یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
سلامت نیوز :  با توجه به وعده‌های مسئولان سازمان بهزیستی در سال گذشته مبنی بر افزایش كمپ‌های ترك اعتیاد زنان در كشور، این كمپ‌ها هنوز افزایش نیافته است.

به گزارش فارس طی سال‌های گذشته مسئولان در ستاد مواد مخدر و سازمان بهزیستی تلاش كردند اقداماتی را در حوزه درمانی مواد مخدر و به خصوص مواد صنعتی از جمله "شیشه و كراك " انجام دهند و در این راستا هم برنامه‌هایی تدوین شد كه البته برخی از آنها اجرا شد.

یكی از دغدغه‌های حال حاضر در كشور افزایش بی‌رویه استفاده از مواد مخدر صنعتی "كراك و شیشه " است به‌طوری‌كه استفاده‌كنندگان از این مواد را قشرهای مختلف جامعه از جمله مردان و زنان جوانان تشكیل می‌دهند كه دراین خصوص باید اقدامات مناسبی انجام شود.

استفاده بی رویه زنان از مواد مخدر صنعتی یكی از مشكلات اساسی در كشور شده است كه در این خصوص سازمان بهزیستی به عنوان یكی از دستگاه‌های مسئول در حوزه درمانی باید اندیشه كند.

اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزستی به صورت منظم و منسجم نبوده است به طوری كه طی سال‌های گذشته در خصوص مجوز كمپ‌های درمانی نتواسته است به وعده‌های خود عمل كند.

در حال حاضر حدود 200 كمپ ویژه مردان در كشور وجود دارد كه مسائل درمانی آنها را پیگیری می‌كنند و این در حالی است كه در كشور تنها 4 كمپ ویژه ترك مواد مخدر ویژه زنان وجود دارد.

حمایت دستگاه‌ها و نهادها از كمپ زنان معتاد نسبت به مردان بسیار كمتر است
--------------------------------------------------------------------------------------------------

عباس دیلمی‌زاده، مدیر جمعیت تولدی دوباره با اشاره به مدت زمان درمانی زنان معتاد در كمپ‌ها اظهار داشت: طول درمان زنان معتاد در كمپ معتادان 28 روز است كه در این مدت برنامه‌های درمانی، دارویی و آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود.

وی تصریح كرد: تمام شیوه‌های درمانی كمپ زنان بر اساس پروتكل درمانی سازمان بهزیستی و بر مبنای ایمان‌مداری است ضمن اینكه پس از ترخیص زنان معتاد از كمپ‌ها، برنامه‌هایی برای حفظ سلامتی آنها در دوره‌های سه ماهه، 6 ماهه و یك ساله انجام می‌شود.

دیلمی‌زاده با انتقاد از كوتاهی برخی از دستگاه‌ها در حمایت از كمپ زنان بیان داشت: تأسیس كمپ زنان معتاد در كشور مشكلات بسیاری دارد كه در این خصوص می‌توان به واكنش‌های مردم در محل‌های مختلف برای ایجاد این مكان اشاره كرد همچنین این زنان دچار آسیب‌های اجتماعی دیگری نیز هستند.

مدیر جمعیت تولدی دوباره در خصوص هزینه‌های درمان زنان معتاد در كمپ‌ها گفت: هزینه هر فرد 180 هزار تومان است كه به علت عدم حمایت دستگاه‌ها 60 هزار تومان از این مبلغ را فرد و مابقی را نیز جمعیت تولد دوباره و خیرین پرداخت می‌كنند.

افزایش كمپ های زنان در سال 90 تنها وعده است
---------------------------------------------------------------

مریم، دختر 23 ساله ای كه به مواد مخدر "كراك " اعتیاد دارد در خصوص اقدامات درمانی اظهار داشت: متأسفانه به علت ترك خانواده و همراه شدن با دوستانم 5 سال است كه معتاد شده‌ام و این در حالی است كه خانواده‌ام مرا ترك كرده‌اند.

وی با بیان اینكه آرزو دارم روزی دوباره بتوانم از اعتیاد پاك شوم و به آغوش خانواده‌ام برگردم، تصریح كرد: در حال حاضر به دو كمپ زنان در تهران مراجعه كرده‌ام اما هر بار پاسخ منفی شنیده‌ام و مسئولان كمپ‌ها عنوان می‌كنند كه به علت كمبود جا امكان پذیرش ندارند.

مریم با انتقاد از عملكرد سازمان بهزیستی در خصوص حمایت درمانی از معتادان بیان داشت: بهزیستی تنها به سمت شعار دادن رفته است، چرا كه از سال گذشته قرار بود كمپ‌های زنان در كشور افزایش یابد كه با گذشت 3 ماه از سال هنوز خبری از این كمپ‌ها نیست.

چه كسی مسئول درمان معتادان زن است؟
----------------------------------------------------

كیمیا یكی دیگر از زنانی كه به دام اعتیاد گرفتار شده است و سعی می‌كند از این دام نجات پیدا كند، با طرح این پرسش كه واقعاً چه كسی مسئول درمان معتادن زن در كشور است، اظهار داشت: بر فرض كه فردی نا خواسته معتاد شود ولی باید دستگاه‌هایی باشند كه وی را كمك و از این مخمصه نجات دهند.

كیمیا كه به علت معتاد شدن از فرزند و همسرش دور شده و هم اكنون یك فرد كارتن خواب در یكی از محله شوش شده است، تصریح كرد: آرزو دارم روزی سالم شوم و بتوانم به عنوان یك مادر برای فرزندم مادری كنم.

آرزو می‌كنم هیچ فرد معتادی در كشور نباشد
-------------------------------------------------------

ندا كه به تازگی معتاد شده است، اظهار داشت: سال گذشته با پسری ازدواج كردم كه بعد از دو ماه متوجه شدم.

وی با بیان اینكه همسرم بارها به من می گفت كه "شیشه برای اندام زنان بسیار مفید است و اندام آنها را زییا می كند، گفت: با این ترفند مرا معتاد كرد و الان با داشتن كودكی در شكم آواره شده‌ام چرا كه هیچ كس مرا نمی پذیرد.

ندا ادامه داد: امیدوارم روزی بیاید كه هیچ زن و مرد معتادی در كشور نباشند و نیاز به حمایت سازمانی از آنها نباشیم.

به گزارش «توانا» تعدد زنان معتاد در تهران و بخصوص برخی از مناطق جنوب شهر به قدری افزایش داشته است كه طی روز بیش از 60 الی 70 زن معتاد دراین مناطق مشاهده می‌شود كه اكثر آنها مبتلا به بیماری‌های عفونی و غیره شده اند و در این راستا باید تلاش شود تا این افراد بتوانند در محل‌های مناسب درمان شوند.

همچنین خبرگزاری فارس تلاش كرد تا علت عدم افزایش كمپ های زنان در سال جاری را كه یكی از وعده‌های بهزیستی بود را از سرپرست دفتر مداخله و بارتوانی بهزیستی جویا شود كه وی حاضر به پاسخگوی در خصوص این موضوع نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha