سرطان پستان از عمده سرطان های زنان به شمار می رود. سرطان پستان، پس از سرطان ریه، رایج ترین نوع سرطان در جهان در میان زنان است.

سن ابتلای سرطان پستان ایرانیان پایین تر از میانگین جهانی

سلامت نیوز:  سرطان پستان از عمده سرطان های زنان به شمار می رود. سرطان پستان، پس از سرطان ریه، رایج ترین نوع سرطان در جهان در میان زنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تقریبا 77 درصد از تمام بیماری های بدخیم سرطان پستان در زنانی که بیش از 50 سال سن دارند، رخ می دهد. همچنین حدود 15 درصد از این موارد در زنان با سن کمتر از 50 سال و تنها پنج درصد از این موارد در زنان کمتر از 40 سال دیده می شود.

طبق نظر کارشناسان، ایران دارای بالاترین نرخ رشد ابتلا به سرطان پستان در جهان است. همچنین سن ابتلای به سرطان پستان در ایران، 5 تا 10 سال پایین تر از میانگین جهانی است.

به گفته دکتر حمیدرضا میرزایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۱۲.۵ درصد از کل سرطان ها و ۲۷ درصد از سرطان ها در میان زنان ایرانی مربوط به سرطان پستان است. به عبارتی، سرطان پستان در حال حاضر شایع ترین سرطان در بین زنان است. از سوی دیگر سن ابتلا به سرطان پستان نیز در ایران کاهش یافته است.

به گفته الفت بخش، مدیر گروه پژوهشگاه بیماری های پستان جهاد دانشگاهی نیز هم اکنون در بازه سنی 40 تا 50 سال بیشترین میزان شیوع سرطان پستان را شاهد هستیم.

وی افزود: هرچند سرطان پستان در میان مردان بسیار نادر است و از هر ۱۰۰ زن، یک مرد به سرطان پستان مبتلا می شود. در ایران این آمار با تفاوت هایی روبرو است به طوری که از هر 100 زن،  سه مرد به سرطان پستان مبتلا می شود.

وی با اشاره به اینکه سرطان بیماری است که عوامل متعدد ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارد، گفت: سرطان پستان با هورمون‌ های زنانه در ارتباط است. به عنوان مثال قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس از جمله عواملی هستند که مدت زمان تماس بافت پستان با هورمون ‌های تخمدان را افزایش داده و شرایط را برای بروز سرطان پستان فراهم می ‌کنند. همچنین زنانی که بارداری یا شیردهی نداشته اند یا نخستین بارداری آنها در سن بیش از 30 تا 35 سال اتفاق افتاده است، در معرض سرطان پستان قرار دارند.
راهکاری جدید برای درمان سرطان

هر سال در حدود بیش از یک میلیون و صد هزار مورد جدید از سرطان پستان مشاهده می شود و پیشرفت ناچیزی در بهبود روش های تشخصیصی در آن صورت گرفته است.

درمان سرطان پستان در حال حاضر معمولا جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و رادیوتراپی است. پس از درمان از زمان تشخیص اولیه بیماری، تقریبا 30تا 50 درصد بیماران دچار عود مجدد می شوند.

امروزه در درمان سرطان روش های بیوتکنولوژی مورد توجه محققان قرار گرفته است. یکی از این روش های بیوتکنولوژی استفاده از باکتری ها در درمان سرطان پستان است.

عاطفه خاکشور بردر، دانش آموخته دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین زیستی دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر لیلا فرهمند و دکتر کیوان مجید زاده طی پژوهشی با بررسی اثرات ضد سرطانی باکتری بیان کننده پیپتیدها ضد سرطان در رده سلولی سرطان پستان عنوان کرده است، پیتیدهای قلبی که به طور فیزیولوژیک سبب کنترل وضعیت تعادلی در سیستم گردش خون و عملکرد قلب می شوند به عنوان از بین برنده سلول های سرطانی و تومور بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

وی بیان کرده است: این پیپتیدها به عنوان پیش هورمون هایی هستند که در سلول های قلبی با طول 126 اسید آمینه که دارای چهار هورمون قلبی اند تولید می شوند که این رشته در نهایت به چهار پیپتید LANP، VDL، KP، ANP هستند. اثرات ضد توموری این هورمون ها به خصوص در مورد سرطان است. از سوی دیگر، باکتری ها راهکار جدیدی برای درمان هدفمند با رساندن عوامل ضد سرطانی به بافت تومور مورد نظر هستند.

او در این مطالعه از موثرترین هورمون های پیپتید قلبی در سرطان پستان که دارای اثرات ضد توموری هستند و یک گزارشگر پروتئین سبزGFP نیز (برای اثبات بیان پیپتیدهای مورد نظر در پایین دست پروموتر القا شونده در شرایط بی هوازی) استفاده کرده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که پروئین GFP و پیپتیدهای قلبی در شرایط بی هوازی نسبت به کنترل بیان داشته است. پس از بیان این پیپتید را در تیمار سلول های سرطانی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج قابل قبولی حاصل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha