سازمان غذا و داروی آمریكا در بیانیه جدیدی به تمام مصرف كنندگان داروی معمول دیابت موسوم به (Actos (piog litazone، هشدار داد كه این دارو اگر بیش از یكسال مصرف شود خطر بروز سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

هشدار سازمان غذا و داروی آمریكا درباره یك داروی پرمصرف دیابت
سلامت نیوز : سازمان غذا و داروی آمریكا در بیانیه جدیدی به تمام مصرف كنندگان داروی معمول دیابت موسوم به (Actos (piog litazone، هشدار داد كه این دارو اگر بیش از یكسال مصرف شود خطر بروز سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

این هشدار 5 روز بعد از خارج شدن داروی فوق از بازارهای دارویی آلمان و فرانسه اعلام شده است. Actos از گروه داروهای «thiazolidinediones» است و تنها داروی دیگری از این گروه كه از داروخانه‌های آمریكا جمع‌آور شد، Avandia بود.

كارشناسان علوم داروسازی در آزمایشات قبلی دریافتند كه داروی Avandia نیز عوارض جانبی جدی دارد و می‌تواند موجب افزایش خطر حملات قلبی شود.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، سازمان غذا و داروی آمریكا تاكید كرد كه روی برچسب‌های جدید داروی Actos این هشدار سرطان ثبت خواهد شد.

دكتر جوزف جیانگولا، ریس پزشكی دیابت در مركز تخصصی دانشگاه هاكنساك در این باره معتقد است: هر چند مصرف Actos چندین عارضه جانبی دارد اما تاثیرات مفید و شفابخش این دارو بر خطر احتمالی آن در بروز سرطان چیره می‌شود.

به گزارش ایسنا، داروی Actos برای كنترل قند خون تجویز می‌شود و به تنهایی یا در تركیب با داروی «متفورمین» و «گلیم اپیرید» عرضه ‌می‌شود.

طبق آمار سازمان غذا و داروی آمریكا، در سال 2010 میلادی بیش از دو میلیون بیمار مبتلا به دیابت از این داروها استفاده كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha