دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 293406

ذات الریه خاموش یکی از بزرگترین مشکلاتی است که به واسطه کروناویروس جدید شکل می گیرد. این شرایط زمانی رخ می دهد که افراد هیچ مشکلی در تنفس خود احساس نمی کنند اما میزان اکسیژن دریافتی آنها به مرور کمتر شده و سطوح اکسیژن در خون آنها بسیار پایین می آید.کروناویروس جدید که مسئول همه گیری بیماری کووید-19 است، کل جهان را با شوکی بزرگ مواجه کرده است.

کرونا و مشکل ذات الریه خاموش!

سلامت نیوز:ذات الریه خاموش یکی از بزرگترین مشکلاتی است که به واسطه کروناویروس جدید شکل می گیرد. این شرایط زمانی رخ می دهد که افراد هیچ مشکلی در تنفس خود احساس نمی کنند اما میزان اکسیژن دریافتی آنها به مرور کمتر شده و سطوح اکسیژن در خون آنها بسیار پایین می آید.کروناویروس جدید که مسئول همه گیری بیماری کووید-19 است، کل جهان را با شوکی بزرگ مواجه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ،طیف گسترده علائم این بیماری اغلب تشخیص این که فردی به ویروس آلوده شده است یا خیر را دشوار می سازد. یکی از این دشواری ها حول نشانه ای به نام ذات الریه خاموش گردش می کند.


به گزارش "استپ تو هلث"، ذات الریه خاموش به معنای آن است افرادی که با ویروس آلوده شده اند، تنگی نفس را احساس نمی کنند، اگرچه بدن آنها اکسیژن کم و کمتری دریافت می کند. این یک خطر بزرگ است زیرا تشخیص عفونت را دشوارتر می کند.


عفونت کروناویروس چیست؟

کروناویروس ها خانواده ای از ویروس ها هستند و SARS-CoV-2 عضو جدید این خانواده است که در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس از یک جهش ایجاد شده است. از این رو، به رغم تمام پژوهش هایی که اخیرا انجام شده است، دانشمندان همچنان باید پژوهش های بسیار بیشتری درباره آن انجام دهند تا با ابعاد مختلف این ویروس آشنا شوند.


کروناویروس جدید از طریق قطرات تنفسی که به واسطه سرفه، عطسه یا حتی تنفس و صحبت کردن پخش می شوند، گسترش می یابد. این قطرات می توانند از فردی به فردی دیگر منتقل شده و یا برای مدتی روی سطوح باقی بمانند و تماس با این سطوح می تواند به انتقال ویروس به میزبان جدید منجر شود.


آنچه کروناویروس جدید را خطرناک ساخته بسیار مسری بدون آن است. در شرایطی که برخی افراد آلوده به این ویروس ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشند، اما نرخ مرگ و میر در افراد مسن یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بسیار بالا است.


ذات الریه خاموش چیست؟

ذات الریه خاموش یکی از بزرگترین مشکلاتی است که به واسطه کروناویروس جدید شکل می گیرد. این شرایط زمانی رخ می دهد که افراد آلوده شده به ویروس هیچ مشکلی در تنفس خود احساس نمی کنند اما میزان اکسیژن دریافتی آنها به مرور کمتر شده و سطوح اکسیژن در خون آنها بسیار پایین می آید.


به طور معمول، فردی که دارای سطوح پایین اکسیژن است یا برای کمک به تنفس خود باید به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شود، در یک وضعیت شوک قرار دارد. در این مواقع، دشواری در تنفس یا فعال شدن مکانیزم هایی برای محافظت از خود توسط بدن عادی است.


با این وجود، در ذات الریه خاموش، عکس این شرایط صادق است. در برخی بیمارستان ها در آمریکا و برزیل، پزشکان با بیماران بسیاری مبتلا به ذات الریه خاموش که حال عمومی آنها خوب به نظر می رسید، مواجه شده اند. این در شرایطی بود که آزمایش سطوح اکسیژن خون یا تصویربرداری پرتو اکس از سینه به شناسایی بیماری در این افراد کمک کرده بود.


هیپوکسی (افت اکسیژن خون) بدون این که بیمار از آن آگاه باشد می تواند پیشرفت می کند و این مساله ای جدی است. در نتیجه، افراد بسیاری به طور ناگهانی با مرگ ناشی از عفونت کروناویروس مواجه شده اند.


توضیح چیست؟

متاسفانه، پزشکان و دانشمندان همچنان توضیحی برای ذات الریه خاموش نیافته اند. برخی پزشکان بر این باورند که کروناویروس جدید با حمله به سلول های ریه موجب برخی تغییرات خاص می شود که ریه ها را همچنان قادر به دفع دی اکسید کربن ساخته، اما دریافت اکسیژن را دشوار می کند.


غلظت بالای دی اکسید کربن است که موجب احساس کمبود هوا توسط مغز می شود. زمانی که دی اکسید کربن نسبتا به طور عادی دفع می شود، مغز نیز هیچ پیامی از کمبود اکسیژن دریافت نمی کند.

فرضیه دیگر این است که هر فردی سطح تحمل متفاوتی برای سطوح اکسیژن خون دارد. این می تواند به معنای آن باشد که تشخیص پایین بودن اشباع اکسیژن به طور طبیعی در برخی افراد تا زمانی که به سطوحی خطرناک رسیده باشد، ممکن نیست. کارشناسان حتی فکر می کنند این ممکن است با توانایی ویروس برای ایجاد ترومبوز (لخته خون) مرتبط باشد.


به هر ترتیب، نکته مهم این است که به خاطر داشته باشید ذات الریه خاموش وجود دارد.اگر نسبت به ابتلا به کروناویروس جدید مشکوک هستید، اندازه گیری سطوح اشباع اکسیژن خون توسط پزشک و حتی تصویربرداری پرتو اکس مواردی هستند که توصیه می شوند. اگر با فردی که به بیماری مبتلا بوده یا افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارند، در تماس بوده اید، انجام این آزمایش ها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha