یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 29341
سلامت نیوز : در پی افزایش شاخص اشعه ماوراءبنفش خورشید در حد «خطر بسیار زیاد» یك متخصص پوست توصیه كرد: تا حد امكان از ساعت 10 تا 16 به محیط‌های باز نروید چرا كه در این ساعات، آفتاب به طور عمود بر زمین می‌تابد.

دكتر حسین طباطبایی در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: در صورت نیاز برای حضور در محیط‌های باز از كلاه‌ یا نقاب‌هایی كه 5/7 سانتی‌متر لبه دارند استفاده كنید. در صورت انجام این كار حتی نیاز به استفاده از كرم‌های ضدآفتاب ندارید اما اگر امكان استفاده از كلاه یا نقاب را ندارید از كرم‌های ضدآفتاب دارای SPF حداقل 15 استفاده و هر دو ساعت یكبار این كار را تكرار كنید.

وی اظهار كرد: اشعه ماوراء بنفش یكی از اشعه‌های خورشید است كه طول موج آن كوتاه و بسیار در پوست نفوذ‌پذیر است. اشعه ماوراء بنفش نوع C در لایه ازن جذب می‌شود اما اگر به علت نازكی لایه ازن این نوع از اشعه ماوراءبنفش به زمین برسد صدمات بسیار شدیدی به پوست وارد می‌كند.

طباطبایی تاكید كرد: اشعه ماوراء بنفش نوع A و B برای پوست ضروری هستند اما اگر بیش از حد جذب پوست شوند، عوارضی را به همراه دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: تابش زیاد اشعه ماوراءبنفش نوع A و B در درجه اول باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود. این عارضه به صورت قرمزی، تورم، سوزش و خارش پوست بروز می‌كند. در این شرایط پوست فرد مانند سوختگی درجه یك و گاهی درجه دو می‌سوزد. نتیجه این عارضه، تیرگی پوست است. افراد سبزه‌رویی كه تلاش می‌كنند با در معرض نور خورشید قرار گرفتن برنزه شوند، نه ‌تنها برنزه نمی‌شوند بلكه به لكه‌های تیره پوستی مبتلا می‌شوند.

طباطبایی با اشاره به اثر میان‌ مدت تابش بیش از حد اشعه ماوراءبنفش A و B بر پوست گفت: الیاف كلاژنی پوست افرادی كه به صورت مستمر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند به مرور خرد می‌شود و آنان به پیری زودرس پوست دچارمی‌شوند.

وی درباره اثرات درازمدت تابش زیاد نور خورشید بر پوست اظهار كرد: سرطان‌های پوستی مهمترین عارضه درازمدت است و باید به این نكته توجه كرد كه شایع‌ترین سرطان انسان، سرطان پوست و كشنده‌ترین سرطان، سرطان ملانوم بدخیم پوست است و شایع‌ترین علت ابتلا به این نوع سرطان‌ها تابش مستمر نورخورشید بر پوست است.

طباطبایی در ادامه گفت: افرادی مانند كشاورزان كه در معرض تابش مستمر نورمستقیم خورشید هستند از حدود سن 50 سالگی دچار سرطان‌های پوست از نوع «بازال‌سل كارسینوما» و«اسکواموس سل کارسینوما» می‌شوند. «بازال سل كارسینوما» به اندام‌های دیگر سرایت نمی‌كند اما ممكن است «اسكواموس سل كارسینوما» به اندام‌های حیاتی دیگر بدن نفوذ كند.

وی مراجعه، تشخیص و جراحی به موقع مبتلایان به سرطان پوست را در بهبود بیماری آنان بسیار موثر دانست.

این متخصص پوست درباره تاثیرات تابش اشعه ماوراءبنفش نوع C بر پوست گفت: این اشعه بسیار سرطان‌زاست و در زمان كوتاه‌تری باعث ابتلای فرد به سرطان پوست می‌شود.

طباطبایی در پایان به ایسنا گفت: اشعه ماوراءبنفش در كشورهایی كه نزدیكتر به خط استوا هستند مانند كشورهای شمال آفریقا، خاورمیانه و استرالیا تاثیر بیشتری بر پوست می‌گذارد و هر چه پوست افراد تیره‌تر باشد مقاومت آنها در مقابل نور خورشید بیشتر است. به همین علت انگلیسی‌های سفیدپوست در استرالیا بسیار به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و كشور استرالیا دارای بالاترین میزان مبتلایان به سرطان پوست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha