دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 293423

همزمانی افزایش شیوع آلرژی فصلی با بیماری کرونا و فراگیر شدن آن نگرانی‌های زیادی را برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی ایجاد کرده که نداشتن آگاهی در این زمینه باعث افزایش مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی می‌شود.

آلرژی فصلی را در ایام کرونایی مهار کنیم

سلامت نیوز: همزمانی افزایش شیوع آلرژی فصلی با بیماری کرونا و فراگیر شدن آن نگرانی‌های زیادی را برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی ایجاد کرده که نداشتن آگاهی در این زمینه باعث افزایش مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی با بروز علائم این بیماری مضطرب و نگران می شوند و با توجه به اینکه مراجعه به مراکز درمانی می تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا و انتشار آن را افزایش دهد، پس راهکار منطقی و بی خطر در مواقع بروز علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و سرفه چیست؟


برخی از متخصصان بر این باورند که هراس و نگرانی ایجاد شده در اثر ندانستن شباهت ها و تفاوت های بیماری آلرژی فصلی با بیماری کرونا می تواند موجب مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی و تشخیصی شود که این نیز خود زمینه ساز ابتلای احتمالی فرد آلرژیک به بیماری کرونا و همچنین افزایش حجم کاری مراکز درمانی و تشخیصی و پرسنل این مراکز است.


به گفته آنان، آلرژی یا حساسیت های تنفسی ناشی از واکنش نابجای سیستم ایمنی بدن فرد حساس به مواد تنفسی خارج بدن (در اغلب موارد گرده های گیاهان) است،  بروز واکنش ها و علائم آلرژیک در فرد حساس به عوامل مختلفی نظیر جنس ماده حساسیت زا (آلرژن)، راه ورود ماده حساسیت زا به بدن، سن، ژنتیک بستگی دارد.


اکنون ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار آلرژی فصلی هستند.
مهدی نورانی متخصص آسم و آلرژی در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: علائم بالینی آلرژی فصلی شامل عطسه، آبریزش بینی، کیپ شدن بینی و خارش بینی است، البته اغلب افراد مبتلا به آلرژی بینی از خارش چشم ها، حلق و سقف دهان نیز شکایت دارند.


وی می افزاید: بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی تنفسی از سرفه و تنگی نفس نیز شکایت دارند، به ویژه سرفه و تنگی نفس آنها در هنگام مواجهه با دود و یا بوهای مختلف و تحریک کننده و یا همچنین فعالیت بدنی تشدید می شود و  در بعضی مواقع نیز افراد آلرژیک دچار رخوت و خستگی می شوند که شدت این حالت در افراد مختلف، متفاوت است.


تفاوت های آلرژی فصلی با بیماری کرونا
این پزشک ادامه می دهد: خارش یکی از اصلی ترین و شاخص ترین علامت افتراق دهنده میان بیماری آلرژی تنفسی و بیماری کرونا است، در آلرژی فصلی و به طور کلی آلرژی های تنفسی خارش، بسیار زیاد است، در حالیکه در بیماری کرونا خارش اصلا وجود ندارد و یا بسیار اندک است.


نورانی اضافه می کند: تب در آلرژی وجود ندارد هر چند برخی از افراد احساس گرما می کنند، اما در حقیقت فاقد تب بوده و در بیماری کرونا تب یکی از علائم اصلی به شمار می آید، بدن درد و کوفتگی عضلات یکی از علائم اصلی این بیماری بوده در حالیکه در آلرژی بعضی از افراد مبتلا، احساس رخوت و بی حالی دارند که با درد و کوفتگی بدن کاملاً متفاوت است.


این متخصص آسم و آلرژی اظهار می دارد: پاسخ به آنتی هیستامین ها یکی از روش های متمایز کننده بیماری آلرژی با بیماری کرونا است، به این صورت که افراد آلرژیک به خوبی به آنتی هیستامین ها پاسخ داده و به میزان قابل توجهی علائم آنها فروکش می کند، در حالیکه بیمار مبتلا به کرونا به آنتی هیستامین پاسخ نداده و یا به میزان بسیار اندکی پاسخ می دهد.


نورانی، می گوید: علایم حساسیت فصلی در چشم شامل ورم ملتحمه، قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک و حساسیت به نور، گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی، سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس سینه، تنگی نفس و در بینی شامل احساس خارش در گلو، سقف دهان و گوشها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی و خستگی و عصبی شدن است.


وی تصریح می کند: آنتی هیستامین ها با مهار عمل هیستامین می توانند خارش و عطسه ناشی از ازاد شدن هیستامین هایی که بدن در پاسخ به آلرژن ها (عوامل آلرژی زا) تولید می کنند، متوقف کرده و در واقع آنتی هیستامین ها عمل هیستامین ها را مهار می کنند.
این متخصص می افزاید: آنتی هیستامین ها می توانند علایم حساسیت را کاهش دهند، لیکن می توانند سبب خواب الودگی شدید شوند، البته برخی از این داروها مانند لوارتادین، ستریزین و فکسوفنادین خواب آوری کمتری دارند. خشکی دهان نیز یکی دیگر از عوارض شایع آنتی هیستامین ها است. گیجی و تاری دید نیز عوارض کمتر شایع این داروها هستند.


وی به افراد دارای حساسیت های فصلی توصیه می کند، هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوند و در صورت لزوم هنگام پیاده روی در فصل بهار و پاییز در طبیعت از ماسک و عینک استفاده کنند، در ساعات اولیه صبح زمان کمتری را در بیرون بگذرانند، چون درختان بیشترین گرده افشانی را در این زمان از روز انجام می دهند.


مینا مدرسی متخصص تغذیه نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: افراد مبتلا به حساسیت های فصلی در طی روز چای سبز بنوشند زیرا تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان موجود در چای سبز واکنش های آلرژیک را در بدن متوقف می کند.


وی می افزاید: سیر می تواند بدن شما را از عفونت ها و آلرژی ها پاک کند. کلم، اسفناج و بسیاری از سبزیجات دیگر، منابع غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و آنزیم هستند که برای کاهش التهاب و حفظ سیستم تنفسی، مفید هستند.


این متخصص تغذیه ادامه می دهد: غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر، ماست پاستوریزه نشده، کلم ترشی، ترشی تخمیر شده و حتی مکمل پروبیوتیک، می توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند و  مرکبات، سبب افزایش ایمنی شما به دلیل سطح بالای ویتامین C می شود خوردن آب لیمو، (لیموناد بدون قند)، به بدن شما کمک می کند تا ناخالصی ها را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.


مدرسی تاکید می کند: قارچ زیاد مصرف کنید زیرا  تاثیر قارچ بر روی سیستم دفاعی بدن بیشتر شناخته شده  با مصرف مداوم قارچ، دیگر به آلرژی های فصلی مبتلا نمی شوید به دلیل داشتن اسید گانودریک، موجب آزاد سازی هیستامین و در نتیجه عملکرد بهتر کبد می شود و می توان گفت که یک منبع ضد آلرژی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha