سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: 80 درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده است، تمام تلاش ما این است كه بتوانیم به روش‌های مختلف فضای فیزیكی بیمارستان‌ها را اصلاح كنیم حتی آماده واگذاری بیمارستانهای نوساز به بخش خصوصی هستیم اما تعرفه‌های غیر واقعی و كمبود منابع مانع كار است.

وزیر بهداشت درباره وضعیت ساختار فیزیكی و فرسودگی بیمارستانهای كشور توضیح داد: نزدیك به 80 درصد بیمارستانهای تهران فرسوده است و متأسفانه در این فضاها گاهی بیماران احساس می‌كنند كه كسی به آنها توجه نمی‌كند ما قبول داریم كه فضاهای فیزیكی برخی بیمارستان‌های وزارت بهداشت مناسب نیست و تمام تلاش خود را برای اصلاح این مسئله انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: نباید وضعیت ارائه خدمات بیمارستانی در مراكز دولتی به نحوی باشد كه بیمار احساس كند كه تحویلش نمی‌گیرند و بخواهد به بیمارستان خصوصی برود به همین علت در حال ساخت نزدیك به 8 هزار تخت بیمارستانی جدید در تهران هستیم.

وحید دستجردی گفت: از این 8 هزار تخت بیمارستانی حدود 3900 تخت در حال ساخت و بیش از 4 هزار تخت در مرحله طراحی و مطالعه است البته از نظر پرسنل پزشك و پرستار و كاركنان بیمارستانی نیز به شدت در مضیقه هستیم و كمبود داریم، مشكلات زیادی وجود دارد كه با مذاكره و جلسات مكرر با معاونت نظارت و برنامه ریزی راهبردی در تلاشیم كه بتوانیم راه حلی برای آنها پیدا كنیم.

وزیر بهداشت اضافه كرد: یكی از راه حل‌ها هیئت امنایی كردن بیمارستان‌های دولتی و افزایش تعرفه آنها به 3.6برابر تعرفه دولتی است از سال 87 قرار بود 50 بیمارستان دولتی كشور هیئت امنایی شود اما به علت تأمین نشدن بودجه آن در بیمه‌ها و وزارت بهداشت حتی در یك بیمارستان هم عملی نشد.

وی گفت: مدل دیگر واگذاری بیمارستان‌های دولتی و نوساز به بخش خصوصی بود، بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشكی بارها برای واگذاری این بیمارستانها فراخوان دادند اما بخش خصوصی استقبال نكرد زیرا با تعرفه دولتی امكان اداره این بیمارستانها وجود ندارد.

وحید دستجردی اضافه كرد: راه حلی كه اخیراً به آن رسیده‌ایم ایجاد بیمارستان‌های مشاركتی با همكاری بانكها و با تسهیلات بانكی در كنار بیمارستانهای دولتی فرسوده است، یك نمونه آن بیمارستان محب در كنار بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران است كه بسیار هم موفق بوده است.

وی گفت: در این مدل از پرسنل و اساتید بیمارستان دولتی استفاده می‌شود و تعرفه بیمارستان بین تعرفه دولتی و خصوصی اخذ می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم خدماتی به مراتب با كیفیت‌تر از مراكز خصوصی به مردم ارائه كنیم ضمن اینكه از بیمه‌های تكمیلی نیز دعوت كردیم تا در دفتر وزیر حاضر شوند و با گفت‌و‌گو امكان همكاری بیشتر آنها را با مراكز و بیمارستان‌های دولتی فراهم كنیم تا پرداخت از جیب مردم كم و رضایتمندی آنها افزایش یابد.

وی ادامه داد: با این وجود واقعی نشدن تعرفه‌های دولتی مشكل مهم امسال وزارت بهداشت است، پیشنهاد ما این بود كه تعرفه‌های دولتی حدود 23 درصد افزایش یابد اما در حالی كه با تورم بالاتر از سال قبل و اجرای هدفمندی یارانه‌ها مواجه هستیم در حالی كه سال گذشته تعرفه های دولتی 14 درصد رشد پیدا كرد امسال این تعرفه با افزایش 9 درصدی تصویب شد كه بسیار مشكل ساز است.

وی گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها فقط 780 میلیارد تومان برای وزارت بهداشت بار مالی و كسری بودجه ایجاد كرد و با این روند امسال سال پر مشكلی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha