یك فوق تخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری گفت: ماسک‌های معمولی برای جلوگیری از رسیدن گرد و غبار به ریه‌ها تاثیری ندارند.

سلامت نیوز : یك فوق تخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری گفت: ماسک‌های معمولی برای جلوگیری از رسیدن گرد و غبار به ریه‌ها تاثیری ندارند.

دكتر جواد زرگوشی در گفت وگو با  ایسنا اظهار داشت: ماسک‌های معمولی برای جلوگیری از رسیدن گرد وغبار به ریه‌ها تاثیری ندارند و اگر قرار باشد که افراد از سلامتشان در مقابل ریزگردها محافظت کنند باید از ماسکهای فیلتردار گران قیمت استفاده کنند که تهیه آن از توان بیشتر افراد جامعه خارج است.

وی در ادامه تصریح کرد: اقدامات منفعلانه‌ای مانند توصیه به ماسک زدن و در خانه ماندن و نیز تعطیل کردن مدارس و ادارات، کمکی به حل مشکل نمی‌کند و زیانهای آشکاری را نیز به اقتصاد کشور وارد می‌آورد.

به گفته دكتر زرگوشی، بر اساس نظر رسمی سازمان بهداشت جهانی، مقابله با پدیده گرد و غبار ( داست پلوم) از وظایف حکومتهاست و افراد در این مورد نمی‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی همچنین مبارزه با این خطر زیست محیطی را نیازمند یک همکاری مسئولانه بین کشورهای ایران، عراق ، ترکیه و سایر همسایگان دانست.

وی با اشاره به اینکه این پدیده موجب آلودگی آبهای زیرزمینی می‌شود، گفت: بر اساس نظرات متخصصین هواشناسی در چند سال اخیر منطقه‌ای در شمال غرب عراق به عنوان کانون جدید ایجاد توفان گرد و خاک شکل گرفته است، رسوبات نرم و سبک این ناحیه مستعد ایجاد غبار هستند و با هر ناپایداری جوی در عراق، ستون‌های بزرگی از گردو خاک به طول صدها کیلومتر و ارتفاع صدها متر شکل می‌گیرد و در شرایط خاص جوی توسط باد به ایران می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha