سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

خوزستان برای دومین بار، محدودیت تردد اجتماعی را تجربه می‌كند. این تصمیمی بود كه به دنبال جلسه صبح یكشنبه ستاد ملی مقابله با كرونا با حضور مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و استاندار خوزستان، برای 10 شهر این استان جنوبی اتخاذ شد و از دیروز تا پایان هفته جاری، در شهرستان‌های اهواز، كارون، باوی، حمیدیه، دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر، هویزه، هندیجان و آبادان محدودیت تردد اجتماعی و این بار البته، به مراتب سختگیرانه‌تر از آنچه از اول تا 23 فروردین برای تمام استان‌ها اعمال شد، به اجرا درمی‌آید.

شیوع كووید 19 خوزستان را در شرایط ویژه قرار داد

سلامت نیوز:خوزستان برای دومین بار، محدودیت تردد اجتماعی را تجربه می‌كند. این تصمیمی بود كه به دنبال جلسه صبح یكشنبه ستاد ملی مقابله با كرونا با حضور مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و استاندار خوزستان، برای 10 شهر این استان جنوبی اتخاذ شد و از دیروز تا پایان هفته جاری، در شهرستان‌های اهواز، كارون، باوی، حمیدیه، دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر، هویزه، هندیجان و آبادان محدودیت تردد اجتماعی و این بار البته، به مراتب سختگیرانه‌تر از آنچه از اول تا 23 فروردین برای تمام استان‌ها اعمال شد، به اجرا درمی‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،به دنبال برگزاری این جلسه، شورای تامین استان خوزستان هم به ریاست استاندار، مقررات محدودیت رفت و آمد برای شهرستان‌های خرمشهر و دشت آزادگان وضع كرد كه به دنبال این تصمیم شورای تامین، حالا آبادان، اولین شهر كشور و تنها شهر این استان است كه در قرنطینه كامل قرار گرفت و تمام ورودی‌های این شهرستان از سمت اهواز و ماهشهر هم مسدود شده است.

علاوه بر این، بنا به تصمیم جلسه یكشنبه ستاد ملی مقابله با كرونا و شورای تامین استان، در 10 شهرستان مورد اشاره، تمام دوایر دولتی و اصناف تا پایان هفته تعطیل هستند و نظارت روزانه برای بررسی نحوه تمكین اصناف و مراكز تجاری از این دستور هم جدی‌تر شده چنانكه به گفته معاون نظارت و بازرسی اداره صنعت، معادن و تجارت استان، علاوه بر ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت فعالیت به تمام اتحادیه‌ها، پلمب واحد صنفی متخلف در انتظار صاحبان كسب و كار خواهد بود. تنها صنوف مجاز به فعالیت در 10 شهرستان مورد اشاره شورای تامین استان، نانوایی‌ها، سوپرماركت‌ها و واحدهای عرضه‌كننده گوشت و مرغ و داروخانه‌ها، مراكز درمانی و عملیاتی و امدادی هستند.

البته غیر از شهرستان آبادان كه حالا باید قرنطینه كامل را سپری كند، برای هشتمین كلانشهر كشور هم كه بالاترین آمار ابتلا را در بین شهرهای استان دارد، سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال شده چنانكه دیروز معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید در تمامی خیابان‌های اصلی شهر، از ممنوعیت فعالیت تاكسیرانی اهواز جز آژانس‌های خصوصی، ممنوعیت هرگونه تردد در بلوارهای ساحلی غربی و شرقی شهر، ممنوعیت فعالیت هر صنف غیر از نانوایی‌ها، سوپرماركت‌ها، پروتئینی‌ها، میوه و تر‌بارفروشی‌ها و داروخانه‌ها، تدابیر شدید ترافیكی، تعطیلی بازار هسته مركزی شهر، ممنوعیت تردد در خیابان‌های اصلی اهواز از جمله خیابان اصلی كیانپارس، وهابی، چمران، زیتون، پاداد، كوروش، شریعتی، آزادگان، خیابان ۶۸ متری كوی علوی و هسته مركزی شهر، ممنوعیت فعالیت مساجد، تعطیلی آرامستان اهواز، ممنوعیت فعالیت اتوبوسرانی و تداوم خاموشی پارك‌های شهر خبر داد.


این تصمیم شورای تامین استان، تابعی از گزارش‌های روزانه دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز درباره افزایش تعداد مبتلایان و بیماران حاد كووید 19 بوده چنانكه استاندار خوزستان، یكشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی و به دنبال اعلام تصمیم شورای تامین استان برای بازگشت دوباره محدودیت‌های اجتماعی به 10 شهرستان خوزستان و اجرای قرنطینه شهری برای آبادان خبر داده بود كه ظرف یك ماه گذشته، آمار ابتلا در استان، 200 الی 300 درصد و آمار بستری، 60 درصد افزایش داشته علاوه بر اینكه حداقل، 2.5 برابر موارد بستری‌ها، بیمارانی بودند كه به دلیل علایم خفیف، باید در قرنطینه خانگی مداوا می‌شدند.


غلامرضا شریعتی در تشریح جزییات این تصمیم و وضعیت اپیدمی بیماری در استان گفته بود: «در استان خوزستان كه 5.7 درصد جمعیت كل كشور را دارد، در هر شبانه‌روز، حدود ۹۵۰ تا 1100 تست تشخیص كرونا انجام می‌شود كه این تعداد، معادل ۱۰ الی ۱۱ درصد تست‌های تشخیص كرونا در كل كشور است. انجام این تعداد تست یكی از دلایل افزایش شناسایی بیماران جدید است. علاوه بر این، اغلب مبتلایان، نیازمند مداوای سرپایی و قرنطینه خانگی بوده و نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و شدت بیماری‌شان هم كمتر است.

اما كاهش فاصله‌گذاری اجتماعی هم یكی از دلایل افزایش آمار مبتلایان بوده چون به دنبال تغییر شرایط (لغو طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از 23 فروردین) متاسفانه مردم نیز كمتر رعایت و فكر كردند كه مساله تمام شده كه این اتفاق هم باعث شد امكان آلودگی بیشتر شود چنانكه تعداد بیماران در خوزستان، ظرف یك ماه گذشته ۲۰۰ الی 300 درصد و تعداد بستری‌ها ۶۰ درصد افزایش داشت.»


شریعتی ضمن اعلام اینكه روز جمعه، درباره تداوم اجرای طرح محدودیت تردد و فاصله‌گذاری اجتماعی برای 10 شهرستان تابعه، تصمیم‌گیری خواهد شد، ضرورت رعایت جدی محدودیت‌ها و احتمال اجرای تدابیر سختگیرانه‌تر برای لیالی قدر و روزهای پیش از عید سعید فطر را یادآور شده بود و ضمن اشاره به نظارت جدی بسیج و نیروی انتظامی و قوه قضاییه بر رعایت این محدودیت‌ها و به خصوص، جلوگیری از برگزاری هر گونه مراسم و تجمع تاكید كرد:

«اگر تنها موارد سرپایی افزایش پیدا می‌كرد و بستری‌ها افزایش نمی‌یافت چنین واكنشی نشان نمی‌دادیم، اما رشد ۶۰ درصدی بستری‌ها ما را بر آن داشت كه مداخله بیشتری داشته باشیم. در واقع، در استان خوزستان، از هر 100 هزار نفر، تست كرونای 78 نفر مثبت بود با وجود آنكه نرخ مرگ كرونا در استان از 18 به ۶.۷ درصد كاهش یافته بود.»


شریعتی در مورد وضعیت امكانات درمانی در استان هم این توضیح را داشت كه «تخت خالی به اندازه كافی در خوزستان داریم. از 1010 تخت پیش‌بینی شده برای بستری كرونا، فقط 510 تخت و از 197 تخت ICU 149 تخت اشغال است . بنابراین وضعیت بحرانی نیست و هنوز آمار مبتلایان در خوزستان، كمتر از متوسط كشوری است اما در برخی شهرها، در حال نزدیك شدن به آستانه تحمل هستیم كه با كمی غفلت، ممكن است مرگ در خوزستان افزایش پیدا كند.»


دیروز، سخنگوی دولت هم به این گزارش‌ها استناد كرد و در توجیه علت بازگشت دوباره محدودیت‌های اجتماعی و مقررات سختگیرانه‌تر به این استان جنوبی گفت كه شواهد روزهای پیشین نشان می‌دهد كه در استان خوزستان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، كمتر از 50 درصد است. علی ربیعی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: «روند ابتلا و آمار مرگ بر اثر كووید 19 در استان خوزستان، حداقل ظرف سه روز گذشته افزایش داشته و رعایت كمتر از 50 درصدی فاصله‌گذاری اجتماعی باعث روند افزایشی ابتلا در این استان شده است.»
 
چرا خوزستان دچار بحران شد
نگاهی به آمار یك ماهه از شناسایی روزانه مبتلایان جدید كووید 19 در استان خوزستان نشان می‌دهد كه دقیقا از 31 فروردین و یك هفته پس از لغو سراسری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در كشور – غیر از استان تهران - اعداد مبتلایان جدید، از رقم‌های 70 نفری و 50 نفری، یك‌باره سه رقمی شده و افزایش سه برابری داشته است.

در طول 10 روز گذشته، جز یك روز، در هیچ گزارشی تعداد مبتلایان جدید كمتر از 150 نفر نیست و ظرف روزهای اخیر هم مسوولان حوزه درمان استان، هشدارهایی درباره تعداد رو به افزایش مبتلایان حتی در كلانشهر اهواز مطرح كرده بودند.

با وجود آنكه به گفته شهروندان استان خوزستان و برخی مسوولان حوزه سلامت این استان، كم توجهی اهالی استان و به خصوص؛ ساكنان شهرهایی همچون اهواز و آبادان و دزفول و حاشیه‌ها و روستاهای اطراف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از برگزاری تجمعات منجر به انتقال ویروس، یكی از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار مبتلایان بوده، اما نباید از یاد برد كه اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا به عنوان سیاستگذاران كشوری، اشتباه بزرگی در تجویز نسخه واحد برای تمام استان‌ها و شهرهای كشور مرتكب شدند.

شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر استان ایجاب می‌كرد كه استانداران و معتمدان استان به عنوان مشاوران این ستاد، برای اعمال هر نوع محدودیت طرف مشورت قرار بگیرند و با ارایه گزارشی جامع از شرایط ساكنان متبوع خود، شرایط استان را به گونه‌ای برای اعضای این ستاد تشریح كنند كه برای هر استان؛ صرف‌نظر از محدودیت تردد بین استانی، شرایط متفاوتی در نظر گرفته شود.

این تفاوت قطعا باید در میزان و حتی نوع محدودیت‌های اعمال شده و زمان لغو این محدودیت‌ها هم مدنظر قرار می‌گرفت كه البته چنین اتفاقی نیفتاد. استان خوزستان، با تمام استان‌های كشور متفاوت است. استانی محصور به راه‌های مواصلاتی و مرز دریایی و مستقر در نوار ساحلی جنوب كشور و برخوردار از جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی بسیار متنوع، حتما شرایط متفاوتی با سایر استان‌ها دارد چنانكه این استان، تقریبا در تمام ایام سال؛ حتی در فصل گرما، از نظر میزان واردات كالا، صادرات، پذیرش مسافر و گردشگر، ورود مهاجران خارجی، تردد بین مرزی با كشورهای همسایه و حتی جرایم اقتصادی همچون قاچاق كالا، مورد توجه دولت و مردم است.

بازارهای ساحلی و شبانه و جاذبه‌های گردشگری در شهرهایی همچون آبادان، اهواز، خرمشهر و دزفول در تمام ایام سال بسیار شلوغ است چون معاش یومیه مردم این استان، از دریا و داشته‌هایش به دست می‌آید. ظرف روزهای گذشته، مسوولان استان خوزستان به «اعتماد» گفته بودند كه بلافاصله پس از لغو طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و از روز 23 فروردین، بازارهای ساحلی و مراكز و مناطق تفریحی شهرهای پرتردد استان، مثل ایام پیش از ورود ویروس كرونا، شلوغ و پرازدحام شد و خواستار بازگشت دوباره محدودیت‌های تردد اجتماعی در این شهرها شدند.

مرور آمارهای روزانه دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز هم نشان می‌دهد كه تا روز 23 فروردین‌ماه كه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان خوزستان برقرار بوده، ساكنان این استان چنان پایبند رعایت این محدودیت‌ها بوده‌اند كه آمار ابتلای روزانه حتی از عدد 70 بالاتر نمی‌رفته اما یك هفته پس از لغو این طرح برای این استان و در واقع، به دنبال پایان دوره نهفتگی ویروس، شاهد سه رقمی شدن آمار ابتلا در گزارش‌های روزانه این دانشگاه هستیم.


دیروز هم علیرضا رییسی؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت در تشریح وضعیت رعایت پروتكل‌های بهداشتی در چهار گوشه كشور گفت: «بعد از ابلاغ پروتكل‌ها، یك میلیون و ۸۸۰ هزار بازدید در كشور انجام دادیم و نتایج این بازدیدها به ما نشان داد كه غیر از تهران، حدود ۸۲ درصد مردم، پروتكل‌ها را رعایت كردند. در مركز و استان‌های مركزی ۹۲ درصد، در شرق كشور ۸۰ درصد، در غرب كشور ۷۶ درصد، در شمال كشور حدود ۷۷ درصد و در جنوب كشور ۶۷ درصد مردم پروتكل‌های بهداشتی را رعایت كرده بودند ولی این رقم در تهران متاسفانه ۶۲ درصد و در اهواز ۴۰ درصد بود.»


رییسی درباره وضعیت آمارهای ابتلا در خوزستان هم این توضیح را داد كه «اگر شرایط كنونی استان خوزستان دو تا سه هفته قبل پیش می‌آمد، این استان در كنار آمارهای سایر استان‌ها گم بود؛ چراكه در آن زمان استان‌های دیگر وضعیت بدتری داشتند. در حال حاضر میزان اپیدمی و ابتلا در خوزستان هنوز از میانگین كشوری پایین‌تر است.

منتها از آنجایی كه پیك بیماری در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها دیرتر اتفاق افتاد، اكنون خودش را نشان می‌دهد، زیرا سایر استان‌ها از پیك‌ بیماری عبور كردند و روند ابتلا در آنها نزولی شده است، اما چون به تازگی پیك بیماری در خوزستان شروع شده، اعداد این استان بیشتر به چشم می‌آید. پس در حال حاضر، در سایر استان‌ها نیاز به پاكسازی داریم، اما در خوزستان نیاز به سركوب ویروس داریم.

از نظر من، در استان خوزستان فاجعه‌ای رخ نداده است و نگرانی ما درباره خوزستان نسبت به سایر استان‌ها این است كه اكنون خوزستان در مرحله پیك قرار گرفته و باید سریعا از این پیك عبور كنیم. در خوزستان باید زنجیره انتقال را با بیماریابی سرپایی، تشخیص به موقع، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتكل‌های بهداشتی رد كنیم.

برای این كار تصمیم گرفتیم كه یك گام به عقب برگردیم، برخی مشاغل تعطیل شوند، ادارات تا آخر این هفته تعطیل شوند و فرصتی دهیم تا تجدید قوایی انجام شده و نظارت بیشتری روی پروتكل‌ها اعمال شود. با توجه به مسائل قومی و فرهنگی در استان‌های مختلف گاهی اوقات باید شرایط متفاوتی را انتظار داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha