یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 29347
سلامت نیوز :رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران عنوان كرد: گاهی با شروع درد آپاندیس بیماران اقدام به خوددرمانی می‌كنند كه این عمل باعث سوراخ شدن كیسه آپاندیس و انتشار عفونت در شكم می‌شود.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به پرهیز از خوددرمانی درابتلا به آپاندیست اظهار كرد: سوراخ شدن آپاندیس و فراگیری عفونت در نهایت منجر به عفونت پرده‌های شكم می‌شود كه اگر به موقع رسیدگی نشود به مرگ بیمار منجر می‌شود.

وی همچنین اضافه كرد: آپاندیسیت همیشه با درد همراه نیست. این عارضه گاهی اوقات هیچ دردی ندارد و خود به خود بهبود می‌یابد. اما در برخی موارد مشاهده می‌شود كه این عارضه با درد بسیاری همراه است و فرد باید مورد عمل جراحی قرار بگیرد.

دكتر خسرونیا درباره شباهت درد آپاندیسیت به دردهای شكمی توضیح داد: این درد، گاهی با مسمومیت‌های غذایی، دل درد و درد در تمام شكم اشتباه گرفته می‌شود و افراد شروع به درمانهای خانگی می‌كنند كه این خود باعث ایجاد مشكل برای بیمار می‌شود.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران بروز این عارضه را منحصر به سن خاصی ندانست و گفت: درد آپاندیس ممكن است در تمام سنین گریبانگیر افراد شود اما در میانسالان بیشتر دیده می‌شود. ضمن اینكه باید عنوان كرد كه این عارضه زمینه ارثی و ژنتیك ندارد.

وی در تشریح عملكرد آپاندیس در بدن اظهار كرد: آپاندیس یك زائده روده‌ای است كه بین روده كوچك و روده بزرگ قرار گرفته است و از بدن در برابر ورود میكروبها و ویروس‌ها محافظت می‌كند و نقش دفاعی دارد. آپاندیس با ترشح موادی، میكروب را از بدن دفع می‌كند. این حالت دفاعی بویژه در دوران نوزادی و كودكی حائز اهمیت است و نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌كند.

دكتر خسرونیا ادامه داد: عارضه آپاندیسیت زمانی رخ می‌دهد كه مواد زائد و مدفوع وارد كیسه آپاندیس می‌شوند و ایجاد عفونت‌ می‌كنند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران درباره راهكارهای درمانی و توصیه‌های درمانی لازم دربهبود این عارضه عنوان كرد: استراحت مطلق، سرم درمانی، استفاده از آنتی بیوتیك در بهبود این درد موثر هستند. اگر درد شدید باشد فرد نیاز به عمل جراحی پیدا می‌كند.

وی اضافه كرد: پرهیز غذایی تنها در زمانی كه عفونت پرده شكم ایجاد شده است توصیه می‌شود و بیمار در این زمان نباید غذایی مصرف كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha