سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 293472

«همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.» این جمله تكراری را زیاد می‌شنویم اما كمتر به آن عمل می‌كنیم.متاسفانه با افزایش سن ازدواج و همچنین به تاخیر انداختن اقدام برای بارداری از سوی زوجین، بروز ناباروری به‌شدت افزایش یافته است؛ معضلی كه هزینه‌های گزاف درمان ناباروری را دست مردم گذاشته، مراكز ناباروری دولتی را روی پر كرده و سرریز آن با هزینه‌های بالا به مراكز خصوصی كشیده است.

عامل اصلی ناباروری مردان در یك نگاه

سلامت نیوز:«همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.» این جمله تكراری را زیاد می‌شنویم اما كمتر به آن عمل می‌كنیم.متاسفانه با افزایش سن ازدواج و همچنین به تاخیر انداختن اقدام برای بارداری از سوی زوجین، بروز ناباروری به‌شدت افزایش یافته است؛ معضلی كه هزینه‌های گزاف درمان ناباروری را دست مردم گذاشته، مراكز ناباروری دولتی را روی پر كرده و سرریز آن با هزینه‌های بالا به مراكز خصوصی كشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،همان‌طور كه می‌دانید، نیمی از موارد ناباروری به‌علت مشكلات اسپرم مردان است و از شایع‌ترین علل اختلال اسپرم‌سازی، بیماری واریكوسل است‌.در این بیماری، سیاهرگ‌های بیضه كه خون تیره و كثیف را از بیضه خارج می‌كنند به علت نقض دیواره، گشاد و متسع و نازك می‌شوند و تخلیه خون تیره از بیضه مختل می‌شود. در نتیجه بافت اسپرم‌ساز بیضه دچار آسیب می‌شود. در موارد شدید، حتی این عروق (شبیه به واریس پا در افراد مسن) به آسانی دید شده و قابل لمس هستند.

واریكوسل بیماری ساده‌ای است كه با یك معاینه ساده قابل تشخیص و درمان است، اما در صورت پیگیری نكردن و درمان نشدن به عوارض جبران‌ناپذیر بیضه منجر می‌شود و گاه ناباروری غیرقابل درمان را پدید می‌آورد.نكته اینجاست كه تنها با یك معاینه صحیح با مراجعه به اورولوژیست، می‌توان این بیماری را تشخیص داد، شدتش را تعیین و خطرات و عوارض احتمالی آن را مشخص كرد و در صورت لزوم درمان را انجام داد؛ درمانی كه به مراتب كم‌خطرتر و كم‌هزینه‌تر از درمان ناباروری است.

در صورت تایید واریكوسل از سوی پزشك و وجود اندیكاسیون مداخله، به‌آسانی می‌توانیم از طریق جراحی سرپایی با برش پوستی دو سانتی‌متر و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بزرگنمایی و میكروسكوپ، رگ‌های واریسی را مسدود كنیم تا نه‌تنها آسیب به بافت بیضه متوقف شود، بلكه امكان ترمیم و بهبود عملكرد بافت بیضه را نیز فراهم كنیم.جراحی‌ای كه انجام آن در زمان مناسب، از بروز ناباروری و آسیب اجتناب‌ناپذیر بیضه جلوگیری می‌كند و در نتیجه زوجین را درگیر درمان ناباروری نمی‌كند.

در مجموع توصیه می‌شود همه نوجوانان و جوانان در حوالی سنین ۱۸ تا ۲۰ سالگی یك نوبت از نظر وجود این بیماری بررسی شوند تا در صورت لزوم توصیه‌های درمانی مناسب به اطلاعشان رسانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha