سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سرخك، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B، كزاز و هپاتیت B مهمترین علت مرگ كودكان زیر 5 سال است و 25 درصد علت مرگ كودكان به دلیل بیماری‌هایی است كه می توان با واكسن‌ از آنها پیشگیری كرد.

به گزارش فارس نخستین سمینار "واكسن‌های جدید گامی فراتر به سوی جامعه‌ای سالم‌تر " امروز در تالار امام‌خمینی(ره) دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.

در این سمینار، محمدمهدی گویا رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینكه كمیته ایمن‌سازی كشور سال‌هاست كه مطالعه ضرورت واكسن هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B را در دستور كار قرار داده است، اظهار داشت: در كشور ضرورت این موضوع با مطالعه علمی به اثبات رسیده است.

وی گفت: بر اساس ضرورت واكسن همو‌فیلوس آنفلوانزا، دولت از وزارت بهداشت درخواست كرده است كه فقط در صورتی واكسیناسیون در برنامه ایمن‌سازی كشور وارد شود كه دانش فنی تولید آن نیز همزمان در كشور وارد شود.

رئیس سمینار واكسن‌های جدید گامی فراتر به سوی جامعه‌ای سالمتر ادامه داد: برای واكسیناسیون هموفیلوس آنفولانزا تیپ B مذاكرات لازم توسط معاونت غذا و دارو در دست انجام است ضمن اینكه بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

گویا بیان داشت: در كشور اقدامات خوبی در خصوص ریشه‌كنی بیماری سرخك انجام شده است، كشور ما یكی از كشورهای منطقه مدیترانه شرقی است كه با انجام عملیات ایمن‌سازی، سرخك را در سال 2003 حذف كرده است.

وی افزود: پس از سال 2003 سالانه كمتر از 200 نفر به بیماری سرخك مبتلا شده‌اند كه این مسئله به این دلیل است كه این افراد واكسینه نشدند و در بعضی از موارد واكسیناسیون آنها ناقص انجام شده است؛ اغلب افرادی كه دچار بیماری سرخك شدند به دلیل ورود این بیماری به كشور است.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از سال 2003 به بعد بیشترین موارد سرخك در كشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است كه این مسئله به دلیل همجوار بودن كشور با كشورهای افغانستان و پاكستان است از طرفی مهاجرت افغان‌ها به دیگر شهرهای ایران نظیر تهران موجب دیده شدن سرخك است.

وی عنوان داشت: حدود 25 تا 30 درصد واكسن‌های كشور به دلیل نگهداری نامناسب و پیش‌بینی‌های نادرست دور ریخته می‌شود، از این رو باید در تهیه و نگهداری از واكسن‌ها، پیش‌بینی‌های دقیق و ضروری صورت بگیرد.

گویا خاطرنشان كرد: سرخك، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B، كزاز و هپاتیت B مهمترین علت مرگ كودكان زیر 5 سال در جهان به شمار می‌روند ضمن اینكه 25 درصد از مرگ و میر كودكان زیر 5 سال در دنیا به دلیل بیماری‌هایی است كه می‌توان با واكسن‌ از آنها پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha