چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 293540

ک پزشک‌:طبق بررسی های صورت گرفته تا کنون ویروس کرونا در سراسر دنیا و در کانون های انتشار بیماری تا این لحظه چیزی حدود 38 مرتبه جهش انجام داده است و یکی از گونه های جهش یافته ویروس امروز در کودکان باعث ابتلای آن ها به بیماری کرونای کودکان شده است که چون علائم بالینی آن شباهت زیادی به بیماری کاوازاکی دارد به آن کاوازاکی گفته می شود اما در اصل این بیماری کرونای کودکان است از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا در جهان، خبرهایی مبنی بر اینکه کودکان به این بیماری مبتلا نمی شوند منتشر شد.

اخبار ضد و نقیض درباره بیماری کاوازاکی

سلامت نیوز:یک پزشک‌:طبق بررسی های صورت گرفته تا کنون ویروس کرونا در سراسر دنیا و در کانون های انتشار بیماری تا این لحظه چیزی حدود 38 مرتبه جهش انجام داده است و یکی از گونه های جهش یافته ویروس امروز در کودکان باعث ابتلای آن ها به بیماری کرونای کودکان شده است که چون علائم بالینی آن شباهت زیادی به بیماری کاوازاکی دارد به آن کاوازاکی گفته می شود اما در اصل این بیماری کرونای کودکان است از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا در جهان، خبرهایی مبنی بر اینکه کودکان به این بیماری مبتلا نمی شوند منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،طبق این اخبار کودکان تنها می توانستند ناقل ویروس کووید 19 باشند و تاثیر این بیماری بر آن ها نا چیز بود. اما حالا چند وقتی است که افزایش موارد ابتلا به سندروم ناشناخته ای در میان کودکان در جهان که احتمال می‌رود با ویروس کرونا در ارتباط باشد، نگرانی پزشکان را برانگیخته است. در روزهای اخیر زمزمه هایی از شیوع بیماری کاوازاکی در نیویورک به گوش رسید که همزمان با کرونا شایع شده و مربوط به کودکان است، در این بین برخی بر این اعتقادند که بیماری کرونا با کاوازاکی مرتبط است؛ این در حالی است که معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است :

« این دو بیماری هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. کرونا بالای 18 سال را درگیر می‌کند، اما بیشترین درگیری بیماری کاوازاکی در افراد زیر 5 سال است. کاوازاکی همیشه بوده و 50 سال است که وجود دارد و در رنج خودش درمان می‌شود.»

>شیوع سندروم کاوازاکی در اروپا و آمریکا

مدتی است پزشکان اروپایی در مورد نوعی سندروم نادر التهابی در کودکان که گفته می شود با بیماری کرونا ارتباط دارد، هشدار می دهند، گزارشها نشان میدهد حدود ۱۰۰ مورد از این بیماری نادر در میان کودکان دستکم ۶ کشور مشاهده شده است.

در حال حاضر پزشکان در انگلیس، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس در حال بررسی بروز این نوع از سندروم نادر در کودکان هستند که احتمال داده می‌شود با ویروس کووید ۱۹ در ارتباط باشد. گاردین در گزارشی نوشته است: سازمان بهداشت نیویورک، ۱۵ مورد بیماری مربوط به سندروم التهابی نادر در کودکان را گزارش داده است.

بر اساس گزارشها، این کودکان در رده سنی ۲ تا ۱۵ سال بوده و در تاریخ ۲۹ آوریل تا ۳ می به دلیل این نوع از بیماری خاص در بیمارستان بستری شدند. گزارش‌ها نشان میدهد تمامی کودکانی که در بیمارستان بستری شدند، تب داشته و بیش از نیمی از آنان علائمی مانند درد شکم، استفراغ یا اسهال و خارش پوست را از خود بروز دادند.

پزشکان در خصوص این سندروم نادر گفتهاند که این سندروم به بیماری «کاوازاکی» شباهت دارد که بیماری التهابی در رگ‌های خونی است. بیماری «کاوازاکی» بیماری نادر به شمار می‌آید که هر ساله حدود ۳ هزار کودک به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اما برخی از مقالات پژوهشی آن را به عفونت ویروسی مرتبط می‌دانند.بیماری کاوازاکی برای نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ در کودکان ژاپنی تشخیص داده شد و به نظر می‌رسد بیماری مسری یا ارثی باشد. وزارت بهداشت نیویورک به متخصصان اطفال دستور داده تا در صورت مشاهده علائم این بیماری در کودکان موارد را فورا گزارش دهند. هنوز مشخص نشده است این بیماری چه ارتباطی می‌تواند با بیماری کرونا داشته باشد.

با این وجود از زمان شیوع اپیدمی، پزشکان متوجه شدند افرادی که به بیماری کاوازاکی مبتلا می شوند به ویروس کرونا هم مبتلا شدند. نخستین مورد گزارش شده، یک کودک ۶ ماهه در کالیفرنیا بوده که هم زمان به هر دو بیماری مبتلا شده است.

>شیوع کاوازاکی در نیویورک ارتباط آن با کووید 19

چندی پیش مسئولین رسمی شهر نیویورک از شیوع یک بیماری جدید و کشنده به نام «کاوازاکی» میان نوزادان و کودکان خبر داده و آن را از عوارض بیماری کویید ۱۹ خوانده اند. گفته می‌شود این بیماری از عوارض بیماری کرونا است و از یک هفته پیش تاکنون در حال انتشار در سطح آمریکا است.

تاکنون ۵ کودک بر اثر بیماری کاوازاکی جان باخته و ۹۳ کودک مبتلا به آن نیز شناسایی شده‌اند.آندره کومو فرماندار نیویورک درباره این بیماری گفته است: «تمامی کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی یا به ویروس کویید ۱۹ مبتلا بوده یا آنتی‌ویروس آن را در بدن خود داشته‌اند اما هیچکدام به دلیل بروز علائم کرونا به بیمارستان مراجعه نکرده و تمامی آنها به دلیل علائم کاوازاکی در بیمارستان بستری شده‌اند.»

به گفته پزشکان، این بیماری کشنده با تاثیرگذاری بر روی رگ‌های خونی باعث تورم دست و پا، قرمزی چشم‌ها و لب‌ها و تب در کودکان می‌شود. یکی دیگر از عوارض کاوازاکی تاثیر بر روی رگ‌های قلبی، افزایش احتمال لختگی خون و همچنین آسیب به قلب است.

>مسئولین وزارت بهداشت تکذیب می کنند

این در حالی است که مسئولین وزارت بهداشت در کشور ما ارتباط بین بیماری کاوازاکی و کرونا را تکذیب می کنند. علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت در این خصوص گفته است:« کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و بیش از 50 سال است که شناخته شده است. این بیماری بیشتر افراد زیر پنج سال را درگیر می‌کند و بیماری است که در آن عوامل ناشناخته‌ای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه بیماری‌های واسکولیت ایجاد کند.

به عبارتی برخی از سموم، باکتری‌ها،‌ ویروس‌ها و انواعی از این موارد می‌توانند باعث شعله‌ور شدن این بیماری شوند و با توجه به اینکه عروق ریز را درگیر می‌کند، معمولا جاهایی که مخاط یا پوست وجود دارد را درگیر می‌کند. بنابراین بیماری کاوازاکی چیز جدیدینیست.»

وی افزود:« درباره اینکه این بیماری را به کرونا ربط دهیم، بحث علمی وجود دارد. با توجه به اینکه در فیزیوپاتولوژی بیماری کرونا معمولا لایه پوششی داخل عروق درگیر می‌شود، می‌تواند علائمی شبیه کاوازاکی بدهد و به همین دلیل این دو بیماری را با هم اشتباه کرده‌اند. این درحالیست که اتفاقا درگیری ما در کرونا برای زیر پنج سال بسیار نادر است.

بنابراین این دو بیماری از هم جدا هستند. این دو بیماری هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. کرونا بالای 18 سال را درگیر می‌کند، اما بیشترین درگیری بیماری کاوازاکی در افراد زیر 5 سال است. کاوازاکی همیشه بوده و 50 سال است که وجود دارد و در رنج خودش درمان می‌شود.»

>جهش کووید 19 و پدیدار شدن کرونای کودکان

با این همه چیزی که مشخص است این است که بیماری جدیدی که علائم بالینی آن شباهت زیادی با بیماری کاوازاکی دارد در بین کودکان شایع است و با سرعت نیز در حال فراگیری است به طوریکه تا کنون 6 کشور اروپایی را فرا گرفته است. سوالی که مطرح است این است که تا چه اندازه ممکن است این بیماری که حالا نام بیماری کاوازاکی را قرض گرفته است وارد کشور ما بشود؟ محمد رضا محبوبفر متخصص اپیدمولوژی بیماری های عفونی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:

« طبق بررسی هایصورت گرفته تا کنون ویروس کرونا در سراسر دنیا و در کانون هایانتشار بیماری تا این لحظه چیزی حدود 38 مرتبه جهش انجام داده است و یکی از گونه های جهش یافته ویروس امروز در کودکان باعث ابتلا آن ها به بیماری کرونای کودکان شده است که چون علائم بالینی آن شباهت زیادی به بیماری کاوازاکی دارد به آن کاوازاکی گفته می شود اما در اصل این بیماری کرونای کودکان است.»او در ادامه افزود:

همین حالا در تهران،خوزستان، لرستان و اصفهان تعداد زیادی از اطفال و کودکان به بیماری کرونای کودکان مبتلا شده اند و حتی بر اساس اخبار دریافتی برخی بیمارستان ها از روز گذشته کودکان مبتلا به کرونای کودکان را پذیرش نکرده و اعلام کرده اند که بیمارستان ظرفیت پذیرش این کودکان را ندارد و در منزل به آن ها رسیدگی شود تا دوره درمان را طی کنند.

من فکر می کنم همین طور که این ویروس جهش پیدا کرده است از قدرت انتقالش به بزرگسالان کاسته شده و به همین دلیل هم ما امروز با سیر نزولی ابتلا به این بیماری در بزرگسالان در جهان رو به رو هستیم و امروز خطر عمده از گونه ای از این ویروس که جهش پیدا کرده است متوجه کودکان و اطفال است و می بینیم که در سر تا سر جهان تعداد زیادی از کودکان به این بیماری مبتلا شده اند.

اگر پروتکلهای بهداشتی در کشور ما رعایت نشود احتمال اپیدمی این بیمار در کودکان وجود دارد و اگر بزرگسالان به کرونا مبتلا شوند می توانند این بیماری را با ویروس جهش یافته به کودکان انتقال دهن و کودکان را به کرونای کودکان مبتلا سازند.»

این در حالی است که طبق گفته کمیته مقابله با کرونا، از تاریخ 27 اردیبهشت مدارس بازگشایی می شوند و به صورت دل بخواهی دانش آموزان می توانند به مدرسه بروند.به نظر می رسد تحت این شرایط احتمال اپیدمی کرونای کودکان بیشتر خواهد شد. با این حال همچنان گمانه زنیها در خصوص این بیماری ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha