سلامت نیوز : امروز در حالی آبسرد را یكی از شهرهای ایرانی نشین شهرستان دماوند می‌دانیم كه شمار افاغنه ساكن در آن بیش از ایرانی‌هاست و این امر مردم را با مشكلاتی مواجه كرده است.

به گزارش فارس، وجود اتباع خارجی، بروز برخی تناقضات فرهنگی، كاهش فرصت‌های اشتغال، خروج ارز از كشور و بسیاری دیگر از معضلات اجتماعی، فرهنگی و... ناشی از حضور اتباع بیگانه همواره مردم و گاهی مسئولان نقاط مختلف كشور را با چالشی جدی مواجه ساخته است.
به نظر می‌رسد این روزها شهروندان شهر آبسرد شهرستان دماوند تا حد بسیاری از اقدامات و روش زندگی این میهمانان ناخوانده به ستوه آمده‌اند.

* كثرت افاغنه در آبسرد و نگرانی مردم
یكی از اهالی شهر آبسرد پیرامون موضوع افاغنه به خبرنگار فارس گفت: حضور افاغنه در شهر آبسرد در سالیان اخیر به معضل اصلی برای مردم و سكنه آن تبدیل شده است.
محمود رشیدی ادامه داد: برخی مسئولان در قیاسی غیركارشناسی از حضور افاغنه در دیگر نقاط استان تهران و كشور سخن به میان می‌آورند اما باید گفت كه اتباع خارجی در شهری پرجمعیت مانند ورامین پنج درصد بوده در حالی كه این قشر در آبسرد برتری جمعیتی نزدیك به 130 درصدی را نشان می‌دهند.
دیگر سكنه شهر آبسرد نیز با گلایه از وضع موجود افاغنه اظهار داشت: چندی پیش تدریس بخشی از درس تاریخ متعلق به دوران شورش افاغنه و محمود افغان توسط دبیر مربوطه در كلاس درس دبیرستان آبسرد به اعتراض شدید دانش آموزان افغانی و اولیای آنها منتهی شد.
مسعود رستمی‌پور با بیان اینكه افاغنه در آبسرد حكومتی جداگانه تشكیل داده‌اند، عنوان كرد: در وضع كنونی پر بی‌راه نیست كه بگوییم افاغنه در شهر آبسرد حكومتی جداگانه تشكیل داده و این شهر به تسخیر سربازان محمود افغان درآمده است.
بانویی خانه‌دار نیز پیرامون حضور افاغنه در آبسرد گفت: با نگاهی به مقوله مهاجرت در دیگر نقاط جهان شاهد تاثیر فرهنگ كشورهای مقصد بر مهاجران هستیم اما این وضع در آبسرد روندی مغایر مقوله مذكور داشته و اكثریت اتباع خارجی، تاثیرات منفی بسیاری را بر فرزندان ایرانی شهر آبسرد داشته‌اند.
زهرا غلامی ادامه داد: ضرب المثل "مهمان عزیز است همچو نفس؛ خفگی آرد اگر آید و بیرون نرود " را می‌توان در وضع امروز شهر آبسرد به كار برد و مسئولان بلندپایه شهرستانی، استانی و كشوری باید بدانند كه حفظ مناسبات بین دو كشور دوست و همسایه ایران و افغانستان نباید به قیمت رنج و نگرانی اهالی شهر آبسرد تمام شود.
دانشجویی اهل آبسرد، امكانات این شهر را مختص افاغنه خواند و افزود: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت كه سهم عمده‌ای از امكانات پزشكی، تفریحی و خدماتی شهر آبسرد به افاغنه اختصاص دارد.
مسعود شهیدی درباره وضع اشتغال آبسرد نیز اظهار داشت: در گذشته اشتغال شهر آبسرد در انحصار افاغنه بود اما در حال حاضر، افاغنه صاحب مشاغل شده‌اند و اهالی آبسرد كارگر این افراد هستند.

* افزایش جمعیت افاغنه معضلی اساسی
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار داشت: افاغنه و تبعات منفی حضور افاغنه به معضل بزرگی در شهر آبسرد تبدیل شده است.
سیدمهدی حسینی با اشاره به آمارهای موجود پیرامون تعداد افاغنه در شهر آبسرد خاطرنشان كرد: آمارهای رسمی ارائه شده 8 هزار نفر بوده اما آمارهای واقعی از اسكان نزدیك به 15 هزار افغانی در آبسرد خبر می‌دهد و تاكنون تمامی تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان شهری آبسرد برای حل این معضل اساسی همچنان ابتر مانده است.

* احداث دومین مدرسه افاغنه در آبسرد
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد از احداث دومین مدرسه مختص افاغنه در این شهر خبر داد و افزود: چندی پیش نظام آموزشی شهرستان دماوند در اقدامی نادرست به احداث مدرسه‌ای مختص افاغنه مبادرت ورزید در حالی كه 70 درصد دیگر مدارس این شهر را نیز افاغنه تشكیل می‌دهند.
حسینی ادامه داد: احداث چنین مدرسه‌ای گلایه مردم و مسئولان شهری آبسرد را به دنبال داشت اما با كمال تاسف سوغات دیگر آموزش و پرورش شهرستان، احداث دومین مدرسه مختص اتباع خارجی در محله "مرانك " بوده كه اقدامات یاد شده این نهاد یكی از مهم‌ترین دلایل كوچ روزافزون این اقشار به آبسرد است.
وی حضور افاغنه در مدارس آبسرد را تهدیدی بزرگ خواند و گفت: چنین وضعی در مدارس آبسرد تاثیرگذاری فرهنگ افاغنه بر فرهنگ غنی ایرانی را به دنبال داشته كه چالش مذكور را باید تهدیدی جدی قلمداد كرد.

* بیماری‌های منسوخ دنیا؛ سوغات افاغنه برای آبسرد
بروز كاستی‌های بهداشتی دیگر معضلی بود كه عضو شورای اسلامی شهر آبسرد بدان اشاره كرد و افزود: مسئولان بهداشتی با احتساب جمعیت ایرانی و بدون در نظر گرفتن قشر غالب افاغنه شهر آبسرد دارو و دیگر خدمات پزشكی را ارائه می‌دهند كه متاسفانه بخش عمده‌ای از این خدمات صرف افاغنه شده و ایرانیان به جهت بوی نامطبوع موجود در فضاهای مراكز بهداشتی دولتی این شهر به بخش خصوصی برای دریافت اینگونه خدمات مراجعه می كنند.
این مسئول تصریح كرد: علاوه بر این، افاغنه شهر آبسرد بسیاری از بیماری‌های منسوخ در تمام نقاط دنیا مانند سالك، وبا، سل، جزام، مالاریا و امراض مقاربتی جنسی را برای اهالی شهر آبسرد به ارمغان آورده‌اند، دانش‌آموزان افغانی گاهی ماه‌ها از حمام رفتن خودداری كرده و مشكلات عمده بهداشتی را به وجود آورده اند.

* اشتغال آبسرد در انحصار افاغنه
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد پیرامون معضلات امنیتی ناشی از حضور افاغنه در شهر آبسرد نیز عنوان كرد: اغلب جوانان افغانی شهر آبسرد به مواد مخدر صنعتی بسیار خطرناك گرایش پیدا كرده و تاثیر این مبحث بر جوانان ایرانی آبسرد نگرانی والدین آنها را به دنبال داشته است.
حسینی اشتغال دماوند را در انحصار افاغنه خواند و افزود: بازار كار شهر آبسرد منحصرا در اختیار افاغنه قرار دارد و متاسفانه برخی صاحبان صنایع به دلیل ارزانی دستمزد و عدم ضرورت ارائه خدمات بیمه‌ای به استفاده از این قشر روی آورده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد ادامه داد: اما وضع اسفناك‌تر در زمینه اشتغال شهر آبسرد، تبدیل افاغنه به كارفرما و به خدمت گرفتن ایرانیان به عنوان كارگر در مراكز كاری این شهر است.

* ترویج فرقه‌های ضاله در میان افاغنه
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد از تاثیر فرهنگ افغانی بر ایرانیان شهر آبسرد خبر داد و افزود: زمانی كه 70 درصد مدارس ایرانی آبسرد را افاغنه تشكیل می‌دهند، نه تنها فرهنگ ایرانی گسترش نخواهد یافت بلكه اهالی این شهر تحت تاثیر فرهنگ افغانی قرار می‌گیرند.
وی از ترویج فرقه‌های ضاله در میان افاغنه آبسرد خبر داد و گفت: معضلات فرهنگی ناشی از حضور افاغنه در آبسرد پا فراتر گذاشته و بر اساس برخی گزارش‌ها فرقه‌های ضاله در میان این اقشار در حال ترویج است.

* سنگینی بار منفی حفظ مناسبات دوستانه بر دوش آبسرد
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد بیان كرد: نباید بار حفظ مناسبات دوستانه دو كشور ایران و افغانستان بر دوش اهالی آبسرد سنگینی كند.
حسینی خاطرنشان كرد: حفظ ارتباط برادرانه ایران و افغانستان امری ضروری محسوب می‌شود اما تحمل بار سنگین تبعات ناخوشایند و منفی حفظ مناسبات دوستانه دو كشور بر دوش مردم آبسرد پسندیده نیست.
وی گفت: از این رو، تقسیم این تعداد تبعه بیگانه در دیگر نقاط كشور امری الزامی تلقی می شود.

* برتری 130 درصدی افاغنه در آبسرد
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد با اشاره به برخی اظهار نظرهای مسئولان پیرامون تعداد افاغنه شهر آبسرد، عنوان كرد: برخی مسئولان در قیاسی نه چندان صحیح به تعداد افاغنه شهر ورامین اشاره می‌كنند.
حسینی تصریح كرد: اما حضور 10 هزار افغانی در ورامین 200 هزار نفری تنها پنج درصد این شهر را تشكیل می‌دهد اما حضور 15 هزار تبعه خارجی در آبسرد 13 هزار نفری رقمی افزون بر 130 درصد را نشان خواهد داد.

* تخریب اموال عمومی توسط افاغنه به نشانه اعتراض
عضو شورای اسلامی شهر آبسرد از تخریب اموال عمومی آبسرد توسط افاغنه خبر داد و افزود: برای حفظ اموال عمومی از تخریب، ورود افاغنه به پارك عمومی این شهر ممنوع اعلام شد.
حسینی یادآور شد: اما این اتباع روز گذشته و به نشانه اعتراض، اقدام به تخریب اموال عمومی و وسایل تفریحی موجود در پارك كرده و بر در و دیوار ضد ایرانیان شعار و ناسزا نوشتند.
وی خواستار ساماندهی وضع موجود افاغنه در آبسرد شد و افزود: خواسته اهالی و شورای اسلامی شهر آبسرد، طرد افاغنه از این شهر و اسكان آنها در مناطق مرزی است تا این معضل بیش از این اعتراضات مردم را درپی نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha