وزیر بهداشت گفت: مجهز نشدن بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله در ارزشگذاری آنها مؤثر است و در صورت عدم اقدام مناسب در این زمینه «در بیمارستان» بسته می‌شود.

سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: مجهز نشدن بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله در ارزشگذاری آنها مؤثر است و در صورت عدم اقدام مناسب در این زمینه «در بیمارستان» بسته می‌شود.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسشی درباره نارضایی محیط زیست از نحوه مدیریت پسماندهای پزشكی در كشور توضیح داد: 38 درصد بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی هستند و آنچه كه ما در این زمینه تأكید كردیم استفاده از دستگاه‌های اتوكلاو است.

وی درباره استفاده از مواد رادیواكتیو در بیمارستان‌ها و وجود آن در پسماندهای پزشكی، گفت: ما از مواد رادیو اكتیو در پزشكی استفاده نمی‌كنیم و شاید بتوان گفت در مقایسه با سایر پسماندها، پسماندهای گروه پزشكی كم‌خطرتر هستند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی بیان كرد: در بیمارستان‌هایی كه بخش‌های عفونی وجود ندارد، سایر بخش‌ها خیلی خطرساز نیستند.

دستجردی: از مواد رادیو اكتیو استفاده نمی‌كنیم
-----------------------------------------------------------

وی ادامه داد: تعداد زیادی از این 38 درصد بیمارستان كه دستگاه بی خطرساز زباله دارند طی یك سال و نیم اخیر كه به آنها تكلیف شد نسبت به خریداری دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله اقدام كنند، این دستگاهها را خریداری و نصب كردند كه عمدتاً دستگاه‌های اتوكلاو است.

وحید دستجردی با تأكید بر اینكه ما از مواد رادیواكتیو استفاده نمی‌كنیم، گفت: استفاده از دستگاه‌های اتوكلاوها هیچ مشكلی ایجاد نمی‌كند.

وی درباره بحث تفكیك پسماندهای پزشكی نیز گفت: به غیر از مسئله بی‌خطرسازی تفكیك زباله‌ها در همه بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی درباره وضعیت 60 درصد بیمارستانهایی كه مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی نیستند، اظهار داشت: بقیه بیمارستان‌ها باید هر چه سریعتر وارد میدان شوند و نسبت به خریداری این دستگاه‌ها اقدام كنند.

بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی روند كندی دارد
--------------------------------------------------------------

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در زمینه استفاده بیمارستان‌ها از دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله‌های پزشكی، گفت: حتی در این جلسات با عتاب و خطاب با مسئولان صحبت كردم كه چرا بحث بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی باید روند كندی داشته باشد.

وی با تأكید بر اینكه بی‌خطرسازی زباله‌ها باید هر چه سریعتر اجرایی و دستگاه‌های مورد نیاز توسط بیمارستان‌ها تهیه شود، گفت: پیش از این بیمارستان‌های ما مجبور بودند از كمپانی‌های خارجی این دستگاه‌ها را تهیه كنند كه متأسفانه خدمات پس از فروش آنها ناكافی و استفاده از آن گران تمام می‌شد.

دستجری ادامه داد: اگر دستگاه‌ها دچار خرابی می‌شدند به علت ناكافی بودن خدمات پس از فروش بلا استفاده می‌ماندند.

وحید دستجردی اعلام كرد: 5 یا 6 شركت داخلی توسط بخش تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت تأیید شدند و دستگاه‌ها را با قیمت مناسب به بازار وارد كردند؛ این دستگاه‌ها كاملاً برای بیمارستان‌های ما در زمینه بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی كفایت می‌كند.

هشدار وزیر بهداشت به بیمارستانها برای تهیه دستگاه‌‌های بی‌خطرسازی پسماندها
-------------------------------------------------------------------------------------------------

وی گفت:‌ كمتر از یك ماه پیش مجدداً طی نامه‌ای به همه بیمارستان‌ها تأكید كردم كه ظرف مدت تعیین شده نسبت به خریداری دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله اقدام كنند؛ اگر این كار صورت نگیرد در ارزشگذاری آنها مؤثر است و منجر به بسته شدن در این بیمارستان‌ها می‌شود.

به گفته وحید دستجردی استفاده از دستگاه‌های بی‌خطرسازی برای پسماندهای پزشكی از سوی وزارت بهداشت و درمان به طور جدی در حال پیگیری است.

بازدید از بیمارستان‌هایی كه در تهران فاقد دستگاه‌های بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی هستند
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وزیر بهداشت همچنین در زمینه بیمارستان‌های شهر تهران نیز اظهار داشت: قرار بر این است ظرف یك هفته از تمام بیمارستان‌های این شهر كه هنوز به سیستم بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی مجهز نیستند بازدید داشته باشیم.

وی بیان كرد: 40 درصد بیمارستان‌های تهران مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی هستند اما مابقی فاقد این دستگاه‌ها هستند.

وحید دستجری در پاسخ به این پرسش كه چرا برخی از بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرسازی نیستند، اظهار داشت: برخی بیمارستان‌ها فضای فیزیكی مناسبی را برای نصب این دستگاه‌ها ندارند كه مقرر شده از دستگاه‌های سیار(موبایل) استفاده كنند.

60 درصد بیمارستان‌های كشور باید مجهز به سیستم بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی شوند
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: تا 2 هفته دیگر گزارش‌گیری از بیمارستان‌های سراسر كشور خواهیم داشت تا 60 درصد باقیمانده بیمارستان‌ها نیز مجهز شوند.

وی در رابطه با وضعیت بیمارستان‌های بخش خصوصی نیز گفت: بیمارستان‌های بخش خصوصی و دولتی همه موظفند نسبت به تهیه این دستگاه‌ها اقدام كنند.

وزیر بهداشت گفت: در سال‌های گذشته تكالیفی به بیمارستان‌ها محول شده بود مبنی بر اینكه باید از دستگاه‌هایی استفاده كنند كه قابلیت نداشته و پس از مدتی كنار گذاشته می‌شدند اما به كمك شركت‌های تجهیزات پزشكی دستگاه‌های مناسبی برای بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی معرفی شده كه در حال حاضر خوشبختانه وضعیت دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مثل گذشته آن‌قدر وخیم نیست.

وحید دستجردی در ادامه بر لزوم تخصیص اعتبارات لازم برای خرید و استفاده از سیستم بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی تأكید كرد و گفت: البته پیش از این ردیف و بودجه‌ای در این زمینه داشتیم اما مبالغ خوبی برای آن در نظر گرفته نشد بنابراین بیمارستان‌ها باید از درآمد اختصاصی خود نسبت به خریداری دستگاه‌های بی‌خطرسازی پسماندها اقدام كنند؛ هر چند این مسئله برای آنها مشكل است اما حفظ سلامت مردم امری ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha