جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 293619

شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر مطالبی در مورد شیوع نوع جدید ویروس کرونا در کودکان منتشر کردند، در این پیام‌ها به غلط بیان شده که بیماری کاوازاکی، ویروس جهش یافته کرونا در کودکان است اما متخصصان این مطلب را رد و اعلام کردند که این مطلب، پایه و اساس علمی نداشته و مورد تایید مجامع علمی نیست.

کاوازاکی ویروس جهش یافته کرونا در کودکان نیست

سلامت نیوز: شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر مطالبی در مورد شیوع نوع جدید ویروس کرونا در کودکان منتشر کردند، در این پیام‌ها به غلط بیان شده که بیماری کاوازاکی، ویروس جهش یافته کرونا در کودکان است اما متخصصان این مطلب را رد و اعلام کردند که این مطلب، پایه و اساس علمی نداشته و مورد تایید مجامع علمی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پخش پیام هایی نادرست در شبکه های اجتماعی مبنی بر ارتباط بین ویروس کرونا و سندروم کاوازاکی، ضمن طرح سوالات بسیار زیادی از سوی مردم، سبب ایجاد نگرانی هایی در خانواده ها هم شده که به نظر متخصصان این نگرانی بی مورد است.
بیماری کاوازاکی بیش از ۵۰ سال پیش توسط یک متخصص کودکان ژاپنی شناسایی و به نام همین متخصص مشهور شده است، ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد این بیماری در کودکان کمتر از پنج سال مشاهده می شود و تب، ضایعات پوستی، قرمزی چشم، قرمزی گلو و دهان، تورم دست و پا و بزرگ شدن غدد لنفاوی از جمله علایم این بیماری است.
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی در مورد اینکه بیماری کاوازکی، نوعی جدید از ویروس کرونا است، تصوری اشتباه و غلط بوده و تاکنون هیچ گزارش علمی در این خصوص منتشر نشده است.
دکتر نیما رضایی ادامه داد: تاکنون کودکان زیادی در دنیا مبتلا به کرونا شدند اما آنان دچار بیماری کاوازاکی نشدند و در مقابل کودکانی به انواع عفونت های مختلف ویروسی و باکتری دچار شده و به سمت ابتلا به کاوازاکی رفتند.
وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا باعث بیماری کاوازاکی می شود تصوری اشتباه است، افزود: تاکنون مطالبی علمی در مورد اینکه کرونا عامل کاوازاکی است، گزارش نشده است.
رضایی اظهار داشت: معمولا یک عامل عفونی اعم از ویروس و باکتری کودکان را دچار این بیماری می کند اما ریسک همراهی کرونا با کاوازاکی بیشتر از سایر عفونت های ویروسی نیست.
وی با اشاره به اینکه اخیرا گزارشی منتشر شده که تعدادی از کودکان انگلیسی به دنبال ابتلا به کرونا دچار بیماری کاوازاکی شدند، گفت: فراوانی کرونا در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است و هنوز ثابت نشده که احتمال ابتلا به کاوازاکی به دنبال ویروس کرونا، بیشتر از ویروس آنفلوآنزا باشد.

کاوازاکی قابل درمان است
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بیماری کاوازاکی قابل تشخیص و درمان است و خیلی نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
رضایی با اشاره به اینکه کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و از این بابت خانواده ها نباید احساس نگرانی و خطر کنند، افزود: یکی از عواملی که سبب بیماری کاوازاکی می شوند، عفونت های ویروسی است اما اینکه کرونا سبب ابتلا به بیماری کاوازاکی می شود، تصوری اشتباه است.
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کاوازاکی شایع ترین التهاب عروق عمومی در کودکان است اما بیماری شایعی در بین کودکان محسوب نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha