شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 293640

ظاهرا موج اخراج و تعدیل پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی به دولتی رسیده و بعد از اینکه صدها پرستار از بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل کمبود منابع مالی اخراج شدند، این بار رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از اخراج پرستاران بیمارستان‌های دولتی خبر می‌دهد که در بخش بیماران مبتلا به کرونا خدمت کرده‌اند.

با پرستاران قرارداد ۸۵ روزه می‌بندند

سلامت نیوز:ظاهرا موج اخراج و تعدیل پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی به دولتی رسیده و بعد از اینکه صدها پرستار از بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل کمبود منابع مالی اخراج شدند، این بار رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از اخراج پرستاران بیمارستان‌های دولتی خبر می‌دهد که در بخش بیماران مبتلا به کرونا خدمت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،۱۰ اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا در کشور، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت اعلام کرد که پرستارانی که در شرایط سخت کنونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول فعالیت هستند، در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت.

این پیشنهاد مورد توجه وزیر بهداشت نیز قرار گرفت و سعید نمکی، نیز در چندین نوبت، وعده داد که پرستارانی که داوطلبانه برای مقابله با بیماری کرونا دست‌به‌کار شده‌اند در اولویت استخدام قرار می‌گیرند، اما بعد از گذشت ۴۰ روز از این وعده وزارت بهداشت اخباری در رابطه با اخراج برخی پرستاران پس از بحران کرونا به گوش می‌رسد و حتی در برخی از بیمارستان‌های گیلان و مازندران با پرستارانی که در بخش بیماران مبتلا به کرونا در شرایط بسیار سخت فعالیت و خدمت کرده‌اند قراردادهای ۸۵ روزه بسته می‌شود که باعث اعتراض آنها شده است. در متن قرارداد دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت برای پرستاران داوطلب به‌صراحت ذکر شده است که این قرارداد حجمی «هیچ‌گونه تعهد استخدامی» برای آنها ایجاد نمی‌کند.

تا کنون از وزارت بهداشت، کسی پاسخگوی این قراردادها نبوده است.با این حال روز گذشته محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری از وضعیت نامشخص شغلی پرستارانی که به‌عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا خدمت کردند انتقاد کرد و گفت: «برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند گیلان و مازندران با پرستارانی که در اپیدمی کرونا به داد بیماران رسیدند، تسویه حساب کرده یا با آنها قرارداد 85 روزه بسته‌اند، این کار معنا ندارد، سازمان نظام پرستاری با این کار مخالف است و این بدقولی در استخدام پرستاران را پیگیری می‌کند، چون این پاسخ زحمات پرستاران نیست. حدود 600 پرستار در بحران کرونا به کمک مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی رفتند.»

وی همچنین در ادامه افزود: «در نیمه اسفند 1500 تا 1600 بیمار بستری در بیمارستان‌های گیلان بود، که فرشتگان نجات که پرستاران بودند، این بیماران را نجات دادند. حتما این مساله را پیگیری می‌کنیم و حتی به‌صورت حقوقی پیگیری می‌کنیم. بحران کرونا تمام نشده است و باز هم بحران‌های تازه‌ای ممکن است در راه باشد، کاری نکنیم که در آینده پرستاران با بدقولی مسئولان به درخواست کمک پاسخ ندهند.»

از سوی دیگر در اواخر فروردین‌ماه بسیاری از پرستاران بیمارستان‌های بخش خصوصی در بحبوحه کرونا کار خود را از دست داده‌اند و اخراج شده‌اند. بیمارستان‌ها کاهش درآمد و عمل‌های جراحی (به‌عنوان مهم‌ترین منبع در آمد بیمارستان‌های خصوصی) را دلیل این اتفاق عنوان می‌کردند. در این بین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درخصوص اخراج و تعدیل پرستاران بیمارستان‌های خصوصی، گفته بود: بخش خصوصی در تمام دنیا تابع ملاحظات اقتصادی خاص خودش است. ما در این رابطه کارویژه‌ای نداریم. تنها می‌توانیم به بیمارستان‌های خصوصی توصیه کنیم در دوره مشکلات با همدیگر مدارا کنید.


شهادت 100 نفر از کادر پزشکی
تا پیش از اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی جدید به‌دلیل بحران کرونا، سرانه پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ایران یک نفر بود. این در حالی است که استاندارد جهانی دو و نیم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است. هم‌اکنون حدود 70‌درصد از تخت‌های بیمارستانی در اختیار دولت است و از قضا سرانه پرستار به ازای هر تخت در بخش دولتی وضعیتی به‌مراتب بدتر از بخش خصوصی دارد. به گفته مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 80‌هزار و 856 پرستار و معادل 65درصد پرستاران بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند.

چندی پیش نیز نصرا... فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا، اعلام کرد که تاکنون بیش از 100 نفر از کادر پزشکی و پرستاری در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌‌ و شهید شده‌اند. در مجموع بیش از 150‌هزار نیروی بهداشتی در 64 دانشگاه علوم پزشکی خدمات به بیماران مبتلا به کرونا را مدیریت کردند. به گفته او بیش از 20‌هزار کادر پزشکی و بیش از 100‌هزار پرستار در این بازه مشغول به کار بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha