مسوولان وزارت بهداشت، شرایط آتی استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی را از بابت افزایش تعداد مبتلایان جدید كووید 19، نزدیك به وضعیت بحرانی اعلام كردند و هشدار دادند كه در روزهای آینده، باید منتظر پیك دوم بیماری در این استان‌ها باشیم.

آیا موج دوم شیوع كرونا شروع شده است؟

سلامت نیوز:مسوولان وزارت بهداشت، شرایط آتی استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی را از بابت افزایش تعداد مبتلایان جدید كووید 19، نزدیك به وضعیت بحرانی اعلام كردند و هشدار دادند كه در روزهای آینده، باید منتظر پیك دوم بیماری در این استان‌ها باشیم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، كیانوش جهانپور، دیروز در اثنای اعلام آخرین آمار از تعداد مبتلایان، متوفیان و بهبودیافتگان كووید 19 در كشور خبر داد كه اولا، آمار مبتلایان جدید در كشور نسبت به روزهای قبل، باز هم رو به افزایش رفته و درباره شرایط اپیدمی در استان خوزستان هم ابراز نگرانی كرد و افزود: «با وجود روند نزولی فوت ناشی از كووید۱۹ در كشور، تعداد مبتلایان جدید رو به افزایش است چنانكه در طول ۲۴ ساعت گذشته (25 تا 26 اردیبهشت) ۴۸ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۰۲ نفر رسیده اما در همین مدت 2 هزار و 102 مبتلای جدید كووید 19 در كشور شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران در كشور به 116 هزار و 635 نفر رسیده و در حالی كه تاكنون، ۹۱ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما 2 هزار و 727 نفر از مبتلایان، در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

البته تعداد موارد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌های كل كشور طی 24 ساعت گذشته، فقط 385 نفر بوده در حالی كه به دنبال انجام ۶۵۸ هزار و ۶۰۴ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور و بیماریابی فعال‌تر در همه استان‌ها، بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی شده در این بازه زمانی، موارد متوسط و دارای علایم خفیف بوده در حالی كه در روزها و هفته‌های گذشته، تعداد موارد خفیف و سرپایی تا این حد گسترده نبود كه امیدواریم طی روزهای آتی، شناسایی فعال‌تر افراد بدون علامت و دارای علایم خفیف و متوسط ادامه یابد تا مسیر كنترل بیماری هموارتر شود.

امیدواریم به دنبال اقدامات و محدودیت‌های اعمال شده در استان خوزستان هم، در روزهای آتی شاهد كاهش موارد نیازمند بستری و سرپایی را شاهد باشیم چون همچنان وضعیت در این استان، قرمز است و طی روزهای آتی، احتمالا در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم، با افزایش موارد بروز و بستری مواجه خواهیم شد.» 

البته با هشداری كه روز پنجشنبه مسوولان سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال ماندگاری ویروس كرونا در فهرست ویروس‌های فصلی و الزام تمام جمعیت كره زمین به فرا گرفتن نحوه زندگی در كنار این ویروس مطرح كردند، به نظر می‌رسد حالا تقسیم استان‌های كشور به استان خوب و استان بد از نظر میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی، چندان رفتار منصفانه‌ای نباشد به خصوص كه حالا با تناقض جدی در حرف‌های مسوولان مواجهیم؛

تناقضی كه شاید خود آنها هم به آن واقف نیستند؛ وقتی پای مقایسه آمار ایران با سایر كشورها و موفقیت نظام سلامت پیش می‌آید، مسوولان در حرف‌های خود اعلام می‌كنند كه افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و افزایش تست‌های روزانه تشخیص كووید 19 باعث موفقیت در بیماریابی و در نتیجه، افزایش تعداد آماری بیماران بوده است.

اما همین مسوولان، وقتی صحبت از علت افزایش تعداد بیماران در استانی همچون خوزستان مطرح می‌شود، تقصیر را بر گردن رفتارهای عمومی و اجتماعی مردم می‌اندازند. این تناقض تا امروز هم در حال تكرار است اگرچه نباید واقعیت كم توجهی برخی شهروندان در استان‌هایی همچون خوزستان و تهران نسبت به توصیه‌های بهداشتی را كتمان كرد. امروز در شهر تهران، غیر از استفاده از ماسك آن هم توسط نیمی از عابران و مسافران مترو و اتوبوس، فاصله اجتماعی در بسیاری موارد و مكان‌ها رعایت نمی‌شود.

تردد غیر ضروری ساكنان تهرانی در مراكز خرید و اماكن عمومی هم نشانه دیگری از كم‌توجهی به توصیه‌های وزارت بهداشت است. طی روزهای اخیر و به دنبال برگزاری مراسم لیالی قدر با ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی، با وجود آنكه تصاویر ثبت شده از مساجد و حسینیه‌های محل برگزاری مراسم احیا، تصاویر قابل تقدیری از توجه عزاداران مولا به حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسك بود، اما فیلم‌هایی در شبكه‌های اجتماعی از عزاداری‌های جمعی در آبادان منتشر می‌شد كه در این فیلم‌ها، بی‌توجهی كامل به فاصله‌گذاری اجتماعی و حتی عدم استفاده از ماسك و دستكش برای جلوگیری از انتقال ویروس، كاملا مشهود بود و به دنبال انتشار این فیلم‌ها و در حالی كه استاندار خوزستان،

پیش‌تر اعلام كرده بود كه روز جمعه، درباره رفع محدودیت‌های تردد اجتماعی یا تداوم آن در روزهای منتهی به تعطیلات عید سعید فطر كه بزرگ‌ترین عید عشایر عرب خوزستان به شمار می‌آید، تصمیم‌گیری خواهد شد، به دنبال صدور حكمی از سوی وزیر بهداشت برای انتصاب علیرضا افشار به عنوان نماینده وزیر در امر نظارت بر امور اجرایی مقابله با كووید 19 در این استان، رضا نجاتی؛ سخنگوی ستاد مدیریت كرونا در خوزستان هم پنجشنبه‌شب در یك گفت‌وگوی تلویزیونی از احتمال تداوم محدودیت‌ها در این استان خبر داد و گفت:

«مصوبات ستاد استانی مدیریت كرونا یا شورای تامین خوزستان، بخش كمی از كار مقابله با كروناست و بخش عمده‌ به رفتار مردم برمی‌گردد. با تغییر رفتار مردم و عادی شدن شرایط، شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌ایم كه در این راستا جلساتی برگزار شد و از روز دوشنبه، ۹ شهر قرمز خوزستان و به‌تدریج چند شهر دیگر تعطیل اعلام شدند. از مردم می‌خواهیم رعایت كنند تا در ۱۰ روز آینده شاهد نتیجه رفتارها باشیم و آمار ابتلا به كووید 19، به رقم یك ماه پیش و حتی كمتر از آن برگردد.

بزرگان اقوام خوزستان هم در این شرایط ما را تنها نگذاشتند و قبل از اینكه ما خدمت آنها برسیم، احساس مسوولیت كردند و بسیاری از بزرگان اقوام، از حضور در مراسم یا برگزاری مراسم خودداری كردند. اكنون نیز از بزرگان می‌خواهیم برگزاری مراسم عروسی و عزا را منع كرده و به خصوص با توجه به در پیش‌رو بودن مراسم عید فطر، از برگزاری مراسم خودداری كنند، زیرا سلامت‌شان در خطر است. از مردم می‌خواهیم برای عید فطر هم برنامه‌ریزی نكنند و به دید و بازدید نروند.

البته در این راستا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی هم ایجاد كرده‌ایم كه در روزهای آینده پررنگ‌تر خواهند شد. از بازاریان هم می‌خواهیم برای فروش اقلام مربوط به عید اقدام نكنند. البته متولی فعالیت اصناف، سازمان صمت است و اگر صنفی به مصوبات عمل نكرد، رییس اتحادیه باید جوابگو باشد. بنابراین سازمان صمت و اتحادیه باید بازرسان خود را در این زمینه فعال كنند، زیرا در حال حاضر می‌بینیم مكانیك و مبل‌فروش و حتی شیشه‌بر فعال هستند در حالی كه با توجه به شرایط خوزستان، تصمیم گرفتیم حتی مدارس هم در هفته آتی بازگشایی نشود.»

دیروز خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خبر داد كه ظرف فاصله زمانی 25 تا 26 اردیبهشت، ۵۳۴ بیمار جدید كووید ۱۹ در استان شناسایی شده و حالا تعداد كل مبتلایان در این استان به 6 هزار و 305 نفر رسیده كه بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به اهواز (۲۷۲ نفر) دزفول (۱۰۳ نفر) شوش (۳۱ نفر) خرمشهر (۲۷ نفر) آبادان (26 نفر) شوشتر (۱۸ نفر) بوده و تعداد مبتلایان در شهرستان‌های اندیمشك، ایذه، بهبهان، ماهشهر، رامشیر، هویزه، شادگان، كارون، رامهرمز، مسجد سلیمان، باوی، دشت آزادگان، امیدیه و حمیدیه كمتر از 15 نفر است، اما مجموع فوتی‌های استان به ۳۳۶ نفر افزایش یافته است. 

از باقی استان‌ها چه خبر؟

بنا به اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشكی كرمان، در فاصله 25 تا 26 اردیبهشت، تست ۳۸ بیمار در این استان مثبت شده و تعداد مبتلایان كووید 19 به هزار و 126 نفر رسیده.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز هم خبر داده كه در همین فاصله زمانی، ۷۶ مورد جدید ابتلا به كووید 19 در استان فارس شناسایی شده و مجموع تعداد بیماران در استان به 4 هزار و ۶۲۳ نفر رسیده كه از این تعداد، ۹۸ نفر فوت كرده‌اند.

  رییس دانشگاه علوم پزشكی كردستان هم به خبرگزاری فارس گفته كه در این بازه زمانی و به دنبال شناسایی ۲۴ بیمار جدید كووید 19، تعداد كل مبتلایان در این استان به هزار و ۹۵۸ مورد رسیده كه بیشترین تعداد مبتلایان در شهرستان‌های سنندج (۵۵۳ نفر)، سقز (۴۲۴ نفر)، بانه (۲۲۸ نفر) قروه (۱۶۷ نفر)، دیواندره (۱۴۸ نفر)، مریوان (۱۱۳ نفر)، بیجار (۱۱۱ نفر) و كامیاران (۱۰۱ نفر) است و در دهگلان و سروآباد هم آمار مبتلایان كمتر از 100 نفر است، اما 138 نفر از مجموع مبتلایان استان فوت كرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز هشداری درباره بحران پیش روی سه استان سیستان و بلوچستان، لرستان و آذربایجان شرقی مطرح كرد. اما شرایط استان بوشهر هم امیدوار‌كننده نیست. دیروز، رییس دانشگاه علوم پزشكی بوشهر گفت كه طی روزهای اخیر، تعداد مبتلایان كرونا در این استان روبه افزایش رفته كه این اتفاق، متوجه رعایت نشدن دستورالعمل‌ها و پروتكل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط عده‌ای از ساكنان استان است.

بنا بر اعلام این مقام مسوول، به دنبال شناسایی 18 مبتلای جدید ظرف روز پنجشنبه تا جمعه، تعداد بیماران كووید 19 در استان بوشهر به 422 نفر افزایش یافته اما خبر امیدوار‌كننده این است كه مبتلایان جدید، به دلیل شدت كم علایم، نیازی به بستری بیمارستانی نداشته و در قرنطینه خانگی تحت مداوا قرار گرفته‌اند. بنا بر اعلام چند روز قبل رییس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، تعداد مبتلایان كووید 19 در این استان هم از مرز 1000 نفر و تعداد فوتی‌ها هم از مرز 270 نفر رد شده است.

دیروز سرپرست دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی هم به فارس خبر داد كه تعداد كل مبتلایان كووید 19 در این استان به هزار و 526 نفر رسیده كه بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به شهرستان‌های بجنورد (۷۲۹ نفر)، شیروان (۱۸۸ نفر)، اسفراین (172 نفر)، مانه و سملقان (154 نفر) است اما در شهرستان‌های فاروج، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان آمار كمتر از 110 نفر است. رییس دانشگاه علوم پزشكی تبریز هم ظرف روزهای گذشته خبرهای خوبی از وضعیت شیوع بیماری در استان خود نداشت و خبر داده بود كه تعداد مبتلایان كووید 19 در این استان از مرز 4 هزار و 400 نفر رد شده است. 
 
ادامه تعطیلی  در ۱۶ شهرستان خوزستان
ادارات، بانك‌ها و اصناف غیرضروری ۱۶ شهرستان خوزستان تا دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه تعطیل اعلام شدند.بر اساس اعلام استانداری خوزستان، ادارات، بانك‌ها و اصناف غیرضروری ۱۶ شهرستان خوزستان تا روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برای جلوگیری از شیوع ویروس كرونا تعطیل اعلام شدند. این تعطیلی شامل شهرستان‌های اهواز، كارون، باوی، حمیدیه، رامهرمز، مسجدسلیمان، هفتكل، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان، دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، آبادان و خرمشهر می‌شود. بانك‌ها در این ۱۶ شهرستان تعطیل هستند؛ در عین حال بر اساس تشخیص شورای هماهنگی بانك‌های استان، شعب منتخبی كه توسط این شورا معرفی می‌شود به صورت كشیك دایر خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha