دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
سلامت نیوز : كارشناسان علوم بهداشتی تاكید كردند كه كم سوادی و پایین بودن سطح تحصیلات می‌تواند به اندازه حمله قلبی كشنده باشد.

به گزارش ایسنا، دكتر ساندرو گالی از متخصصان دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه میلمن در نیویورك و دستیاران وی در مقاله جدیدی خاطرنشان كردند كه فقر، فقدان تحصیلات و حمایت اجتماعی نامناسب می‌تواند در بروز مشكلات و ناراحتی‌هایی مثل حمله قلبی، سكته مغزی و سرطان ریه دربین بسیاری از مردم آمریكا نقش بسزایی داشته باشد.

دكتر گالی و دستیارانش با استفاده از یك بازبینی سیستماتیك از آمار موجود و تركیب شده با اطلاعات آماری، میزان مرگ ومیر آمریكا را در ارتباط با فاكتورهای اجتماعی مورد ارزیابی و محاسبه قرار دادند.

این كارشناسان خطرات احتمالی مرگ و میر ناشی از فاكتورهای اجتماعی مثل تحصیلات، فقر، وضعیت بیمه بهداشتی، وضعیت استخدام و استرس شغلی، حمایت اجتماعی، نژادپرستی و تبعیضات، شرایط مسكن، عوامل ایجاد كننده استرس در دوران كودكی را بررسی و محاسبه كردند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، آنها دریافتند كه حدود 245 هزار مورد مرگ و میر در سال 2000 میلادی در آمریكا با پایین بودن سطح تحصیلات مرتبط بوده است به همین نسبت 176 هزار مورد با تبعیضات نژادی، 162 هزار مورد با سطح پایین حمایت اجتماعی، 133 هزار مورد با فقر فردی، 119 هزار مورد با عدم تساوی درآمدها و 39 هزار مورد با فقر منطقه‌ای ارتباط داشته است.

این بررسی‌ها نشان داد در سال 2000 میلادی آمار تلفات مربوط به حمله قلبی 192 هزار و 898 مورد است در حالی كه آمار مرگ و میر مربوط به فقدان تحصیلات 245 هزار مورد بوده است.

كارشناسان با مقایسه این آمار دریافتند كه در آن سال عامل اصلی مرگ و میر فقدان تحصیلات بوده است.

این مطالعه در مجله آمریكایی بهداشت عمومی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha