بیماری کرونا که از بهمن ماه ‌سال گذشته وارد ایران شده، بارها روند صعودی و نزولی را به خود دیده است. اگرچه این روند در چند هفته گذشته در بسیاری از استان‌های کشور سیر نزولی را تجربه کرده،‌ اما در روزهای گذشته در خوزستان با وجود تلاش‌ شبانه‌روزی مدافعان سلامت شیب صعودی داشته است.

۲۱‌هزار بسته بهداشتی میان بیماران صعب‌العلاج توزیع می‌شود

سلامت نیوز:بیماری کرونا که از بهمن ماه ‌سال گذشته وارد ایران شده،  بارها روند صعودی و نزولی را به خود دیده است. اگرچه این روند در چند هفته گذشته در بسیاری از استان‌های کشور سیر نزولی را تجربه کرده،‌ اما در روزهای گذشته در خوزستان با وجود تلاش‌ شبانه‌روزی مدافعان سلامت شیب صعودی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،اتفاقی که مسئولان را بر اعمال محدودیت برای فعالیت اصناف و ادارات این استان واداشته است. در این بین جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز در کنار دیگر نهادهای اجرایی تمام قد برای مبارزه با این ویروس ایستاده است. محور فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد را می‌توان در سه بخش آموزش، پاسخگویی و توانمندسازی تعریف کرد.

موضوعی که علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز  به آن اشاره دارد.«به منظور حفظ سلامت بیماران خاص کلینیک ویژه جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شد.» این خبر یکی از اقدامات جمعیت هلال‌احمر خوزستان در مقابله با ویروس کروناست که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان به‌ آن اشاره دارد. خدادادی در توضیح این خبر بیان کرد:

«در زمینه تولید تجهیزات پزشکی ٢٢ کارگاه به کمک داوطلبان جمعیت راه‌اندازی شده است. همچنین بیمارستان طالقانی با مشارکت علوم پزشکی تجهیز شد و درحال پذیرش بیماران کرونایی است و  با توجه به طولانی‌شدن کرونا و محدودیت ظرفیت سیستم بهداشت و درمان به منظور حفظ سلامت بیماران خاص کلینیک ویژه جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شد.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت:

«برای مراجعه این دست از بیماران کلینیک ویژه جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شده است تا بیماران بتوانند با خیال آسوده به پزشک مراجعه کنند. قطعا در آینده همراه‌شدن این ویروس با آنفلوآنزا می‌تواند تأثیرات بدتری داشته باشد.»

خدادادی در این زمینه تصریح کرد: «برای حفظ سلامت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از خطر ابتلا به کرونا و کاهش نگرانی آنها از خطر مراجعه به مراکز درمانی، کلینیک ویژه هلال‌احمر مجددا برای این گروه فعال خواهد شد تا به این مرکز مراجعه کنند و بیماری آنها پیگیری شود.»  بنابر گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر در استان خوزستان سالانه ٦هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و بیماری‌های زمینه‌ای داریم که این افراد در برابر ویروس حساس هستند.


اهمیت سرمایه اجتماعی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه اجتماعی گفت: «ما بدون سرمایه اجتماعی هیچ کاری را نمی‌توانیم پیش ببریم و این سرمایه اجتماعی است که منجر به تاب‌آوری مجموعه خواهد شد. به دلیل تنگناهای مالی و مشکلات دیگر مسأله تاب‌آوری حائز اهمیت خواهد بود.» علی خدادادی با اشاره به اینکه نگاه هلال‌احمر به کرونا، اجتماعی است، ادامه داد:

«از مردم خواهش می‌کنیم مواظب باشند و مسائل بهداشتی را رعایت و مسئولیت‌های اجتماعی خود را اجرا کنند، تا بتوانیم بر مشکل پیروز شویم، چراکه این روز‌ها کادر درمان خسته است و مردم اگر پای کار نباشند، بحران سختی در پیش‌ خواهد بود.» خدادادی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در مقابله با شیوع کرونا نیز تصریح کرد:

«در بحث کرونا، رویکرد اجتماع‌محور داریم و از طرفی نگاه‌مان به بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های محروم است که در این راستا از ابتدای سال بیش از ۱۰‌هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است. همچنین در هفته جاری ۲۱‌هزار بسته بهداشتی شامل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و بسته‌های معیشتی بین بیماران صعب‌العلاج توزیع می‌شود. در پایان ماه رمضان نیز بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.»


هماهنگی دستگاه‌های مختلف

 خدادادی در ادامه به اهمیت هماهنگی سازمان‌های عرصه سلامت اشاره می‌کند و از برگزاری  نشست مشترک مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر با معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌‌شاپور اهواز درباره زمینه‌های همکاری این جمعیت با دانشگاه در مقابله با شیوع کرونا خبر می‌هد. علی خدادادی در این زمینه افزود: «این نشست با هدف بررسی راهکار‌های استفاده از ظرفیت داوطلبی و اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر درباره ترویج فرهنگ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و استفاده از وسایل حفاظت فردی برگزار و بر رعایت فاصله اجتماعی میان شهروندان تأکید شد.»

بنابر گفته مدیرعامل استان در این جلسه مقرر شد جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان با بهره گرفتن از نیروی انسانی داوطلب خود نسبت به آگاهی‌بخشی به مردم و دعوت به ماندن در خانه به‌عنوان بهترین پناهگاه و همچنین تشویق آحاد جامعه به استفاده از وسایل حفاظت فردی و رعایت فاصله اجتماعی اقدام کند.

شیوع ویروس کرونا در استان به مرز بحران رسیده است و در صورت بی‌توجهی و رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. خدادادی با ذکر این توضیح ادامه می‌دهد: «اگر غافل شویم شاید مرگ‌ومیر بیماران زمینه‌ای افزایش یابد. درحال حاضر موارد ابتلا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به دلیل عدم‌پیگیری یا دریافت دارو و مشکلاتی که دارند، درحال افزایش است.

همچنین زنان باردار که زایمان پرخطر، نیاز به سزارین یا خطر سقط دارند، از گروه‌های پرخطر هستند که اگر از این گروه‌ها غافل شویم، مشکلات جدی رخ خواهد داد.»  بنابر گفته خدادادی؛ جمعیت هلال‌احمر بنا دارد از ظرفیت‌های خود در حوزه آموزش امدادونجات با انجام برنامه بهداشتی در راستای بیماریابی و کمک به قطع زنجیره ویروس استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha