دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 29368
سلامت نیوز : بیماری تب شالیزار فقط كشاورزان را درگیر نمی‌كند و كسانی كه بدون رعایت مسائل بهداشتی با حیوانات در تماس هستند نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
دكتر فرهنگ بابا محمودی عضو هیئت علمی این دانشگاه شایع‌ترین راه ابتلاء بیماری تب شالیزار در كشاورزان را انتقال غیر مستقیم این بیماری از خراش پوستی در حین انجام كارعنوان كرد و گفت: با ایجاد خراش در پوست این بیماری از طریق سیستم گردش خون وارد بدن و به تمام اعضای بدن سرایت می‌كند.
وی علائم بیماری تب شالیزار را تب شدید، همراه با درد تمام بدن، خستگی، كوفتگی، ضعف وبی حالی شبیه آنفلونزا عنوان كرد و افزود: 90 درصد علائم این بیماری به این صورت بروز پیدا می‌كند.
دكتر فرهنگ بابا محمودی ادامه داد: بیماری های مشترك بین انسان و دام همچون بیماری تب شالیزار به خاطر تاثیر گذاری بر سلامت انسان و اثر نامطلوب آن بر اقتصاد كشورها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به قرار داشتن در فصل كشاورزی در مازندران اظهار داشت: تب شالیزار یكی از شایع‌ترین بیماری عفونی مشترك بین انسان ودام است.

وی تصریح كرد: در سالهای اخیر تمامی ملت های دنیا به مفهوم بسیار پراهمیت بیماری مشترك بین انسان ودام و قدرت جهانگیر شدن این بیماری مثل آنفلونزای فوق حاد پرندگان پی ‌بردند.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی مازندران در ادامه خاطر نشان كرد: بیماری مشترك بین انسان ودام لیست بلندی دارد كه حدود 400 نوع بیماری تا به حال شناسایی شده است.
وی ادامه داد: تب شالیزار، بیماری مشترك بین انسان و دام است كه از سال 1377 در گیلان شروع شد وبه تدریج به سمت استان مازندران وگلستان سرایت پیدا كرد.
بابا محمودی ادامه داد: این بیماری در بدن تمام پستانداران وجود دارد كه مهم ترین آنها موش، گاو، سگ و خوك است كه در تمامی این حیوانات تكثیر و از طریق ادرار به محیط بیرون راه پیدا می‌كند.
وی علائم شدیدتر بیماری تب شالیزار را تب، زردی التهاب كبد واختلال در عملكرد كلیه‌ها عنوان كرد وبیان داشت: متاسفانه درصد قابل توجهی ازاین بیماری موجب مرگ انسان می‌شود.
بابا محمودی ادامه داد: از سال 81 تاكنون در اوخر فصل بهار مواردی از این بیماری در بیمارستان آموزشی رازی قائمشهر مراجعه شد واز آن سال تاكنون 4 نفر مبتلا به این بیماری فوت كرده اند.
وی خواستار مراقبت كسانی كه به نوعی با آب، خاك وحیوانات در تماس‌هستند شد و افزود: كشاورزان، صیادان، دامداران، قصابان، معدنچیان، شناگران واسكی بازان از كسانی هستند كه باید به شدت مراقب سلامت پوست خود باشند.
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اعلام اینكه در سال 90 میزان ابتلاء به بیماری تب شالیزار در مازندران به طور چشمگیری كاهش یافت افزود: رسانه‌ها نقش موثری برای كاهش بیماری‌ها واگیر دارند كه نیاز است از ظرفیت آنها استفاده شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha