:دانش‌آموزان از امروز ۲۷ اردیبهشت ماه بعد از حدود سه ماه تعطیلات به مدارس رفتند البته حضور در مدارس اجباری نیست و برای رفع اشکال است.

حال و هوای دانش‌آموزان در نخستین روز بازگشایی مدارس + تصاویر

سلامت نیوز:دانش‌آموزان از امروز ۲۷ اردیبهشت ماه بعد از حدود سه ماه تعطیلات به مدارس رفتند البته حضور در مدارس اجباری نیست و برای رفع اشکال است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، مدارس پس از تعطیلات طولانی مدت ویروس کرونا از امروز به استقبال دانش‌آموزان رفتند، البته حضور دانش‌آموزان در مدارس بعد از سه ماه تعطیلات کرونایی اختیاری و برای رفع اشکال خواهد بود.


اگرچه امروز پس از تعطیلات طولانی مدت، نخستین روز بازگشایی مدارس بود اما مشاهدات میدانی ما از سطح خیابان‌های پایتخت نشان می‌داد که حضور دانش‌آموزان همانند روزهای فعالیت مدارس چندان چشمگیر نبود.


وزارت بهداشت نیز برای بازگشایی مدارس دستورالعمل سختگیرانه‌ای را ارائه کرده است که براساس آن تمام دانش‌آموزان و معلمان باید حتماً با ماسک و دستکش در محیط مدارس حاضر شوند.


براساس این دستورالعمل، سطوحی که توسط افراد زیادی لمس می‌شوند (نرده‌ها، دستگیره‌های درب و پنجره، میز و صندلی‌ها، لوازم ورزشی و ابزار کمک آموزشی) باید حداقل روزی دو مرتبه تمیز و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده گندزدایی شوند و تهویه مناسب در تمام نقاط ساختمان برقرار باشد.آبخوری، دستشویی‌ها و توالت‌ها روزانه حداقل دو بار در طول ساعات کار مدرسه و یک بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده گندزدایی شوند.مدارس باید دارای آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی، صابون مایع و محلولهای مناسب ضدعفونی کننده و امکانات مدیریت زباله باشند و دستورالعمل‌های بهداشت محیط و گندزدایی را رعایت کنند.


البته طبق اعلام وزارت بهداشت،‌  فعالیت مدارس استثنایی و پیش‌دبستانی، فعالیت مدارس روستا مرکزی و فعالیت مدارس شبانه روزی دارای خوابگاه به جز برای پایه‌هایی که دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور هستند تا اطلاع ثانوی تعطیل است.


شکاف بین مدارس دولتی و غیردولتی حتی در مقابله با کرونا
اما آنچه امروز و در نخستین روز بازگشایی مدارس جلب توجه می‌کرد، امکانات متفاوت مدارس برای استقبال از دانش‌آموزان بود. برخی مدارس غیردولتی با امکانات بسیار خوب از جمله تب سنجی از دانش‌آموزان، ارائه ماسک به آنها هنگام ورود به مدرسه و امکانات ضدعفونی در ابتدای ورود به مدرسه به استقبال نخستین روز بازگشایی رفتند و اتفاقاً استقبال دانش‌آموزان هم از کلاس‌های درس پررنگ بود.

 



تصاویر یکی از مدارس غیردولتی در نخستین روز بازگشایی
در مقابل این مدارس، مدارس دولتی قرار دارند که سعی می‌کنند به هر روشی شده است، فضا را برای استقبال از  دانش‌آموزان فراهم کنند حتی اگر شده با استفاده از ظرفیت والدینی که پزشک هستند برای تأمین مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز دانش‌آموزان.
  برخی از مدارس دولتی تلاش کردند در روزهای گذشته سطوح مختلف مدرسه را ضدعفونی کنند تا آماده استقبال از دانش‌آموزان باشند اما در مقابل مدارسی هم هستند که در مناطق محروم‌تر شهر قرار دارند و طبق گفته مدیران و معلمان، برای تأمین موادضدعفونی یا حتی ضدعفونی کردن سطوح با مشکلاتی مواجه هستند و به دلیل فضای کوچک کلاس‌های درس امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم دشوار است؛ و همین موضوع نخستین شکاف میان مدارس دولتی و غیردولتی را در نخستین روز فعالیت مدارس به رخ می‌کشد.


استقبال کمرنگ برخی دانش‌آموزان
در همین رابطه معلم یکی از مدارس منطقه 18 پایتخت می‌گوید: برای تهیه دستکش با مشکل مواجه بود و نتوانسته دستکش پیدا کند اما مدرسه مقابل در ورودی، بخشنامه آموزش و پرورش را نصب کرده است که حضور با ماسک و دستکش الزامی است.

او ادامه می‌دهد: امروز از ساعت 7.30 صبح تا ساعت 11.50 در مدرسه بودم اما فقط یک دانش‌آموز در کل مدرسه داشتیم؛ اگر قرار باشد دانش‌آموزان به مدرسه نیایند باید به گونه‌ای مدیریت کنند که معلم هم نیاید مثلاً من امروز فقط در مدرسه نشستم و دانش‌آموزی برای رفع اشکال مراجعه نکرده بود؛ دفتر مدرسه هم 6 متر بیشتر نیست با 12 معلم و کادر اجرایی.


برای بررسی اوضاع و احوال مدارس دولتی پایتخت در نخستین روز بازگشایی مدارس به دبیرستان متوسطه اول هاجر در منطقه 7 شهر تهران رفتیم.
این مدرسه که 280 دانش آموز دارد در نخستین روز بازگشایی میزبان 20 نفر از دانش‌آموزانش بود، مدرسه فضای بزرگ و کلاس‌های مختلفی دارد و در هر کلاس بین سه تا 4 دانش‌آموز حضور دارند و اتفاقاً یکی از کلاس‌های درس هم با سه دانش‌آموز در حیاط مدرسه تشکیل شده بود.
خانم آژیده مدیر این دبیرستان با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان در مدرسه کاملاً اختیاری است و هفته گذشته نظرسنجی در فضای مجازی انجام دادیم و به دانش‌آموزانی که از فضای مجازی محروم بودند یا مشکلاتی برای درک دروس داشتند، اعلام کردیم برای رفع اشکال مراجعه کنند. بیشتر استقبال دانش‌آموزان نیز از دروس ریاضی، زبان و علوم است.



او ادامه می‌دهد: فعالیت مدرسه طبق برنامه هفتگی است اما زمان کلاس‌های درس کوتاهتر و بیشتر برای رفع اشکال است، ادامه فعالیت مدرسه نیز منوط به درخواست دانش‌آموزان برای رفع اشکال است.
مدیر این مدرسه معتقد است که به دلیل ارائه آموزش‌های مجازی منظم و قوی توسط معلمان با همراهی کادر مدرسه، میزان استقبال دانش‌آموزان از رفع اشکال حضوری چندان پررمق نیست.

 

 


او می‌گوید: معلمان مدرسه برای تدریس مجازی تقریباً تمام روز و شب را درگیر بودند چون برخی دانش‌آموزان گوشی ندارند و والدین نیز کارمند هستند که پس از مراجعه آنها به خانه می‌توانند دروس ارائه شده در فضای مجازی را مشاهده کنند و پس از آن برای رفع اشکال به معلم پیام دهند.
کلاس درس عربی این مدرسه که در حیاط تشکیل شده است، میزبان سه نفر از دانش‌آموزان است. کلاس درسی که به گفته خانم برقبانی معلم عربی پایه هشتم 35 دانش‌آموز دارد اما امروز میزبان سه نفر است که اتفاقاً دانش‌آموزان حاضر در کلاس به لحاظ درسی وضعیت خوبی دارند و دانش‌آموزانی که از نظر درسی، ضعیفتر بودند برای رفع اشکال نیامده‌اند.



به اصرار پدر و مادرم به مدرسه آمدم
مبینا عباسی که برای رفع اشکال در کلاس درس عربی حضور دارد، می‌گوید که به اصرار پدر و مادرش به مدرسه آمده است، چون دائم با گوشی سر و کار داشتم، والدینم اصرار کردند باید به مدرسه مراجعه کنم تا در آموزش حضوری مطالب را بهتر فرا بگیرم.
او برای دروس ریاضی، فارسی، زبان و عربی متقاضی رفع اشکال شده است و دل‌نگران امتحانات پایان سال نیز است.
زینب هم دانش‌آموز دیگری است که در کلاس درس عربی برای رفع اشکال آمده و در کنار آن برای دروس ریاضی و علوم هم متقاضی رفع اشکال است.

او می‌گوید که از طریق گوشی و آموزش مجازی به میزان کلاس درس حضوری دروس را به خوبی فرا نمی‌گیرد و آموزش‌های تلویزیونی را هم کمتر پیگیری می‌کند و بیشتر متمرکز بر آموزش مجازی ارائه شده توسط مدرسه است.
در کلاس ریاضی پایه نهم نیز از 32 نفر سه دانش‌آموز برای رفع اشکال مراجعه کرده‌اند.
خانم نقیبی معلم ریاضی پایه نهم معتقد است که مدرسه آموزش‌های مجازی خوبی را ارائه کرده است و برای درس ریاضی با حضور در مدرسه و ضبط فیلم، آموزش‌ها را به دانش‌آموزان ارائه کرده است.

این معلم می‌گوید: حتی در صورت بازگشایی مدارس باید به آموزش‌های مجازی به عنوان راهکاری برای جبران تعطیلات پیش بینی نشده مانند تعطیلات آلودگی هوا اندیشید.
پرنیان دانش آموز پایه نهم است که برای رفع اشکال به کلاس ریاضی آمده ؛ او می‌گوید: دلم برای مدرسه تنگ شده بود و البته در درس ریاضی نیز مشکلاتی برای یادگیری داشتم. معلم برای آموزش ریاضی از طریق واتساپ ویدیوهایی را ارسال می‌کند اما نتوانستم بخش‌هایی از فصل 8 کتاب ریاضی را دانلود کنم چون حافظه گوشی‌ام پُر شده بود بنابراین مطالب را خودم خواندم و امروز برای رفع اشکال آمدم.


او به این موضوع هم اشاره می‌کند که شاد را به سختی روی گوشی‌اش نصب کرده است، دو همکلاسی دیگرش هم می‌گویند که برای نصب شاد بر روی نسخه IOS مشکل داشتند به همین دلیل مجبور به خرید گوشی اندروید شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،  آنچه در بازدید ما از چند مدرسه  در نخستین روز بازگشایی مدارس جلب توجه می کرد تعداد انگشت شمار دانش آموزانی بود که در کلاس درس حاضر شده بودند؛ موضوعی که برخی معلمان نیز بدان اذعان داشتند.
موضوع جالب دیگر این است که طبق گفته‌های دانش آموزان، آنها بیشتر از آموزش مجازی معلمان استفاده می‌کردند و کمتر بر آموزش‌های تلویزیونی متمرکز بودند؛ موضوعی که شاید در مناطق محروم کشور متفاوت و تمرکز بر آموزش‌های تلویزیونی در آن مناطق پررنگ تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha