شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: 293699

یک متخصص زلزله‌شناسی گفت که ۸۳ درصد کشورمان در معرض خطر بالای وقوع زلزله قرار دارد.

خطر وقوع زلزله در ۸۳ درصد مساحت ایران

سلامت نیوز: یک متخصص زلزله‌شناسی گفت که ۸۳ درصد کشورمان در معرض خطر بالای وقوع زلزله قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پروفسور بهرام عکاشه در باره مخاطرات زلزله برای ایران گفت: کشورما در منطقه فعال زمین‌ساختی قرار گرفته و زلزله خیز است. این موضوع را هم باید بپذیریم چرا که اساساً این موضوع دست ما نیست و ساختمان زمین به این شکل است.

وی ادامه داد: از دیدگاه مطالعات تاریخی و زلزله‌نگاری جدید نیز ما در گذشته شاهد زلزله‌های قوی در کشورمان بوده‌ایم. به‌طوری‌که ۸۳ درصد ایران در معرض خطر زیاد و خیلی زیاد زلزله قرار دارد و ۹۹ درصد شهرها نیز در معرض خطر زلزله هستند.

این متخصص زلزله‌شناسی که در یک برنامه زنده رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به مسائل مطرح شده درباره تغییر پایتخت به دلیل خطر وقوع زلزله گفت: باید جایی باشد زلزله خیزی‌اش خیلی کم است و آنجا را می‌توان به عنوان پایتخت انتخاب کرد البته پایتخت باید جایی باشد که صدماتش حداقل باشد.

عکاشه با اشاره به سابقه پایتخت بودن تهران گفت: در ۱۱ جمادی الثانی سال ۱۲۸۰ قمری همزمان با عید نوروز آغا محمد خان تاجگذاری و تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد؛ درست مکانی در دامنه جنوبی البرز مرکزی زلزله خیز که روی گسل‌های قوی و خطرآفرین واقع است. در سال ۱۳۷۶ کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی از من خواست تمامی اطلاعات در مورد زلزله‌خیزی تهران را به دبیرخانه شورای عالی اعلام کنم. در مهرماه همان سال ضمن ارسال تمامی مستندات مصوب، پیشنهاداتی را هم ارائه کردم. یکی از پیشنهاداتم این بود که منازل و محل کار مقامات کلیدی کشور مقاوم و مدیریت بحران برای شهر تهران تشکیل شود. مطالعه در مورد تغییر محل پایتخت انجام شد و پس از دو هفته فتوکپی دستور رئیس جمهوری وقت به چند وزیر برای من فرستاده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha