ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های پرخیر و برکتی است که مسلمانان با روزه گرفتن و انجام عبادت بیشتر به تطهیر و سبک ‌کردن روح و روان خویش توجه می‌کنند.

بخور و نخورهای ماه مبارک رمضان

سلامت نیوز:ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های پرخیر و برکتی است که مسلمانان با روزه گرفتن و انجام عبادت بیشتر به تطهیر و سبک ‌کردن روح و روان خویش توجه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،در عین حال روزه‌داری با تغییراتی که بر فیزیولوژی بدن دارد، بر جسم انسان نیز اثرات مثبتی می‌گذارد؛ البته به شرطی که روزه‌داری اصولی باشد. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزددر این باره با دکتر خدیجه رحمانی ، پزشک تغذیه و رژیم درمانی وعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت و گو کرده است .وی در این باره می گوید : روزه داری یک امر عبادی است که به افرادی که سالم هستند و مسن نیستند و بیماری مهمی ندارند گرفتن آن توصیه می شود .

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد : مطالعات مختلف نشان داده است که چه شرایط پاندمی کرونا باشد چه نباشد ، گرفتن روزه برای سلامت افراد مفید است.این پزشک تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد : برخی از فواید روزه داری برای افراد عبارتند از پیشگیری یا کنترل چاقی ، کنترل و پیشگیری از ابتلا به چربی خون بالا و حتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز تحقیقات نشان داده است که به شرطی که افراد مبتلا با اجازه پزشک میزان قرص ها و... هماهنگ شود ، گرفتن روزه برایشان مفید است .وی بیان کرد :

از جمله دیگر فواید روزه داری کاهش التهابات بدن است البته به شرطی که افراد روزه دار از پرخوری خودداری کنند و میزان کالری مصرفی شان را مد نظر قرار دهند .دکتر رحمانی عنوان کرد : حالت معنوی روزه داری نیز باعثایجاد آرامش و از بین استرس ها در بدن می شود وتعادل برخی هورمون ها در بدن را در پی خواهد داشت.این پزشک تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد :

با توجه به اینکه در شرایط کرونایی بحث قوی کردن سیستم ایمنی بدن مطرح است و طبق تحقیقات به عمل آمده بیش از 80 درصد بیماران بدون علامت هستند و نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند لازم است افراد در این روزها تغذیه مناسبی داشته باشند تا دچار ضعف سیستم ایمنی نشوند . وی اضافه کرد : در ایام روزه داری امسال جهت پیشگیری از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن توصیه می شود که به غیراز داشتن تغذیه مناسب ، افراد استراحت کافی داشته و به میزان کافی مایعات میل کنند.دکتر رحمانی اظهار کرد :

به طور متوسط افراد در طول روز 8 الی 10 لیوان مایعات که شامل چای ، شیر و آب می شود را حتما میل کنند تا دچار مشکل نشوند.این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد : در این ایام با توجه به اینکه چای مدر است و الکترودهای بدن را دفع می کند باید مصرف آن را محدود به یک لیوان در افطار و یک لیوان در سحر کرد و به جای آن از دیگر مایعات یعنی شیر وبخصوص آب بهره برد.

وی اظهار داشت : باید افراد به گونه ای برنامه ریزی کنند که نیمی از مایعات لازم برای بدن ، از طریق خوردن آب تامین شود به طور مثال 2 لیوان شیر، 2 لیوان چای و 4 الی 5 لیوان آب حداقل در فواصل افطار تا سحر میل کنند.دکتر رحمانی ابراز داشت : میل کردن سبزیجات و میوه جات نیز در فواصل افطار تا سحر نیز برای سلامت روزه داران از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این پزشک تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد :

روزه داران باید بعد از افطار تا سحر حداقل دو واحد میوه بخورند و مصرف سبزیجات چون دارای آب پیوسته وآنتی اکسیدان هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند از اهمیتویژه ای برخوردار است لذا توصیه می شود افراد روزه دار مصرف سبزی و سالاد را فراموش نکنند .وی با بیان این نکته که" میل کردن شیر و خرما یکی از بهترین گزینه ها برای شروع افطار می باشد" عنوان کرد :

در مورد مصرف شیر نکته ای که باید روزه دارن توجه کنند این است که افراد باید یک لیوان شیر کم چرب را بخصوص در هنگام افطار میل کنند و یک لیوان دیگر شیر نیز که برای سلامت بدن میل می کنند بهتر است آخر شب و قبل از خواب میل شود .دکتر رحمانی بیان کرد : بهتر است افراد در هنگام افطار از مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنند که برخی از آنها شامل پنیر و تخم مرغ کاملا پخته شده ، حبوبات و سوپ مقوی دارای سبزیجات می باشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد :

در ایام ماه مبارک رمضان روزه داران باید از مصرف غذاهای حجیم و پرکالری ، نفاخ و سرخ کردنی پرهیز کنند زیرا در این ایام توصیه می شود که به دستگاه گوارش تا حد امکان استراحت داده شود .وی افزود : توصیه ما به روزه داران گرامی این است که تا حد امکان از غذاهای زود هضم و کم کالری بهره ببرند و حتی افراد دارای اضافه وزن می توانند وعده شام را حذف کنند البته حذف وعده شام به گروه آسیب پذیر مانند روزه اولی ها و... توصیه نمی شود و آنها می توانند به غیر از افطار ، یک شام سبک مانند خوردن یک ساندویچ میل کنند .

دکتر رحمانی اظهار داشت : در وعده افطار و سحر توصیه بر مصرف گروه نان بخصوص نان سنگک است و افراد باید در حد امکان از مصرف نان های سفید خودداری کنند .این پزشک تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد : در حد امکان افراد درماه مبارک رمضان از مصرف زولبیا و بامیه خودداری کنند .

بهترین خوراکی شیرین برای مصرف آنها خرما و عسل می باشد و سعی کنند که از مرباهای خانگی به دلیل مصرف کم شکر در تهیه آنها استفاده کنند . وی بیان کرد : در وعده سحر بهتر است که روزه داران به جای غذای نانی از پلو استفاده کنند بخصوص پلوهای ترکیبی مانند لوبیا پلو، سبزی پلو بدین خاطر که وعده سحری ، وعده اصلی استفاده از مواد غذایی است زیرا به مدت تقریبا16 ساعت پس از آن چیزی میل نمی کنند .

دکتر رحمانی در پایان گفت : افراد اگر در ماه مبارک رمضان ،الگوی غذایی سالم را رعایت کنند ، به کنترل وزن و بالا رفتن سیستم ایمنی آنها کمک خواهد کرد و فواید بسیاری را برای آنها به ارمغان خواهد آورد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha