سلامت نیوز :با انجام عمل« برداشت زود هنگام بافت سوخته و پیوند همزمان پوست در بیماران دچار سوختگی» در مركز آموزشی درمانی قطب الدین شیرازی ، بیماران این بیمارستان با آخرین شیوه های مدرن در دنیا ، درمان می شوند .

رئیس مركز آموزشی درمانی قطب الدین شیراز با بیان این مطلب ، گفت : انجام این شیوه عمل جراحی از حدود 8 ماه پیش در این بیمارستان آغاز شده و در حال حاضر به روش معمول درمان سوختگی های عمیق در این مركز تبدیل شده است .

دكتر مهدی ایاز افزود : این در حالی است كه بر اساس بررسی های صورت گرفته انجام این شیوه جدید جراحی در بیماران  سوختگی ، با این وسعت ، در كشور كم نظیر می باشد . وی اظهار داشت : سوختگی بر اساس عمق به درجه 1 ، درجه 2 سطحی ، درجه 2 عمقی ، درجه 3 و درجه 4 تقسیم می شود،  كه شیوه درمان در هر مورد متفاوت است .

دكتر ایاز گفت : درمان سوختگی درجه 1 و 2 سطحی از ابتدا تا انتها با داروهای مسكن و پمادهای نرم كننده و تسكین دهنده موضعی تحت نظر پزشك انجام می شود ، اما درمان سوختگی های درجه 2عمقی و عمیق متفاوت است.

 وی افزود : از سال ها قبل و همچنین در حال حاضر در تعداد زیادی از بیمارستانهای سوختگی شیوه ، درمان بیماران درجه 2 عمقی و عمیق تر اینگونه بوده است كه قسمتهای دچار سوختگی روزی یك تا دو مرتبه و گاهی یك روز در میان شستشو و پانسمان می شوند و این تعویض پانسمان آنقدر ادامه می یابد كه با گذشت زمان پوست و بافت های سوخته طی چندین هفته تا چندین ماه به تدریج و به خودی خود از بدن جدا شوند .سپس در این مرحله است كه بیمار برای عمل پیوند پوست از خودش ، مورد عمل جراحی قرار می گیرد .

رئیس مركز آموزشی درمانی قطب الدین شیراز گفت : در طول این مدت زمانی كه صرف آماده شدن زخم برای پیوند پوست می شود ، ممكن است مشكلات مختلفی برای بیمار ایجاد شود ، از جمله اینكه به دلیل ترشح انواع تركیبات و سموم از بافت سوخته و مرده در بدن و به دنبال آن از كار افتادن ارگانهای مختلف حیاتی ، بیمار دچار مرگ شود.

دكتر ایاز اظهار داشت : در شیوه نوینی كه مطابق با استاندارد های دنیا در بیمارستان قطب الدین انجام می شود ، اگر بیمار دچار سوختگی عمیق ، از نظر شرایط عمومی ثبات داشته و امكان عمل جراحی برای او وجود داشته باشد ، بعد از 24 تا 48 ساعت و حداكثر 2 تا 3 هفته بعد از سوختگی تحت عمل برداشت زود هنگام بافت سوخته و پیوند پوست همزمان ، قرار می گیرد .

وی افزود : این در حالی است كه در شیوه قدیمی درمان ، بیمار چندین هفته و حتی تا چند ماه پس از سوختگی ، آماده جراحی می شود .

دكتر ایاز گفت : برداشت زودهنگام بافت سوخته و پیوند پوست همزمان در این مركز تا 40 درصد در یك عمل ، هم انجام شده كه در درصدهای بالاتر مشكل كمبود پوست خود فرد وجود دارد  . وی بیان كرد: بهترین جایگزین در این گونه موارد ، استفاده از پوست انسان دیگر و ترجیحاً جسد است كه در این زمینه نیز در بیمارستان قطب الدین ، با همكاری مركز تحقیقات و بانك فرآورده های پیوندی ایران وابسته به دانشگاه تهران ، اقداماتی انجام شده و منتظر مشاهده موارد بیشتر و نتایج آنها هستیم .

دكتر ایاز با اشاره به اهمیت صرف زمان كمتر برای آماده سازی بیمار جهت انجام عمل جراحی برداشت زود هنگام بافت سوخته و پیوند همزمان پوست در بیماران سوختگی ،  نسبت به شیوه قدیمی ، گفت : بافت مرده ناشی از سوختگی ، محل تجمع و تكثیر انواع میكروبهای بیمارستانی مقاوم به درمان است كه به دلیل عدم وجود پوست سالم ، به راحتی وارد خون شده و با ایجاد عفونت خون   می تواند فرد را دچار مرگ كند .

وی اظهار داشت : سوخت و ساز در بیماران دچار سوختگی بدلیل فقدان پوست ، بسیار بالا است كه این مسئله ضمن تحلیل قوای جسمی و عضلانی فرد ، منجر به كاهش دفاع بدن درتمام سطوح و در نتیجه حساس شدن بیمار به انواع میكروبها می شود .

دكتر ایاز تصریح كرد : جدا نشدن بافت مرده به صورت خود به  خود به دلیل زمان بر بودن ، نتایج نا مطلوبی برای بیمار دارد .

 وی در زمینه مزایای استفاده از شیوه جراحی نوین ، گفت : با استفاده از این نوع درمان ، دوره  نقاهت از چندین ماه به حداكثر چند هفته ( معمولاً سه هفته) كاهش می یابد ، بدلیل جدا سازی سریع بافت  مرده و جایگزینی با پوست خود فرد ، احتمال مرگ و میر و عفونت بدن ، عفونت خون ، افزایش سوخت و ساز بدن و تشكیل بافت اضافی در محل سوختگی شدیداً كاهش می یابد .

دكتر ایاز تصریح كرد: در این شیوه به دلیل كاهش شدید امكان ایجاد و بافت اضافی ، محدودیت حركت و نازیبایی در موضع سوختگی نیز به میزان زیادی كمتر می شود .

وی همچنین كم شدن هزینه تحمیل شده به بیمار ، خانواده ، بیمارستانها ، بیمه ها و دولت را از دیگر مزایای استفاده از شیوه جدید جراحی ذكر كرد و گفت: با توجه به كم شدن تقریباً تمامی عوارض سوختگی ، میزان آسیب های روحی و روانی بیمار و خانواده نیز كمتر می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سارا ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    67 13
    سلام من 21 سالمه وقتی 3 سالم بوده دست راستم با آب جوش سوخته م دا همون مقع هم جراحی و پیوند پوست انجام دادم ولی الان جاش حالتن چروک داره میخواستم ببینم خوب میشه ؟ مراحل درمانم طول میکشه؟ هزینش تقریبا چقدر میشه؟
  • ر،الف ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    49 11
    سلام من دختری 27 ساله هستم ک در نوزدای ب دلیل ریختن اب جوش روی دستم ، کاملا سوخته و جاش قهوه ای پر رنگ مونده، یکبار هم لیزر کردم ولی هیچ فرقی نکرده میخواستم ببینم میشه پیوند انجام داد؟
  • مهدی ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    30 0
    با سلام من مهدی هستم بیست و دو سالمه تو یه حادثه دچار سوختگی هفتاد درصد شدم جراحی کردم ولی خیلی جاش بد مونده میخواستم بدونم هزینه جراحی دوباره چقده و اینکه بهتر میشه تقریبا از گردن تا انتهای کمر از هر دو طرف سوخته