سلامت نیوز : وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش كه شیوع آنفلوانزای پرندگان در مرغداری‌ها آیا موجب ابتلای انسانی این بیماری شده است گفت: خیر، حتی یك مورد ابتلای انسانی به بیماری آنفلوانزای پرندگان در كشور نداریم.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: هیچ مورد ابتلای انسانی به بیماری آنفلوانزای پرندگان در كشور نداریم و خوشبختانه در جاهایی كه موارد این بیماری در طیور دیده است با اقدامات به موقع و دقیق مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیماری كنترل شده و هیچ موردی از انتقال این بیماری از پرندگان به انسان در كشور نداشته‌ایم.
 پیش از این، مركز پژوهش‌‌‌های مجلس طی گزارشی اعلام كرد: احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در كشور در آینده به دلیل ضعف زیرساخت‌های صنعت طیور كشور محتمل است.

مركز مطالعات پژوهش‌‌‌های مجلس طی گزارشی در بررسی وضعیت شیوع (H5N1) آورده است، سابقه این بیماری در كشور به سال 1385 بر می‌گردد به دفعات در كشور شیوع و بروز یافته و احتمال شیوع آن در آینده نیز به دلیل ضعف زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت طیور كشور محتمل است.

در این گزارش اضافه شده است: در حال حاضر این بیماری در 13 استانی كه بیماری در آنها گزارش شده بود كنترل شده، فقط در 4 استان تهران، قزوین، البرز و قم شیوع یافته است.

در این گزارش راه‌های ورود عامل بیماریزا از طریق مهاجرت پرندگان از كشورهای همسایه و ظهور ویروس‌های نهفته‌ قبلی اشاره شده است.

ضعف ساختار و مشخص نبودن متولی صنعت طیور، غیر استاندارد بودن شرایط مرغداری‌ها و حمل و نقل، عدم نگرش تیمی، كمبود امكانات سازمان دامپزشكی و به ویژه دخالت سازمان‌های غیر مسئول از عوامل عمده شیوع بیماری در این عنوان شده است.

در این گزارش به افزایش شكاف عرضه و تقاضا و تهدید امنیت غذایی كشور توسط این بیماری تأكید شده و به اثرات احتمالی آن در ارتباط با سلامت جمعیت انسانی و آثار منفی فرامنطقه‌ای هشدار داده شده است.

این گزارش تاكید كرده است‌: در ماه‌های اخیر صنعت طیور با ابتلا به بیماری تنفسی در بخش جوجه یك روزه و بیماری آنفلوآنزا در بخش مرغ‌ تخم‌گذار شوك‌های بزرگی را تجربه كرده است.

همچنین آمده است: با وجود بیش از 18 هزار واحد مرغداری و تعداد زیادی صنایع جانبی كشتارگاه‌ها و كارخانجات خوراك دام با مدیریت‌های منسجم و غیر هماهنگ كاملاً به شیوه جزیره‌ای عمل می‌شود و برنامه‌های جامع بهداشتی به طور یكنواخت و هماهنگ قابل اجرا نیست و به دلیل تراكم زیاد در تولیدی‌ها امكان بروز بیماری هم تشدید می‌شود.

بر اساس این گزارش با توجه به اینكه كانون‌های بیماری آنفلوآنزا در تهران و استانهای همجوار است احتمال ورود عامل بیماری‌زا از طریق پرندگان ضعیف و امكان بروز آن از طریق سیستم‌های نهفته داخلی تقویت می‌یابد.

این گزارش اضافه كرده است: این بیماری‌ علاوه بر پرندگان به سایر رده‌ها خصوصاً پستانداران مانند انسان قابل انتقال است و در بدن خوك، گراز و انسان قابلیت تركیب شدن با سایر ویروس‌های آنفلوآنزا، بازآرایی و تشكیل نسل‌های جدید ویروسی است.

این گزارش افزوده است: این بیماری علاوه بر آسیب‌های جدی بر ساختارهای تولید كشور كه منجر به افت شدید تولید برای یك فرآیند حداقل 6 ماهه می‌شود، تعادل بازار این محصول را نیز بر هم زده و موجب افزایش قیمت می‌شود.

ضمن اینكه در ماه‌های اخیر به واسطه بروز این بیماری به منظور تنظیم بازار، واردات تخم‌مرغ خوراكی انجام شد و قیمت تخم‌مرغ در اسفند سال 89 حدود 42 درصد نسبت به بهمن ماه افزایش یافت.

در پایان گزارش به لزوم كنترل این بیماری از طریق مدیریت جامع، رعایت بهداشت در مرغداری‌ها، معدوم‌سازی و اعمال شرایط قرنطینه‌ای تاكید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha