سلامت نیوز : معاون فنی اداره كل دامپزشكی جنوب كرمان گفت: در سه ماه نخست سال جاری 30 كانون بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك در جنوب استان كرمان شناسایی شد.

به گزارش سلامت نیوز از كرمان به نقل از روابط عمومی اداره كل دامپزشكی جنوب كرمان، خوبیار مشایخی اظهار داشت: در پی مشاهده كانون بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك، 26 هزار رأس دام سبك شامل گوسفند و بز در این منطقه علیه این بیماری واكسینه شدند.
خوبیار مشایخی تصریح كرد: در سه ماه نخست سال جاری 30 كانون بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك در جنوب استان كرمان شناسایی شده است.
وی تعداد دام‌های مبتلا به این بیماری را در این مدت 500 رأس برشمرد و افزود: تاكنون 200 رأس از این دام‌ها تلف شده است.
مشایخی طاعون نشخواركنندگان كوچك را یك بیماری ویروسی برشمرد و بیان كرد: این بیماری بین انسان و دام مشترك نیست و برای انسان‌ها خطری ندارد.
وی ضایعات دهان، ریزش چرك از چشم و اسهال را از علائم بارز این بیماری برشمرد و بیان داشت: دوره نهفته این بیماری بین سه تا هفت روز است.
مشایخی خاطرنشان كرد: این بیماری از سال 85 در منطقه مشاهده و طی دو سه سال گذشته تشدید شده و در سه ماه نخست سال جاری افزایش یافته است.
وی با بیان اینكه انتقال این بیماری از راه‌ تماس مستقیم دام با دام‌های آلوده است، اذعان كرد: هم‌مرز بودن جنوب كرمان با استان سیستان و بلوچستان و كشورهای شرقی زمینه ورود دام قاچاق را به منطقه فراهم كرده است.
مشایخی تصریح كرد: در این زمینه نیز اقدامات لازم از سوی متولیان امر صورت گرفته كه باید با جدیت هرچه بیشتر در هر دو استان پیگیری شود.
وی گفت: هیچ جای نگرانی در این زمینه برای مردم وجود ندارد زیرا نظارت كامل در كشتارگاه‌ها از سوی كارشناسان این اداره كل در منطقه انجام می‌شود.
مشایخی با بیان اینكه این بیماری از طریق تماس مستقیم دام آلوده امكان‌پذیر است، بیان داشت: دامداران باید از خرید دام فاقد هویت و قاچاق خودداری كنند.
وی افزود: دامداران همچنین باید در صورت مشاهده دام بیمار آن را از سایر دام‌ها جدا كرده و علاوه بر رعایت اصول بهداشتی موضوع را به یكی از مراكز دامپزشكی اطلاع دهند.
مشایخی بیان كرد: همچنین دامداران در صورت تلف شدن دام بیمار باید نسبت به دفن بهداشتی دام آلوده اقدام كنند.
معاون فنی اداره كل دامپزشكی جنوب كرمان اذعان داشت: تعداد دام‌های سبك منطقه یك میلیون و 927 هزار و 892 رأس و دام‌های سنگین 138 هزار و 698 رأس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha