در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم. در چنین ایامی برخی روزه‌داران به‌ویژه پس از سه هفته روزه‌داری با مشكلات گوارشی به‌ویژه ترش كردن غذا و رفلاكس معده بعد از سحر یا افطار روبه‌رو می‌شوند.

روزه‌داری صحیح در روزهای پایانی

سلامت نیوز:در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم. در چنین ایامی برخی روزه‌داران به‌ویژه پس از سه هفته روزه‌داری با مشكلات گوارشی به‌ویژه ترش كردن غذا و رفلاكس معده بعد از سحر یا افطار روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،البته اگر روزه‌داران از ابتدای ماه مبارك رمضان، رژیم غذایی سالمی را رعایت كرده باشند دچار مشكلات گوارشی نخواهند شد. زیرا احتمال ابتلا به سوء‌هاضمه، زخم معده و سوزش سر دل، به‌ویژه پس از پرخوری یا خوردن غذاهای چرب و سنگین در وعده‌های افطار یا سحر افزایش می‌یابد.

در حالی كه با رعایت نكات تغذیه‌ای در وعده‌های سحر و افطار، روزه‌داری، حتی در كسانی كه بیماری‌های گوارشی درمان‌شده نیز داشته‌اند با عود علائم بیماری قبلی‌شان همراه نخواهد بود. درباره مشكلات گوارشی احتمالی برای برخی هموطنان در واپسین روزهای ماه مبارك و راهكارهای عبور از این مرحله با حفظ سلامتی‌شان، با دكتر همایون واحدی، فوق‌تخصص گوارش گفت‌وگو می‌كنیم.

عمده‌ترین مشكلات گوارشی كه ممكن است بر اثر روزه‌داری در افراد ایجاد شود چه مواردی است؟اصولا روزه‌داری در افراد سالم و غیربیمار مشكلی ایجاد نمی‌كند. اما بیماران دچار زخم‌معده فعال یا مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، سرطان‌های دستگاه گوارش اعم از معده و روده و افراد دچار مشكلات كبدی همچون سیروز كبد نباید روزه بگیرند زیرا روزه‌داری وضعیت بیماری‌شان را بدتر می‌كند.همچنین در بیماران با زخم‌های معده و اثنی‌عشر در زمان حاد بیماری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

پس چرا برخی از روزه‌داران دچار ترش كردن معده می‌شوند؟

ترش كردن اغلب به دلایل مختلف از جمله سیگار و قلیان و پرخوری بعد از افطار و چاقی بروز می‌كند. به طور كلی عادت‌های غذایی و سبك زندگی غلط موجب رفلاكس معده یا ترش كردن معده می‌شود.

افطار پرحجم و مصرف مواد خیلی ترش یا شیرین سبب آسیب به دستگاه گوارش می‌شود. همچنین استعمال قلیان و سیگار و مصرف غذاهای خیلی چرب نیز در تشدید رفلاكس موثر هستند.

چه راهكارهای تغذیه‌ای را طی روزه‌داری به افراد مستعد رفلاكس معده توصیه می‌كنید؟

پیش از هر چیز، مصرف بیشتر آب و چای كمرنگ، میوه و سبزیجات و صرف غذاهایی با چربی و شیرینی كمتر توصیه می‌شود. روزه‌داران باید از مصرف چای پررنگ، نوشابه و قهوه در این ماه بپرهیزند یا آن را به میزان اندك مصرف كنند تا مشكلات گوارشی در آنها تشدید نشود.

همچنین روزه‌داران برای تأمین آب بدن باید مصرف سبزیجات و میوه‌ها را به‌ویژه در وعده افطار مدنظر قرار دهند. فراموش نكنید كه مصرف قرص‌های ضددرد و التهاب مثل ژلوفن و نوافن نیز موجب رفلاكس معده خواهد شد. عواملی از جمله مصرف سیگار و به‌ویژه قلیان نیز از شایع‌ترین علل رفلكس معده هستند.

آیا افراد چاق بیشتر در معرض رفلاكس هستند؟

اصولا تصحیح سبك زندگی (تغذیه و تحرك) موجب پیشگیری از بروز رفلاكس می‌شود.بی‌شك ورزش كردن، لاغری و رژیم غذایی مناسب از جمله عواملی است كه موجب پیشگیری از بروز رفلاكس معده خواهد شد.روزه‌داران برای پیشگیری از بروز یبوست چه مواردی را رعایت كنند؟یبوست ناشی از تعریق زیاد، به‌ویژه در فصول گرم سال رخ می‌دهد و با مصرف آب، میوه و سبزیجات از افطار تا سحر برطرف می‌شود.

برای داشتن معده سالم توجه به چه نكاتی را توصیه می‌كنید؟

عادت‌های غذایی غلط یعنی مصرف غذا در ساعات نامناسب و آخر شب یا فاصله كم میان مصرف غذا و نوشیدن آب از جمله عوامل رفلاكس معده خواهد بود. همچنین مصرف غذاهای بیش از حد چرب، تند و ترش از عوامل ملتهب شدن معده و ترش كردن آن هستند. ناگفته نماند افرادی كه ناراحتی‌های معده دارند، باید با رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده ‌نكردن از غذاهای تحریك‌كننده موجب تشدید این بیماری نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha