سلامت نیوز : عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:با توجه به تغییر وضعیت جسمانی دانش‌آموزان در دوره‌ راهنمایی و تغییر «غدد درون‌ریز» آنها، این دانش‌آموزان در نوبت‌های بعدازظهر بیشتر حالت خواب‌آلودگی و كسلی پیدا می‌كنند و امكان افت تحصیلی آنها وجود دارد.

فاطمه آجرلو در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه اظهار داشت: پیش از این كه این طرح از سوی مسئولان آموزش و پرورش مطرح شود، این بحث كارشناسی را داشته‌ایم كه براساس آن روزهایی از هفته به این امر اختصاص یابد كه دانش‌آموزان دروس خود را در محیط طبیعی تجربه كنند اما موضوعی كه الان با عنوان تعطیلی روزهای پنج‌شنبه مطرح شده است، مسائل مختلفی را در كنار خود دارد.

وی ادامه داد: اگر این روز تعطیل با اردوهای تربیتی، تحقیقاتی و آموزشی یا مسابقات ورزشی ساماندهی شود، به نظر می‌رسد كه كار قابل توجیه و خوبی است اما در صورتی كه صرفاً به عنوان «تعطیلی» مطرح باشد قابل تجدیدنظر جدی است، به ویژه اینكه پیش از آن با كمیسیون آموزش و تحقیقات مشورت نشده است.

* ساز و كار ادامه تحصیل معلمان ابتدایی باید فراهم باشد

نماینده مردم كرج در مجلس در ادامه با اشاره به بحث ادامه تحصیل معلمان ابتدایی با استفاده از این فرصت گفت: این هدف، هدف خوبی است اما سؤال اینجاست كه آیا ساز و كار ارتقاء سطح علمی معلمان با استفاده از این فرصت تعطیلی فراهم شده است یا خیر؟ و دیگر اینكه آیا كلاس‌های آموزش ضمن خدمت با همان كیفیت سابق دنبال می‌شود یا مباحث جدیدتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه كرد: در رابطه با موضوع تعمیق ارتباط دانش‌آموزان با والدین نیز این سؤال وجود دارد كه آیا والدین در روز پنج‌شنبه در خانه هستند كه فرزندانشان با آنها ارتباط عمیق‌تری داشته باشند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح كرد:‌ علاوه بر این موضوع، با توجه به عدم حضور برخی از والدین در خانه و حضور دانش‌آموزان در خانه در این روز، این طرح معضل جدیدتری را به دنبال خواهد داشت كه باید به نوعی نسبت به آن توجه شود.

* پیشنهاد انتقال دانش‌آموزان راهنمایی به نوبت صبح، به جای دبستانی‌ها

وی در ادامه با اشاره به موضوع ساماندهی فضاهای آموزشی با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه دبستان‌ها و افزایش فعالیت روزهای پیش از آن، گفت:‌ یكی از مباحث مطرح در این طرح این بوده است كه دانش‌آموزان ابتدایی باید به نوبت صبح منتقل شوند و در نتیجه آن اگر لازم باشد برخی از مدارس راهنمایی در نوبت عصر دایر می‌شوند.

آجرلو ادامه داد: هرچند مطلوب این است كه تمام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در نوبت صبح درس بخوانند اما در حال حاضر كه فضاهای آموزشی به قدر كافی نداریم، بهتر این بوده است كه راهنمایی‌ها به نوبت صبح منتقل شوند.

وی در توضیح دلیل این مطلب خاطرنشان كرد: با توجه به تغییر وضعیت جسمانی دانش‌آموزان در دوره‌ راهنمایی و تغییر «غدد درون‌ریز» آنها، این دانش‌آموزان در نوبت‌های بعدازظهر بیشتر حالت خواب‌آلودگی و كسلی پیدا می‌كنند و امكان افت تحصیلی آنها وجود دارد، در حالی كه دبستانی‌ها می‌توانند صبح‌ها را بیشتر استراحت كنند و در نوبت بعدازظهر در كلاس حاضر شوند.

* كمبود فضاهای آموزشی دغدغه‌ نمایندگان درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌های دبستان‌هاست

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس كمبود فضاهای آموزشی را یكی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس در ارتباط با طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه خواند و اظهار داشت: برای اجرای این طرح حتما‌ً‌ با كمبود فضاهای آموزشی مواجه خواهیم بود كه رفع این مشكل به شكل مدیریت مدیران بر می‌گردد.

این نماینده مجلس با تأكید بر لزوم كارشناسی دقیق در اجرای این طرح تصریح كرد: نظام آموزش و پرورش ما دیگر به هیچ عنوان ظرفیت آزمون و خطا را ندارد و بهتر است قبل از اجرای سراسری این طرح، تمام ابعاد و زوایای آن سنجیده شود تا دوباره مجبور نشویم كه بعد از گذشت چند ماه از اجرا به روش قبلی بازگردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha