دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 293803

آسم یك بیماری تنفسی غیرمسری همراه با تنگی نفس و خس‌خس و سرفه بوده و درمان كنترلی آن شامل مصرف منظم دارو، آموزش بیمار و اجتناب از عوامل خطر است.

روزه‌داری مبتلایان به آسم در دوران شیوع كرونا

سلامت نیوز:آسم یك بیماری تنفسی غیرمسری همراه با تنگی نفس و خس‌خس و سرفه بوده و درمان كنترلی آن شامل مصرف منظم دارو، آموزش بیمار و اجتناب از عوامل خطر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در همه‌گیری اخیر بیماری كووید-19 این گروه از افراد می‌توانند در معرض خطر شدیدتری باشند و لذا روزه‌داری این افراد نیز تابع شرایط سلامتی‌شان است.براساس مطالعات انجام شده، روزه‌داری در ماه رمضان تاثیر خاصی بر عملكرد طبیعی ریه در افراد سالم نمی‌گذارد و بیماری‌های ریه مانعی برای روزه‌داری نیست. همچنین روزه‌داری اثرات منفی بر بیماری آسم ندارد.

بیماران مبتلا به آسم در صورتی‌كه تحت‌نظر پزشك بوده و حملات بیماری تحت كنترل باشد با دوری از عوامل تشدیدكننده بیماری و ضمن بهره‌گیری از آرای مراجع تقلید خود می‌توانند روزه بگیرند. این بیماران باید توجه داشته باشند كاهش آب‌بدن و خشكی مخاط مجاری تنفسی ممكن است تحریك مجاری هوایی را در بیماران مبتلا به آسم افزایش دهد. بنابراین، این بیماران باید در فاصله افطار تا سحر، مایعات كافی مصرف كنند.

از طرفی داروهای لازم را مرتب مصرف كرده و اسپری‌های تنفسی را همیشه همراه داشته باشند تا در صورت لزوم با مشورت پزشك استفاده كنند. در افراد مختلف ممكن است مواد یا غذا‌های خاصی علائم آسم را تشدید كند.

بنابراین، بیماران باید از مصرف خوراكی‌هایی كه به آنها حساسیت دارند، در ماه مبارك رمضان پرهیز كنند. چنانچه افراد مبتلا به آسم از دارو‌های خوراكی استفاده می‌كنند، برای روزه‌داری باید میزان و زمان دقیق آن داروها در وعده‌های سحر و افطار از سوی پزشك معالج تعیین شود.

در مجموع بیماران مبتلا به آسم در شرایط حساس كنونی همه گیری كووید-19 در روزه‌داری باید احتیاط كنند و قبل از هر اقدامی حتما با پزشك معالج خود باید مشورت كنند.همچنین با توجه به تقارن ماه مبارك رمضان با فصل بهار و شروع گرده‌افشانی گیاهان و نیز درگیری جامعه با بیماری كروناویروس، آن دسته از بیمارانی كه مبتلا به آلرژی‌های تنفسی و آسم آلرژیك هستند باید احتیاط كامل را داشته و در مورد نحوه مصرف داروهای خود دقت كافی كرده و حتما پزشك مربوطه را در جریان اقدامات خود از جمله هرگونه تردد، خروج از منزل و چگونگی مصرف داروها قرار دهند.

همچنین لازم است بیماران برای رعایت جوانب شرعی در مورد روزه گرفتن در شرایط حاضر و نیز استفاده از اسپری‌ها در زمان روزه‌داری به رساله توضیح‌المسائل مراجع تقلید خود رجوع كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha