سخنگوی دولت، دیروز از افزایش مناطق سفید و نسبتا پاك از ابتلای جدید كووید 19 به 280 شهرستان خبر داد. رنگ‌بندی سه‌گانه مناطق كشور بنا بر تعداد ابتلای جدید، از روزهای اول اردیبهشت اجرایی شد و حالا دولت با تكیه بر همین تقسیم‌بندی، لغو تدریجی محدودیت‌ها و تعطیلی برخی اصناف را در دستور كار قرار داده است.

یك چهارم ابتلای جدید كووید 19 مربوط به خوزستان است

سلامت نیوز:سخنگوی دولت، دیروز از افزایش مناطق سفید و نسبتا پاك از ابتلای جدید كووید 19 به 280 شهرستان خبر داد. رنگ‌بندی سه‌گانه مناطق كشور بنا بر تعداد ابتلای جدید، از روزهای اول اردیبهشت اجرایی شد و حالا دولت با تكیه بر همین تقسیم‌بندی، لغو تدریجی محدودیت‌ها و تعطیلی برخی اصناف را در دستور كار قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،جدیدترین اقدام، اعلام بازگشایی مطب‌های دندانپزشكی است كه دیروز بلامانع اعلام شد اما همچنان، برگزاری هر گونه تجمع كه زمینه انتقال ویروس را ممكن كند، ممنوع است. حالا با گذشت 3 ماه از شناسایی ویروس كرونا در كشور و با وجود آنكه ظرف این مدت، فراز و نشیب‌های فراوانی را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و متاثر از شیوع بیماری پشت سر گذاشته‌ایم، مهم‌ترین ابهامی كه هنوز حل نشده، تناقض گفتاری مسوولان در اعلام شرایط عمومی جامعه است.

یك روز سخنگوی دولت و وزیر بهداشت می‌گویند به فاز مهار بیماری وارد شده‌ایم ولی همزمان، سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش دوباره آمار ابتلا و فوت ابراز نگرانی می‌كند و نسبت به پایداری شرایط نگران‌كننده در برخی استان‌ها هشدار می‌دهد.  از یك سو از گروه‌های جهادی دعوت می‌شود وارد میدان شده و بازوی كمكی دولت باشند و گروه‌های جهادی هم در حد همان توانی كه دارند، با جیب‌هایی كه در طول سه ماه گذشته،

خسارات بسیار سنگین از بابت تعطیلی مشاغل متحمل شده، به این فكر می‌افتند كه برای كمك به بقای عمر و سلامت هموطنان‌شان، در ساعات خلوتی شب، ظرف‌های مخصوص سمپاشی به دست بگیرند و زیر قدم عابران پیاده و هر جا كه جمعیت عمومی در طول روز تردد دارد، با محلول‌های ضدعفونی‌كننده در دسترس و مقرون به صرفه ضدعفونی كنند ولی مسوولان وزارت بهداشت، بعد از گذشت سه ماه، به این نتیجه می‌رسند كه ضد عفونی معابر و اماكن عمومی، نه تنها بی‌فایده است، بلكه برای محیط زیست هم خطرناك است.

ابهام، مربوط به این تناقض‌هاست، مربوط به این سیاست‌هایی كه هر كدام از یك طرف بام در حال سقوط است چون آنقدر نهاد موازی در كشور وجود دارد كه مردم عادی و نیروهای داوطلب كه می‌خواهند در این میان، به فراخوان دولت بابت همیاری و همدلی، لبیك بگویند هم گیج شده‌اند كه بالاخره سنگرهای جهادی را در كدام جبهه بسازند. رفع نشدن این ابهامات، در این روزها و در این شرایط خوب نیست همان طور كه تناقض حرف‌ها و هشدارها، خوب نیست.

هفته‌های اول اسفند، مسوولان وزارت بهداشت شاكی بودند كه چرا مردم این طور بازار ماسك و دستكش را ملتهب كرده و تقاضای بیخود دارند، حالا رفتار اجتماعی مردمی كه بابت همین تناقض‌های گفتاری، استفاده از ماسك و دستكش را كنار گذاشته‌اند، توسط همین مسوولان به نقد كشیده می‌شود. با گذشت سه ماه از شیوع یك ویروس، شاید باید در برخی رفتارها، در برخی سیاست‌ها و گفتارها و حتی زاویه دیدها تجدید نظر كرد و با این مردم، رفتاری دیگر داشت.

با این مردمی كه در شرایط بی‌پولی و بی‌درآمدی، از جیب‌شان خرج می‌كنند و یك پخت تنور یك نانوایی را می‌خرند تا نانوایی، یك دور نان صلواتی بپزد برای آن آدم‌هایی كه از خودشان نیازمندترند، از جیب‌شان خرج می‌كنند تا یك سوپرماركت، در یك بازه ساعتی مشخص، دستكش و ماسك رایگان توزیع كند برای آن آدم‌های محله‌ای كه توان جسمی گز كردن خیابان‌ها برای پیدا كردن یك جفت دستكش و ماسك نداشته‌اند و از جیب‌شان خرج می‌كنند و گالن‌های 220 لیتری كلر می‌خرند و دستگاه سمپاش اجاره می‌كنند تا سر تا ته یك محل را ضدعفونی كنند تا به دولت و آن همه پرستار و پزشك محبوس در بیمارستان‌های محل بستری و مداوای مبتلایان كووید 19 كمك كرده باشند و حالا این طور بابت این تناقض‌ها دمغ و گیج می‌شوند بدون آنكه حتی به خاطر این همراهی‌ها، مورد قدردانی قرار بگیرند. 


كاهش مراجعات بدحال به بیمارستان‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت، دیروز اعلام كرد كه ظرف 24 ساعت گذشته، 69 نفر از مبتلایان كووید 19 فوت كرده‌اند و در این بازه زمانی، 2 هزار و ۲۹۴ نفر مبتلای جدید شناسایی شده‌اند كه نسبت به تعداد مبتلایان روز یكشنبه، 488 نفر اضافه شده و بنابراین، با افزایش دوباره آمار فوت و ابتلا روبه رو هستیم.

به گفته كیانوش جهانپور، حالا تعداد كل مبتلایان كووید 19 در كشور به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر، تعداد متوفیان به ۷ هزار و ۵۷ نفر و تعداد بهبودیافتگان به ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر رسیده در حالی كه ۲۷۱۲ نفر از مبتلایان، به دلیل شدت بیماری در بیمارستان تحت مراقبت هستند. جهانپور علاوه بر این، تاكید كرد كه استان خوزستان حدود ۲۵ درصد موارد تشخیصی را به خود اختصاص داده و شرایط استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب استان كرمان، جنوب استان سیستان و بلوچستان و كرمانشاه نیز در وضعیت هشدار است. بنا به آخرین اعلام مسوولان استان خوزستان تا ظهر دیروز تعداد كل مبتلایان استان به 7 هزار و 461 نفر رسیده و در فاصله 24 ساعت (28 تا 29 اردیبهشت) 608 بیمار جدید در این استان شناسایی شده‌اند. 

با گذشت سه ماه از شیوع كووید 19 در كشور با وجود آنكه سایه این بیماری هنوز بر سر بسیاری مناطق كشور بسیار پررنگ است و هنوز شرایط به وضعیتی نرسیده كه دولت بتواند حتی مناطق «سفید» را به ‌طور كامل عاری از ویروس و پاك اعلام كند، خبر خوش مسوولان وزارت بهداشت این است كه بنا به گزارش‌هایی كه از بسیاری نقاط كشور - حتی مناطقی با آمار بالای شناسایی‌های روزانه دریافت كرده‌اند - مراجعات بیماران بدحال كه باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، كاهش چشمگیری داشته كه این اتفاق، نتیجه مستقیم تقویت روند بیماریابی، افزایش مراكز غربالگری و آزمایشگاه‌های انجام تست تشخیصی كروناست.

از چند روز قبل، در تهران مرحله دوم غربالگری و بیماریابی شروع شده هم دیروز دومین تماس تلفنی از سامانه غربالگری كووید 19 را داشت كه مطابق بار اول كه تماسی از مركز بهداشت غرب تهران دریافت كرده بود، این بار پاسخگوی اپراتور سامانه 4030 بود و به سوالاتی درباره وجود فرد سالمند، مبتلای دیابت یا سرطان در جمع خانواده، بروز علائم سرفه طولانی‌مدت یا تب و لرز یكی از اعضای خانواده، بروز تنگی‌نفس یا گرفتگی گلو یا آبریزش بینی طی روزهای گذشته جواب داد.

سیستم حمل و نقل عمومی نشان می‌دهد كه با لغو طرح ترافیك در تهران از روزهای پایانی اسفند به دلیل خطر انتقال بیماری در واگن‌های مترو و اتوبوس‌های درون شهری، به دنبال تعطیلی طولانی‌مدت بسیاری مشاغل یا تعدیل و اخراج و بیكار شدن بسیاری از شاغلان به خصوص در بخش‌های خدماتی، تا امروز بیش از 60 روز است كه صاحبان خودروهای شخصی متحمل هزینه بنزین شده‌اند و احتمالا فشار اقتصادی حاصل از این هزینه‌كرد، یا بازگشایی جدید باقی اصناف، عامل دیگری بوده كه به شلوغی واگن‌های مترو طی روزهای اخیر منجر شده و عملا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را غیرممكن كرده است.

با این حال، علیرضا رییسی؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت، دیروز اعلام كرد كه نتیجه مستقیم غربالگری كرونا و افزایش بیماریابی، دلیل اصلی كاهش چشمگیر ورودی بیماران به بیمارستان‌ها و كاهش قابل ملاحظه تلفات ناشی از ویروس كرونا در كشور بوده و محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاكید داشت كه ویروس كرونا تاكنون ۳۵ مرتبه جهش پیدا كرده و از قدرت كشندگی آن كاسته شده بنابراین، علائم بیماری در بیماران جدید، به مراتب بسیار خفیف‌تر از اولین روزهای شیوع این ویروس خواهد بود.

اما به دنبال این اظهارات، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس كه جراح گوش و حلق و بینی و پسرعموی وزیر بهداشت سابق است، یكشنبه شب در برنامه تلویزیونی «شبگرد» پیش‌بینی كرد كه بروز پیك‌های جدید بیماری، تا زمان همه‌گیری 70 درصدی مردم ادامه خواهد داشت. قاضی‌زاده هاشمی در این گفت‌وگوی تلویزیونی، اشاره غیرمستقیم به هشدار وزیر بهداشت سابق داشت كه اوایل فروردین در صفحه شخصی خود نوشته بود از نیمه‌های آذر ماه درباره شیوع كووید 19 به دولت هشدار داده و گفت:

«شواهد نشان می‌دهد كه هر چند ما در اواخر بهمن ماه متوجه این ویروس شدیم، ولی این ویروس مدتی پیش از بهمن ماه وارد كشور شده بود و به ‌طور مثال گزارش‌هایی از شمال كشور داشتیم كه تشخیص پزشكان درباره آنها آنفلوآنزای معمولی بود، ولی بعدها متوجه شدیم كه آن موارد كرونا بوده است. البته این ویروس در بدن مسكوت می‌ماند و بعد از حدود ۱۵ روز علائم خود را نشان می‌دهد و بنابراین، بیماری كرونا احتمالا تا دو مرتبه دیگر پیك ابتلای جدی خواهد داشت و این وضع تا آنجا ادامه پیدا می‌كند كه بیش از ۷۰ درصد مردم از راه‌های مختلف مانند ابتلای خفیف به بیماری یا تضعیف ویروس و افزایش ایمنی بدن و... در برابر این ویروس ایمن بشوند.» 

 قاضی‌زاده هاشمی افزود: «در موضوع كرونا فداكاری كادر درمانی و پرستارانی كه در ابتدای بیماری در معرض خطر بودند ستودنی و ماندگار بود، وزارت بهداشت هم انصافا خیلی خوب عمل كرد. ولی ستاد دولت انصافا جا ماند در حالی كه با هشدارهایی كه از كشورهای مختلف جهان رسیده بود، دولت می‌توانست چابك‌تر عمل كند و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی از اسفند ماه و به‌ طور جدی‌تری انجام می‌گرفت شاید شیوع تا این حد گسترده اتفاق نمی‌افتاد.» 

شرایط استان‌های جنوبی هیچ خوب نیست

 جنوب كشور از بابت شیوع ویروس كرونا، وضعیت خوبی ندارد.مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشكی خوزستان، هرمزگان، بوشهر، كرمان و ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در توضیح آخرین وضعیت شیوع بیماری در استان‌های تابعه گفته‌اند كه لغو زودهنگام محدودیت‌های تردد اجتماعی و بازگشایی بازارها و مراكزی كه تجمعات غیرضروری را دامن می‌زند و همچنین، كم‌توجهی شهروندان به توصیه‌های بهداشتی در این استان‌ها، دلیل اصلی افزایش آمار ابتلا بوده اما تاكید این مسوولان هم بی‌شباهت به صحبت‌های معاون بهداشت وزیر بهداشت نیست و گفته‌اند كه با وجود افزایش آمار ابتلا، رشد تعداد مراكز بیماریابی و قوت گرفتن سیستم غربالگری، تعداد مراجعان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه كاهش قابل توجه داشته و شرایط و شدت بیماری در اغلب مراجعان به گونه‌ای بوده كه با مداوای خانگی و قرنطینه در منزل بهبودی كامل حاصل خواهد شد. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان به ایلنا گفته كه در اولین روزهای بعد از شیوع بیماری در این استان، روزانه كمتر از 100 تست كرونا در مراكز مرتبط انجام می‌شد كه حالا اكنون این تعداد به 400 تست در روز رسیده و بنا بر اعلام یكشنبه شب رییس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان، تعداد مبتلایان بیماری در این استان ۱۸۲۵ نفر است كه از این تعداد، ۳۰ نفر فوت كرده و ۴۵۹ نفر بهبود یافته‌اند.

 اما استان كرمان  به خصوص، جنوب استان از مناطق مورد هشدار وزارت بهداشت از بابت افزایش آمار مبتلایان است كه دیروز هم سخنگوی دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت تعداد كل موارد مثبت كرونا در این استان به 1154 نفر رسیده و ظرف شبانه روز 28 تا 29 اردیبهشت ماه، نمونه آزمایش كووید 19 برای ۱۷ نفر مثبت اعلام شده اما در این بازه زمانی، هیچ فوت ناشی از كووید 19 در استان اتفاق نیفتاده و مجموع جانباختگان كووید ۱۹ از ابتدا تاكنون در استان كرمان ۶۳ نفر است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی هم تعداد كل مبتلایان كووید 19 در این استان، حالا به ۱۷۱۹ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۱۱۰ نفر رسیده كه به گفته سیداحمد هاشمی، افزایش تعداد نمونه‌گیری‌های سرپایی در چند روز اخیر، بی‌تفاوتی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت نكردن فاصله‌گذاری اجتماعی از دلایل افزایش آمار مبتلایان ظرف روزهای اخیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی استان ایلام هم كه دیروز با خبرنگاران صحبت می‌كرد خبر داد كه تعداد كل مبتلایان كووید 19 در این استان به ۷۹۲ نفر رسیده علاوه بر اینكه ظرف 24 ساعت پیش از این اعلام، ۴۰ بیمار جدید كووید 19 در استان شناسایی شده‌اند و از بی‌توجهی بسیاری از شهروندان در رعایت پروتكل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ابراز تاسف كرد اما خبر داد كه در همین فاصله زمانی، هیچ فوت كووید 19 در استان اتفاق نیفتاده و مجموع فوت‌شدگان ناشی از این بیماری در استان، همچنان ۶۰ نفر است.

در این میان، وضعیت استان سیستان و بلوچستان از بابت شیوع كووید 19 هیچ خوب نیست و در حالی كه دیروز هم شرایط این استان توسط سخنگوی وزارت بهداشت مورد هشدار قرار گرفت، رییس دانشگاه علوم پزشكی ایرانشهر به مهر گفته كه به دنبال كاهش محدودیت‌ها طی هفته‌های اخیر و عدم رعایت پروتكل‌های بهداشتی از سوی برخی شهروندان، آمار مبتلایان در جنوب استان در حال افزایش است و در حال حاضر وضعیت شهرستان ایرانشهر از نظر انتقال ویروس كرونا به قرمز نزدیك شده است.

این مقام مسوول افزوده كه افزایش تعداد مبتلایان در مناطق گرمسیری استان از جمله چابهار و ایرانشهر ادعای تأثیر گرما بر این بیماری را به نوعی رد می‌كند ضمن آنكه بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، نتایج بررسی‌ها نشان داده كه شركت مردم یكی از نواحی شهرستان خاش در مراسم تعزیه یكی از اهالی روستا، تا این لحظه منجر به ابتلای ۱۵ نفر از اهالی این منطقه به كووید 19 شده كه به دنبال این وضعیت، رییس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان دستور داده كه به زودی برنامه‌های پیشگیرانه جدی‌تری  این منطقه اجرایی ‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی استان بوشهر هم می‌گوید كه به دنبال تثبیت طولانی مدت شیب نزولی بیماری در استان، دیروز با جهش آماری و شناسایی 79 بیمار كووید 19 مواجه شده‌اند اما خوشبختانه از ابتدای شیوع بیماری در استان تا امروز، تعداد فوتی‌های استان بر عدد 12 ثابت مانده و حتی مراجعات جدید از مبتلایانی كه در 13 مركز بیماریابی یا توسط كادر درمانی در 18 بیمارستان استان شناسایی می‌شوند، نیاز به بستری در بیمارستان نداشته و به دلیل علائم خفیف، با قرنطینه خانگی بهبود خواهند یافت.

این مسوول تاكید دارد كه 11 مورد فوت كووید 19 در استان، به دلیل كهولت و یك مورد به دلیل بیماری ژنتیكی بوده ولی هشدار می‌دهد كه از جمله دلایل افزایش آمار ابتلا در این روزها در این استان جنوبی، بازگشایی بازارها، خسته شدن مردم از قرنطینه خانگی و برگزاری دوباره ترددهای غیرضروری از جمله تفرج در ساحل و بازارها و مراكز خرید و البته بیماریابی فعال و افزایش انجام تست‌های تشخیصی در استان و تغییر روش شناسایی مبتلایان جدید به شیوه خوشه‌ای و نمونه‌گیری از تمام اطرافیان یك فرد آلوده است. به گفته این مسوول، در این استان كه مراكز درمانی‌اش، 1480 تخت بستری دارد، كل موارد ابتلا به كووید 19 تا ظهر دیروز، 543 نفر است كه از این تعداد، 273 نفر بهبود یافته، 12 نفر در بیمارستان بستری هستند و 12 نفر فوت كرده‌اند. 


 
جنوب كشور از بابت شیوع ویروس كرونا، وضعیت خوبی ندارد. مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشكی خوزستان، هرمزگان، بوشهر، كرمان و ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در توضیح آخرین وضعیت شیوع بیماری در استان‌های تابعه گفته‌اند كه لغو زودهنگام محدودیت‌های تردد اجتماعی و بازگشایی بازارها و مراكزی كه تجمعات غیرضروری را دامن می‌زند و همچنین، كم‌توجهی شهروندان به توصیه‌های بهداشتی در این استان‌ها، دلیل اصلی افزایش آمار ابتلا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha