صبح امروز نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی با حضور استاندار کردستان و مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست کردستان برگزار و درخصوص تخریب‌های اخیر در محیط زیست و منابع طبیعی استان تبادل نظر شد.

دفع نامناسب زباله در قروه همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز: صبح امروز نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی با حضور استاندار کردستان و مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست کردستان برگزار و درخصوص تخریب‌های اخیر در محیط زیست و منابع طبیعی استان تبادل نظر شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،بهمن مرادنیا صبح امروز دوشنبه (۲۹ اردیبهشت ماه) در نشست هم اندیشی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان اظهار کرد: بحث‌های متنوعی که در این نشست مطرح شد تلنگری برای توجه جدی‌تر به محیط زیست است.


وی افزود: درخصوص تخریب‌های زیست محیطی در نتیجه فعالیت معادن باید یادآور شد که معادن در تمام دنیا وجود دارد و از آن بهره‌برداری می‌شود لذا این بخش تنها مربوط به استان ما نیست.


استاندار کردستان تصریح کرد: نکته مهم در این میان بهره‌برداری درست و اصولی از معادن است و اگر ایرادی در این رابطه وجود دارد باید در راستای رفع آن اقدام شود نه اینکه خواستار عدم فعالیت آنها شد.


وی عنوان کرد: آلودگی آب و خاک قروه به آرسنیک را نمی‌توان ناشی از فعالیت معدن طلای قروه دانست چراکه این مشکل را در اکثر مناطق استان داریم.
مرادنیا ادامه داد: معدن طلای قروه برای حدود ۹۰۰ نفر از جوانان شغل ایجاد کرده و از ظرفیت‌های ارزشمند و مهم استان است.
وی خاطرنشان کرد: چند سالیست که پیگیر مباحث مربوط به معدن طلای قلقله سقز هستیم و تا موافقت سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه اخذ نشود فعالیت آن شروع نخواهد شد.


استاندار کردستان گفت: هیچ کدام از مسئولان حاضر نیستند به قیمت به خطر افتادن سلامت مردم فعالیت صنعتی و تولیدی انجام دهند.
وی زمین‌خواری را موضوعی ناخوشایندی دانست و اظهار کرد: قوه قضائیه به طور جدی به این حوزه وارد شده و پیگیر مباحث مربوط به زمین خواری در استان است.


استاندار کردستان افزود: مردم اهمیت ویژه‌ای برای سخنان اعضای سازمان‌های مردم نهاد قائل هستند و می‌بایست این اعضا هم نظراتشان کارشناسی شده و از روی اصول مربوطه باشد.


وی با بیان اینکه اگر هر مسئله و مشکلی در زمان خود مورد بررسی قرار می‌گرفت امروز با این وسعت از مشکلات مواجه نبودیم، تصریح کرد: متأسفانه تعداد زیادی از پروژه‌های استانی با مشکل معارض ملکی مواجه می‌شوند که به عنوان نمونه می‌توان به پروژه راه آهن سنندج به همدان اشاره کرد.


استاندار کردستان با اشاره به آتش‌سوزی های سال‌های گذشته در جنگل‌ها و مراتع استان عنوان کرد: برای خرید تجهیزات اطفای حریق به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعتبار اختصاص داده‌ایم.


وی با اشاره به اینکه از سال گذشته حدود ۸۰ هکتار درختکاری در استان انجام شده، ادامه داد: این اقدام در راستای جلوگیری از تخریب محیط زیست و افزایش سرانه فضای سبز در داخل شهرها انجام شده است.


مرادنیا در پایان یادآور شد که براساس برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌ها امسال در ورودی تمام شهرهای استان درختکاری انجام خواهد شد.فریبا رضایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: از سال ۹۷ تاکنون ۳۴۰ هزار و ۷۰۰ مترمربع از اراضی موجود در مناطق چهارگانه تحت مدیریت این سازمان در استان رفع تصرف شده است.


وی گفت: پنج مورد ساخت و ساز غیرمجاز با مساحت یک هزار و ۶۴۸ مترمربع در حوزه منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان شناسایی و تخریب شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: ١١ مورد از اراضی رفع تصرف شده با مساحت ۳۷ هزار مترمربع در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان هم مربوط به جنگل‌ها و مراتع بود.


وی یکی از مشکلات ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان را فرسوده بودن خودروها بیان کرد و افزود: علاوه بر فرسوده بودن خودروها، افزایش قیمت بنزین هم بر مشکلات مربوط به بخش گشت و بازرسی افزوده است.


رضائی تصریح کرد: سال گذشته ۵۰ میلیون تومان از اعتبار ملی به استان اختصاص داده شد که با این مبلغ نمی‌توانیم نیازمان را در خصوص تجهیزات اطفای حریق تأمین کنیم که انتظار داریم ستاد بحران استان حمایت مالی در زمینه خرید تجهیزات برای اطفای حریق را از این سازمان داشته باشد.
وی عنوان کرد: سال ۹۴ استعلامی از محیط زیست گرفته شده که در پاسخ این استعلام آمده که هر اقدامی در این تپه کوچکه ره‌ش باید براساس طرح توجیهی باشد.


رضائی با بیان اینکه مشکل جایگاه زباله در شهرستان قروه بیش از ١۰ سال و پس از تغییر ۶ شهردار همچنان باقیست، ادامه داد: چندین سال است که تأسیسات بازیافت زباله در روستای شیخ جعفر جایگاه قبلی دفن زباله شهر قروه مستقر شده ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و هم اکنون نیز، روزانه ۷۵ تن زباله قروه به بستر رودخانه جنیان منتقل می‌شود.


وی در پایان یادآور شد: شهرداری قروه به دلیل دفع غیر اصولی زباله به دستگاه قضایی معرفی و ١۰۰ میلیون تومان هم جریمه شد ولی متاسفانه همچنان این مشکل حل نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha