کرونا با وجود همه سختی ها و دشواری هایی که به همراه داشت، در برخی از موارد هم سبب تحولات زیر بنایی اجتماعی در کشور ما شد که از جمله آن هامی توان به آسان شدن ازدواج ها و کاهش طلاق های عاطفی اشاره کرد؛ کارشناسان بر این باورند که دلیل اصلی خیلی از اینآسیب های اجتماعی کمبود گفتمان در جامعه است و با گفتمان خیلی از مشکلات برطرف می شود، برخی نیز بر این اعتقادند که ویروس دموکرات کرونا تهدیدی بود که در خیلی از موارد توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

سلامت نیوز:کرونا با وجود همه سختی ها و دشواری هایی که به همراه داشت، در برخی از موارد هم سبب تحولات زیر بنایی اجتماعی در کشور ما شد که از جمله آن هامی توان به آسان شدن ازدواج ها و کاهش طلاق های عاطفی اشاره کرد؛ کارشناسان بر این باورند که دلیل اصلی خیلی از اینآسیب های اجتماعی کمبود گفتمان در جامعه است و با گفتمان خیلی از مشکلات برطرف می شود، برخی نیز بر این اعتقادند که ویروس دموکرات کرونا تهدیدی بود که در خیلی از موارد توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

 

ازدواج ها سهل شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،تا پیش از این مراسم های مربوط به ازدواج به شدت رنگ و بوی تجمل به خود گرفته بود به طوری که خرج و مخارج آن برای خیلی از جوانان کمر شکن بود.

از طرفی کارشناسان بر این اعتقاد بودند که یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج همین موضوع خرج و مخارج جشن عروسی است، جشن هایی که بعضا بیش از صد میلیون هزینهبرمی داشت و زوج های جوان مجبور بودند تا مدت ها بعد از تشکیل زندگی مشترک به پرداخت وام ها و قرض هایشان مشغول باشند.

اما شیوع کرونا از اوایل اسفند ماه سال گذشته سبب شد تا خیلی ازتالار ها بسته شوند، با ادامه روند کرونا زوج های جوان چاره ای نداشتند جز اینکه مراسم های ازدواجشان را سهل و آسان بگیرند و حالا درماه های اخیر شاهدیم که دیگر خبری از آن جشن های چند صد میلیونی نیست بلکه زوج های جوان به مراسمی مختصر با حضور فامیل نزدیک بسنده می کنند تا بتوانند زندگی مشترکشان را شروع کنند.به نظر می رسد با ادامه این روند کم کم با کاهش تجمل در جشن های عروسی مواجه باشیم و پیوند نا مانوس این دو گزاره از یکدیگر جدا شود.

‌پایان بخشیدن به خیلی از طلاق های عاطفی

زندگی ماشینی و اشتغال در خانواده ها سبب شده است تا زوجها کمتر یکدیگر را ببینند و با هم گفتمان داشته باشند.به همین دلیل هم روز به روز شاهد افزایش طلاق های عاطفی در جامعه بودیم،زوج هایی که تمایل به زندگی با یکدیگر را نداشتند و روز به روز هم بر شکاف بین آن ها افزوده می شد.

تا اینکه بحران کرونا سبب شد تا به اجبار این زوج ها مدت های طولانی را در خانه و در کنار یکدیگر بگذرانند و همین امر هم شکاف بین آن ها را کاهش داد. مشاهدات نشان می دهد خیلی از زوج ها که به اصطلاح طلاق عاطفی گرفته بودند حالا خواستار زندگی با همسرانشان هستند و به همین دلیل هم می توان گفت بحران کرونا نقطه عطفی در زندگی برخی اززوج ها به شمار می آید.

افزایش کتاب خوانی

تا پیش از این سرانه کتاب خوانی در کشور ما به قدری پایین بود که خیلی از ناشران هر ساله متضرر می شدند و عطای انتشار کتاب را به لقای آن می بخشیدند.کارشناسان از افزایش این روند در کشور به عنوان یک بحران یاد می کردند و معتقد بودند که این موضوعآسیب های جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت اما شیوع کرونا سبب شد تا جوانان به کتابخوانی روی بیاورند و دیگران را هم به خواندن کتاب های جدید تشویق کنند.

‌ریخت و پاش ها کاهش یافت

پیش از کرونا تجملات و لاکچری بازی به قدری افزایش یافته بود که حتی در مراودات خانوادگی هم راه پیدا کرده بود و آن را همتحت الشعاع قرار داده بود اما دوران کرونا وقتی افراد مجبور شدند فاصله فیزیکی خود را حفظ کنند و به دیدن اقوام و فامیل نروند، تجملات رنگ باخت و سبب شد تا افراد حتی به تماس تصویری با اقوام و فامیل هم بسنده کنند و برای دیدار یکدیگر لحظه شماری کنند.

‌دو روی یک سکه کرونا

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص جوانب مثبت کروناگفت:« بحران کرونا برای ما دو روی یک سکه داشت و همه چیز به این بستگی داشت که هر یک از ما بتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، خیلی هااز این امتحان سر بلند بیرون آمدند اما برای خیلی ها هم این موضوع رخ نداد، ما در دوران کرونا شاهد بودیم که تا حدیآسیب های خانواده مثل طلاق عاطفی کاهش پیدا کرد و خیلی از زوج ها در دوران قرنطینگی تازه مفهوم و معنای تعامل و گفت و گو با یکدیگر را فهمیدند و به زندگی طبیعی برگشتند اما این اتفاق برای خیلی ها هم رخ نداد و در برخی از موارد هم انواع خشونت های خانگی افزایش پیدا کرد و حتی گفته می شد در برخی از استان ها آمار طلاق افزایش یافته است. همه این موارد باید مورد بررسی های کارشناسانه قرار بگیرد.

خیلی از زوج هایی که خواستار زندگی با هم بودند اما راهش را بلد نبودند در این زمان شروع به پیدا کردن راه تعامل با یکدیگر کردند و در این موضوع هم بدون واسطه هایی مثل مشاور موفق عمل کردند.»

‌گفت و گو همه مشکلات را حل می کند

او در ادامه افزود:« من معتقدم گفت و گو همه چیز را حل می کند، ما در دوره کرونا یاد گرفتیم یکدیگر را بشنویم و این شنیدن به صورت متقابل اتفاق بیفتد. در واقع کرونا گوش هایی را که بسته شده بود باز کرد، لازمه شنیدن این نیست که همان لحظه تصمیم گرفته شوداما فرد شنونده را به فکر کردن در رابطه با آن چه که شنیده است وا می دارد و همین موضوع هم سبب می شود تا تفکرات نسبت به مسائل مختلف تغییر پیدا کند. این نکته مثبتی است که ما برای رسیدن به آن تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردیم.

واقعیت این است که واژه ای که درباره کرونا استفاده شد و می گفتند فاصله گذاریاجتماعی از همان اول هم اشتباه بود و در واقع در دوره کرونا خیلی ها به یکدیگر نزدیک تر شدند، بهتر بود به جای این واژه گفته می شد فاصله گذاری فیزیکی تا بیشتر معنی و مفهوم شرایط را منتقل کند.»

‌احساس مسئولیت افزایش یافت

این کارشناس تاکید کرد:« از یک جایی به بعد شاهد بودیم که افراد دیگر به فکر سلامتی خودشان نبودند بلکه به فکر سلامتی عزیزانشان بودند و به همین دلیل هم پروتکل های بهداشتی را رعایتمی کردند؛ می خواهم بگویم مسئولیت پذیری در خطر افزایش یافت و دیگر بحث خود محوری که پیش از این به یک آسیب در جامعه ما تبدیل شده بود تغییر پیدا کرد، به طوریکه نزدیکان هر فرد الویت زندگی او را تشکیل دادند.

از طرف دیگر کمک ها به بخش کمتر برخوردار جامعه نیز افزایش یافت و خیلی ها به فکر کمک کردن افتادند تا شرایط را برای دیگران تسهیل کنند. باز هم تاکید می کنم ما در خیلی از مواقع از تهدید کرونا فرصت ساختیم و همین موضوع سبب شد تا حالا بتوانیم سرمان را بالا بگیریم.» با این وجود می توان گفت کرونا با وجود همه لحظات تلخی که برایمان رقم زد، جنبه های مثبتی هم به همراه داشت که کمتر به آن توجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha