نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، در نشست مجازی سازمان بین المللی Imamia Medics از ملاحظات اخلاقی در همه گیری کووید19 سخن گفت.

چالش های اخلاقی مطرح در زمینه همه گیری کووید 19

سلامت نیوز:نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، در نشست مجازی سازمان بین المللی Imamia Medics از ملاحظات اخلاقی در همه گیری کووید19 سخن گفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این نشست جهانی که توسط سازمان بین المللی Imamia Medics  به صورت زنده به زبان انگلیسی برای مخاطبین بین المللی برگزار شد، دکتر باقر لاریجانی با بهره گیری از رویکرد علمی و اسلامی به بیان چالش های اخلاقی مطرح در زمینه همه گیری کووید19 ،  اصول اخلاقی مدیریت همه گیری و ملاحظات کاربردی در اجرای اصول اخلاقی پرداخت.


وی لزوم مسئولیت پذیری سیاستگذاران، تخصیص منابع و حمایت از گروه های آسیب پذیر و رویکرد چند رشته ای به اخلاق زیستی از جنبه اسلام را تببین کرد. 
لاریجانی با بیان این که محدودیت زمانی و کمبود منابع در همه گیری کوید19 ، از چالشهای پیش روی سیاستمداران در سراسر دنیا است، اظهار کرد: در همه گیری فعلی، اصول اخلاقی اساسی همچون خود مختاری، عدالت، نفع رسانی و احترام به افراد باید مورد توجه قرار گیرد.


رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این اصول ممکن است در سنت ها و ایمان های مختلف تعریف و تفسیر متفاوتی داشته باشند و ما رویکرد اسلامی به آنها داشته ایم. 


وی لزوم اولویت تخصیص بودجه به تحقیقات در زمینه کووید19 و ضرورت سرعت عمل داوری های اخلاق پروژه ها با مدنظر قرار دادن کمترین خطر احتمالی برای محققین و شرکت کنندگان را تشریح کرد و تحقیق در زمینه سلامت روان در ایام همه گیری را از ضرورتهای موجود دانست.


بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی ضرورت تدوین دایره المعارف اخلاق زیستی اسلامی را تبیین کرد.


لازم بذکر است این سازمان بستری جهانی برای متخصصان سلامت و دانشمندان جامعه مسلمان شیعه در راستای خدمت به بشریت و ارائه آموزش و خدمات درمانی به جمعیت های کم برخوردار در سطح جهان فراهم کرده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha