بیشتر كشورهای جهان این روزها با شیوع ویروس كرونا دست به گریبانند. تاكنون از این نمونه‌ها كم نبوده است و هر بار هم شمار زیادی از مردم جهان مبتلا شده‌اند یا جان خود را از دست داده‌اند.

آیا تجربه بیماری‌های مرگبار قبلی در دنیا می‌تواند راهی برای رهایی از کرونا باشد؟

سلامت نیوز:بیشتر كشورهای جهان این روزها با شیوع ویروس كرونا دست به گریبانند. تاكنون از این نمونه‌ها كم نبوده است و هر بار هم شمار زیادی از مردم جهان مبتلا شده‌اند یا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با این‌كه همه تلاش می‌كنند برای كاهش شیوع بیماری كرونا كاری كنند اما همه نگرانند تجارب تاریخی مربوط به شیوع بیماری‌های گسترده بار دیگر تكرار شود. این روزها حال جهان خوب نیست؛ اما شاید تجربه بیماری‌های مرگبار قبلی بتواند راهی به ما نشان دهد و انسان ناتوان امروزی را به زندگی برگرداند.

تاكنون نزدیك به سه میلیون نفر به ویروس كووید-١٩ مبتلا شده‌اند و بیش از 200 هزار نفر جان باخته‌اند. در قرن چهاردهم میلادی، شیوع بیماری طاعون حدود ٥٠ میلیون نفر را در اروپا به كشتن داد. در سال 1297 شمسی/ ١٩١٨ میلادی با شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی حدود یك‌چهارم جمعیت جهان به این ویروس مبتلا شدند. در ادامه فهرستی از مرگبارترین بیماری‌های عفونی جهان را با هم مرور می‌كنیم.

بیماری سل

سال‌ها پیش شمار مبتلایان به این بیماری بسیار بالا بود و خیلی از بیماران جان خود را از دست می‌دادند.به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 10میلیون نفر در سال ٢٠١٨ میلادی به سل مبتلا شدند كه 5/1 میلیون نفر از آنها جان باختند.

با وجود درمان‌پذیر و قابل پیشگیری بودن این بیماری، هنوز هم سل در صدر عوامل بیماری‌زای مرگبار قرار دارد. سل از طریق سرفه و عطسه از انسان به انسانی دیگر قابل انتقال است. آنتی‌بیوتیك‌ها در  درمان آن موثر هستند اما با مقاومت آنتی‌بیوتیكی كه رخ داده است، این بیماری به درمان مقاوم شده و تجویز دارو برایش دشوارتر شده است.


سرخك

این بیماری خطرناك و بسیار مسری از طریق ویروس و انتقال از راه سرفه، عطسه و تماس نزدیك با فرد آلوده منتقل می‌شود. ویروس سرخك تا 2ساعت در هوا زنده می‌ماند و تا ٩٠درصد قابلیت بیماری‌زایی دارد. در سال ٢٠١٨ حدود ٨٦درصد از نوزادان در دنیا با تزریق واكسن نسبت به این بیماری واكسینه شدند.

سرخك در سال ٢٠١٨ حدود ١٤٠ هزار نفر را به كام مرگ كشاند. بیش از ٩٥درصد این مرگ‌ومیرها در كشورهای كم‌درآمد و با بهداشت ضعیف رخ داده است. از سال‌ها پیش طرح واكسیناسیون سراسری در دنیا، شمار مبتلایان به سرخك را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای كاهش داد.

مالاریا

مالاریا سال‌ها پیش و در اواسط دهه 1310 شمسی/ ١٩٣٠ میلادی در اروپای غربی و آمریكا و پس از آن در سال 1330/ ١٩٥١ شیوع پیدا كرد. اما پس از آن تقریبا تحت كنترل درآمد. اما در سال ٢٠١٨ میلادی حدود ٢٢٨ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شدند كه از این میان ٤٠٥ هزار نفر جان خود را از دست دادند. این بیماری از پشه به انسان منتقل می‌شود. حدود 94درصد مرگ و میرها در منطقه آفریقا و به‌ویژه در میان كودكان زیر پنج‌سال بوده است. با وجود این، مرگ ناشی از مالاریا از سال ٢٠٠٠ به این سو تا نصف كاهش یافته است.

آنفلوآنزا

هر ساله با شروع سرمای زمستان، شیوع آنفلوآنزا نیز آغاز می‌شود. اما مرگ‌ومیر در افراد در معرض خطر مانند زنان باردار، سالمندان و افرادی كه زمینه بیماری دارند، بیشتر دیده می‌شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود سه تا پنج میلیون نفر در جهان دچار آنفلوآنزای شدید می‌شوند كه از این میان، ٦٥٠ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

این بیماری كه سالانه جهان را درگیر می‌كند، علاوه بر فشاری كه بر سیستم بهداشت كشورها وارد می‌كند، وضعیت اقتصادی را هم دچار مشكل می‌كند. تزریق هر ساله واكسن عامل مهمی در كاهش موارد ابتلا به این بیماری است.

اسهال

اسهال هر ساله حدود ٥٢٥ هزار كودك زیر پنج سال را مبتلا می‌كند كه بعد از عفونت‌های مزمن تنفسی، دومین عامل مرگ و میر در این گروه از كودكان محسوب می‌شود. این بیماری به دلیل بروز عفونت در مجاری روده‌ای و ابتلا به انواع باكتری، ویروس یا قارچ یا به‌واسطه رعایت نكردن بهداشت ایجاد می‌شود.

 این بیماری از انسان به انسان یا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود كه معمولا در منطق فقیرنشین كه وضعیت بهداشت مناسب نیست، بیشتر رخ می‌دهد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ٧٨٠میلیون نفر در جهان به آب آشامیدنی و ٥/٢میلیون نفر هم به بهداشت كافی دسترسی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha