این سال‌ها نام کلاژن را زیاد شنیدیم و هر بار از محسناتش چیزی به گوشمان خورده است. اما واقعا کلاژن چه دردی از ما دوا خواهد کرد؟

۵ مزیت مصرف کلاژن در بدن؛ از تقویت پوست و مو تا استخوان

سلامت نیوز: این سال‌ها نام کلاژن را زیاد شنیدیم و هر بار از محسناتش چیزی به گوشمان خورده است. اما واقعا کلاژن چه دردی از ما دوا خواهد کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در سال‌های اخیر بیش از گذشته اسم کلاژن را می‌شنویم. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن شما است و ماده اصلی تاندون‌ها، رباط‌ها، پوست و عضلات شما است. در سال‌های اخیر هم خوردن مکمل‌های کلاژن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بیشتر این نوع کلاژن‌های شکسته شده و جذب آن آسان‌تر است. غذاهای متعددی هم برای افزایش میزان جذب کلاژن مانند آبگوشت استخوان وجود دارد. کلاژن برای سلامتی ما از تسکین درد مفاصل گرفته تا سلامت پوست بسیار مفید است.

در این مقاله ۵ مزیت سلامتی در مورد مصرف کلاژن را مورد بحث قرار خواهیم داد:

سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست شما است. این ماده در تقویت پوست نقش دارد. به علاوه ممکن است از خاصیت ارتجاعی و آب رسانی بالایی برخوردار باشد.

 با افزایش سن، بدن شما کلاژن کم‌تری تولید می‌کند و منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کلاژن یا مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است باعث کاهش چین و چروک و کند شدن پیری پوست شما شود.

دریک مطالعه، زنانی که به مدت ۸ هفته مکمل ۲.۵ الی ۵ گرم کلاژن مصرف کردند، خشکی پوست کمتر و افزایش قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست در مقایسه با افرادی که این مکمل را مصرف نکردند داشتند. بنابراین مطالعات به ما نشان می‌دهند که مسئله آب‌رسانی و کاهش عمق چین و چروک توسط کلاژن موردی اثبات شده است.

علاوه بر این مزایا، مصرف مکمل‌های کلاژن می‌تواند باعث تولید پروتئین‌های دیگری شود که به ساختار پوست کمک می‌کند. این مکمل‌ها می‌توانند به جلوگیری از آکنه و سایر بیماری‌های پوستی هم کمک کنند.

به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما، یعنی بافت لاستیکی که از مفاصل مراقبت می‌کنند، کمک می‌کند. برخی مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است به بهبود علائم پوکی استخوان و کاهش درد مفاصل به طور کلی کمک کند.

در یک مطالعه ۷۳ ورزشکار که ۲۴ هفته، روزانه ۱۰ گرم کلاژن مصرف کردند، در مقایسه با گروهی که مصرف نکرده‌اند، کاهش قابل توجهی از درد مفاصل را هنگام راه رفتن و استراحت تجربه کرده‌اند.

کلاژن اضافی ممکن است در غضروف جمع شود و بافت‌های شما را برای ساختن کلاژن تحریک کند. در نتیجه التهاب کم‌تر و درد کم‌تری خواهید داشت.

از تخریب استخوان‌ها جلوگیری می‌کند

استخوان‌های شما بیشتر از کلاژن ساخته شده است که به تقویت آن‌ها کمک می‌کند. همانطور که سن بالا می‌رود وضعیت تراکم استخوان کم و میزان کلاژن بدن هم کم می‌شود و خطر شکستگی استخوان هم وجود دارد.

مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشد که به جلوگیری از شکستن استخوان کمک می‌کند. زنانی که مکمل کلسیم و کلاژن را در دوازده ماه مصرف کرده‌اند، در پایان وضعیت استخوانی به مراتب بهتری تا ۷% بالاتر داشته‌اند. این نتایج امیدوارکننده نشان از تأیید نقش مکمل‌های کلاژن در سلامت استخوان‌ ما است.

  
توده عضلانی را تقویت میکند

ماهیچه‌های ما تا ده درصد از کلاژن تشکیل شده‌اند. این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه‌ها ضروری است. هرچه سن بالاتر می‌رود و عضلات ضعیف‌تر می‌شود، کلاژن می‌تواند به توده عضلانی و قدرت بیشتر ما کمک کند. محققان در این مورد پیشنهاد کرده‌اند که مصرف کلاژن سنتز پروتئین‌های عضلانی مانند کراتین و همچنین تحریک رشد عضلات بعد از ورزش است.

سلامت قلب را ارتقا می‌بخشد

محققان این نظریه می‌گیوند مصرف کلاژن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. کلاژن ساختار رگ‌های خونی شما را تشکیل می‌دهد، یعنی رگ‌های خونی که خون را از قلب شما به بقیه بدن منتقل می‌کند. بنابراین رگ‌های قوی‌تر، یعنی احتمال حمله قلبی و مغزی کم‌تر.

کلاژن‌ها سطح کلسترول خوب HDL را به طور متوسط افزایش دادند. بنابراین بدون شک کلاژن‌ها در دفع خطر بیماری‌های قلبی و سلامت قلب اثر دارند.

منابع: healthline، medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha