شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 293993

با وجود همه هشدارهای مسئولین بهداشتی کشور و با شروع تعطیلات عید فطر، موج سفرها به استان‌های گردشگر پذیر (مخصوصا گیلان و مازندران) آغاز شد.

كرونا-گردشگری؛ تناقض رویكرد دو وزارتخانه

سلامت نیوز: با وجود همه هشدارهای مسئولین بهداشتی کشور و با شروع تعطیلات عید فطر، موج سفرها به استان‌های گردشگر پذیر (مخصوصا گیلان و مازندران) آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،روز گذشته ترافیک جاده چالوس آنقدر پرحجم گزارش شد که پلیس به‌ناچار تصمیم گرفت از ساعت ۱۳ (جمعه) محدودیت تردد از شمال به جنوب چالوس اعمال نماید و در حال حاضر تردد در این مسیر یک طرفه صورت می‌گیرد. وضعیت در جاده‌های منتهی به استان گیلان مقداری بهتر بود و ترافیک محور قزوین به رشت، از رودبار تا منجیل نیز «پرحجم و روان» گزارش شد.

همزمان تقی‌کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان، اعلام کرد که ترافیک در محور ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان و مسیر سمنان به فیروزکوه و کیاسر پرحجم است. نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور ناجا نیز از افزایش قابل ملاحظه حجم سفرهای بین استانی به ویژه سفرها از استان تهران به استان‌های شمالی گیلان و مازندران خبر داد و گفت:

«متاسفانه افزایش حجم این سفرها به رغم توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. در محورهای مواصلاتی کشور ترافیک‌ها، شکل گرفته است و شاهد افزایش حجم سفرها در این محورها هستیم.» از سوی دیگر سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان نیز از مسدود شدن ورودی استان چهارمحال و بختیاری از سمت خوزستان برای خودروهای شخصی و سواری به دلیل وضعیت شیوع کرونا خبر داد و گفت:

با توجه به وضعیت قرمز خوزستان از نظر شیوع کروناویروس و پیش رو بودن تعطیلات عید فطر، برابر اعلام پلیس راه چهارمحال و بختیاری، ورودی این استان از سمت خوزستان برای خودروهای شخصی و سواری تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

در حالی‌که بسیاری بر این باور بودند که مردم تهران و دیگر کلانشهرها در ایام نوروز هشدارهای کرونایی را جدی گرفته‌اند و تعطیلات نوروز را در منازلشان سپری کرده‌اند، در چند روز گذشته آغاز موج سفر به استان‌های گردشگر‌پذیر نشان داد که مردم به دلیل وجود محدودیت‌های نوروزی به سفر نرفته‌اند. همچنین دولت همزمان و وزارتخانه میراث فرهنگی با بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها، چراغ سبز سفر در تعطیلات عید فطر را به مردم نشان داده است.


مازندران و احتمال مجدد شیوع کرونا
پلیس راهور در حالی از افزایش قابل توجه سفر مردم به شمال کشور خبر می‌دهند که رئیس جمهور چند روز پیش اعلام کرد هتل‌ها و رستوران‌ها پس از ماه رمضان بازگشایی می‌شوند. همچنین مهران‌حسنی، معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، گفته بود: پس از سه ماه تعطیلی اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا، تمامی تاسیسات گردشگری برای میزبانی از مسافران بازگشایی می‌شوند.

در حالی که پیش‌تر استان مازندران، یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رفت و همچنان مقام‌های بهداشتی در این باره هشدار می‌دهند، او ادامه داد: «در حال حاضر نگرانی جدی از بابت بازگشایی تاسیسات گردشگری در استان وجود ندارد.» تعطیلی حدود چهار هزار واحد تفریحی، اقامتی و سرگرمی مازندران در عید نوروز، حدود یک هزار میلیارد تومان به این تاسیسات خسارت وارد کرد. بازگشایی هتل‌ها در این استان در حالی است که بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، هم‌اکنون 338 بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.


هشدارهایی که نادیده گرفته شد
تلاش‌ها برای رونق گردشگری در ایران در حالی است که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، وضعیت کرونا در استان‌های لرستان، مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، خوزستان، گیلان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری نگران کننده است و برخی استان‌ها مثل آذربایجان شرقی نزدیک به وضعیت بحرانی هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته که وضعیت این استان با توجه به روند صعودی تعداد مبتلایان، امیدوارکننده نیست.

همچنین استاندار لرستان نیز اعلام کرده که از پذیرش مسافر و گردشگر به دلیل وضعیت قرمز استان، معذور هستند. به اعتقاد کارشناسان مهمترین عوامل شیوع این ویروس در این استان ها، افزایش تردد مردم در سطح شهر، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و حضور در محافل مختلف بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ارزیابی شده است.

در این شرایط سعید نمکی، وزیر بهداشت از مردم خواهش کرده که در تعطیلات عید فطر به سفر نروند، او گفت: «بزرگترین نگرانی ما این است که با عدم رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌ها دوباره گرفتار پیک‌هایی از بیماری در کشور باشیم. سفرهای جدید، به معنای ابتلاهای جدید به کووید 19 است.» به گفته وزیر بهداشت در بسیاری از مناطق ایران 90 درصد جمعیت هنوز مبتلا نشده‌اند. او ادامه داد: «اگر اتفاق جدیدی بیفتد و خدای نکرده این گرفتاری باعث خیز جدید بیماری در کشور شود، واقعا برای بنده و همکارانم بسیار بسیار کار سخت و نفسگیری خواهد شد.»

همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، از شهروندان خواست در تعطیلات پیش‌رو در خانه بمانند. وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است، ادامه داد: «از همه هموطنان خواهش می‌کنم که به سفرهای غیرضروری نروند. او ادامه داد: سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیفتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهرها به خطر بیافتند.

از مردم می‌خواهیم چند هفته‌ای به ما فرصت دهند تا بتوانیم خدمتگزاری خودمان را کامل کنیم. از سوی دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از مردم تهران خواسته بود که عید فطر سفر نکنند. علیرضا زالی ضمن ابراز نگرانی از موج سفرها در آستانه تعطیلات عید فطر عنوان کرد: انجام سفرهای جدید خطر ابتلای جدید به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و این امر در شرایطی که هیچ دلیل علمی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است. رعایت بهداشت و همراهی خوب مردم سبب کاهش ابتلا به کرونا در تهران با یک شیب ملایم شده است و از مردم می‌خواهیم، همچنان این همراهی را ادامه دهند و از انجام سفر در تعطیلات اخیر بپرهیزند.


وزارت میراث فرهنگی: به سفر بروید
همزمان با این اظهارنظرهای مقامات بهداشت و درمان کشور، نهادی با عنوان «ستاد هماهنگی خدمات سفر» وابسته به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در آستانه عید فطر از ایجاد تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به مسافران در ایام تعطیلی خبر داده است. این ستاد در اطلاعیه‌اش تصریح کرده که آمادگی لازم برای مدیریت هوشمند سفرهای عید فطر را دارد.

در اطلاعیه این ستاد تصریح شده که مراکز گردشگری هیچ گونه محدودیتی برای خدمت‌رسانی ندارند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز 30 اردیبهشت دستور بازگشایی کمپ‌های اقامتی روباز و سایت‌های طبیعت‌گردی را صادر کرده بود.

برکسی پوشیده نیست که دو وزارتخانه میراث فرهنگی و بهداشت و درمان چالش ورشکستگی و سلامت را همزمان با شیوع کرونا در کشور تجربه می‌کنند و در صورت تداوم تعطیلی مراکز خدماتی و گردشگری، بسیاری از این مراکز و هتل‌ها ورشکسته می‌شدند، اما این یک واقعیت است که کرونا در بسیاری از استان‌های کشور مخصوصا در شمال ایران، مستعد ایجاد موج دوم و سوم است و در این بین جان هزاران نفر تهدید می‌شود، کما اینکه کارشناسان از شیوع ویروس در فصل پاییز و زمستان ابراز نگرانی شدید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha