پائیز امسال و همزمان با ویروس کرونا یک اپیدمی دیگر در میان ویروس‌ها را شاهد خواهیم بود و این‌بار طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی ایران میزبان آنفولانزا فصلی است.

آیا پائیز امسال کشور میزبان آنفلوآنزای جهش‌یافته خواهد بود؟/ دولت زمان طلایی مقابله با ویروس جدید را از دست ندهد

سلامت نیوز:پائیز امسال و همزمان با ویروس کرونا یک اپیدمی دیگر در میان ویروس‌ها را شاهد خواهیم بود و این‌بار طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی ایران میزبان آنفولانزا فصلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛ کرونا ویروس در جهان می‌تازد و فعلا درمانی برای این بیماری پیدا نشده و درست در چنین زمانی که ایران درگیرمقابله با این بیماری است مقامات عالی وزارت بهداشت خبر از شیوع یک اپیدمی دیگر در پائیز را می‌دهند؛ آنفلوآنزا مهمان دیگری برای  ایران است که در پائیز و در اوایل فصل سرما خودش را کاملا نشان می‌دهد که در این زمینه سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز بارها هشدار داده  و تاکید کرده که این موضوع باید جدی گرفته شود.


هشدار وزارت بهداشت در مورد آنفلوآنزا
اما سوال اصلی اینجاست که آیا آنفلوآنزا فقط امسال وارد ایران شده است یا هر سال درگیر این ویروس هستم؟ در این مورد ایرج حریرچی  معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید: «هر ۸ تا ۱۱ سال پیک شدید آنفلوآنزا در ایران اتفاق می‌افتد و پائیز سال جاری دوره پیک آنفلوآنزا خواهد بود که با توجه به همزمانی آن با پیک کرونا، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود.»
این درحالی است که کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز در مورد شیوع آنفلوآنزا بارها هشدار داده و می‌گوید باید آماده مقابله با این بیماری فصلی باشیم.
                                          
باید به فکر تولید واکسن باشیم
مینو محرز عضو کمیته ملی مبارزه کرونا ، در مورد شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: شیوع آنفلوآنزا فصلی از پائیز آغاز می‌شود و تا گرم شدن هوا یعنی حداقل تا بعد از عید نوروز نیز ادامه دارد و تنها راهکار مقابله با این بیماری این است که واکسن تزریق شود.
وی افزود: متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به تزریق واکسن تمایلی ندارند و این موضوع با شایعات داخل فضای مجازی نیز شدت بیشتری گرفته است، امسال  نیز از وزارت بهداشت درخواست کردیم که موضوع تامین واکسن را جدی بگیرد و همه از واکسن برای مقابله با آنفلوآنزا استفاده کنند.


عضو کمیته ملی مبارزه کرونا  بیان کرد: معمولا هر ۱۰ سال یکبار اپیدمی  آنفلوآنزا با یک ویروس جدید رخ می‌دهد که  در واکسن‌های قبلی ویروس جدید گنجانده نشده و اگر انفلوآنزایی که در پائیز شیوع پیدا کند جهش یافته باشد نمی‌تواند واکسن‌های قبلی توان مقابله با آنفلوآنزا فصلی را ندارد و این موضوع ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند.


محرز در مورد زمان تزریق واکسن‌ آنفلوآنزا گفت:  معمولا شیوع اپیدمی آنفلوآنزا از آذرماه آغاز می‌شود بنابراین تزریق واکسن زودهنگام تاثیر لازم را از بین می‌برد؛ لذا باید از اواخر تابستان و اوایل فصل پائیز واکسن تزریق شود.
 وی گفت: واکسن انفولانزا را باید در ایران تهیه کنیم زیرا سال‌های گذشته با توجه به تحریم‌ها تعداد واکسن‌ها بسیار کم بوده است و امسال با توجه به هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اپیدمی آنفلوآنزا فصلی کشور به شدت به واکسن نیاز دارد.
                                                  
شرکت دانش بنیان در پی ساخت واکسن
با توجه به اهمیت شیوع آنفلوآنزا در فصل پائیز باید برنامه‌های لازم برای مقابله با این ویروس در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد، در این زمینه مصطفی قانعی، رئیس ستاد زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درباره واکسن آنفلوآنزا گفت: یک شرکت دانش بنیان ادعا کرده است که می‌تواند این واکسن را تا قبل از پائیز تولید کند و بنا بر این ما امسال واکسن آنفلوآنزای داخلی را با روش نو ترکیب خواهیم داشت که این برای اولین بار در ایران خواهد بود.
                                         
اجباری کردن تزریق واکسن آنفلوآنزا
مجلس شورای اسلامی نیز به هشدارهای وزارت بهداشت واکنش نشان داد؛ در این زمینه  پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هر سال در فصل پائیز ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد، کما اینکه در سال ۹۸ شاهد شیوع آنفلوآنزا بودیم، بنابراین ابتلا به آن به عنوان یک بیماری فصلی مخصوص این منطقه به طور قطع در پائیز نمایان خواهد شد.
وی افزود: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه پیشگیری را رعایت کنیم و توجه لازم را داشته باشیم، می‌توان مانع از شیوع همزمان این دو بیماری در فصل پائیز شد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم از بروز همزمان آنفلوآنزا و کرونا در پائیز جلوگیری کنیم به طور قطع نیازمان به درمان افزایش می‌یابد که در این صورت به امکانات، تخت‌های بیمارستانی و داروی بیشتری در این حوزه نیاز خواهیم داشت که کشور را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.


پوربافرانی عنوان کرد: آنچه مسلم است مردم باید تمام دستورالعمل‌های بهداشتی صادر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تمام مشاغل، محیط‌های عمومی و منازل را رعایت کنند تا بتوانیم به طور نسبی این بیماری‌ها را کنترل کنیم.
                                            
وی بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز شناخت قطعی در مورد ویروس کرونا حاصل نشده، ممکن است همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل پائیز مسائلی را ایجاد کند که پیش‌بینی نشده است، بنابراین بهترین نسخه برای جلوگیری از بروز این وضعیت پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تمام ابعاد زندگی است که سازمان بهداشت جهانی صادر کرده است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با تاثیر اجباری کردن تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همگان جهت پیشگیری از شیوع این بیماری در فصل پائیز، تاکید کرد: واکسن‌ها هم از نظر محدوده زمانی که می‌تواند اثرگذار باشد و هم بر اساس سوش‌هایی که ایجاد می‌شود جاییکه از نظر علمی به اثبات رسیده باشد می‌تواند در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا موثر واقع شود.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته تزریق همگانی واکسن آنفلوآنزا باید بر اساس یک شناخت و مطالعه علمی صورت بگیرد که چنانچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این نتیجه برسد که لازم است این اقدام در سطح عمومی انجام شود به طور قطع اعلام می‌کند که به چه نحوی باید صورت بگیرد.


فاجعه بزرگ در راه است؟
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و خستگی کادر درمانی، به نظر می‌رسد باید دولت و مجلس برنامه‌های دقیق‌تری نسبت به مقابله با آنفلوآنزای فصلی داشته باشند زیرا اگر برای مقابله با آنفلوآنزا تدابیر لازم اندیشیده نشود ممکن است در کنار بالا رفتن آمار کشته‌های کرونایی شاهد بالا رفتن مرگ و میر توسط آنفلوآنزای فصلی باشیم که این موضوع می‌تواند فاجعه بزرگی را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha