زمانی که تیروئید کم کار جریان عادی هورمون ها را به مغز ارسال نمی کند، ممکن است دشواری در تمرکز را تجربه کنید.زمانی که غده تیروئید عملکرد درست خود را ارائه می کند، ما از سلامت مطلوب برخوردار خواهیم بود. اما زمانی که این گونه نیست، آثار عملکرد نادرست تیروئید می تواند بسیار گسترده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

تیروئید و 9 نشانه پنهان بروز مشکل در آن

سلامت نیوز:زمانی که تیروئید کم کار جریان عادی هورمون ها را به مغز ارسال نمی کند، ممکن است دشواری در تمرکز را تجربه کنید.زمانی که غده تیروئید عملکرد درست خود را ارائه می کند، ما از سلامت مطلوب برخوردار خواهیم بود. اما زمانی که این گونه نیست، آثار عملکرد نادرست تیروئید می تواند بسیار گسترده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، تیروئید غده ای پروانه ای شکل و کوچک است که در گلوی انسان قرار دارد اما وظایف مهمی را بر عهده داشته و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.


وظیفه اصلی تیروئید کنترل سوخت و ساز بدن یا متابولیسم است که به توانایی بدن برای تجزیه غذا و تبدیل آن به انرژی گفته می شود. برای انجام این کار، تیروئید دو هورمون مختلف به نام های T3 و T4 را ترشح می کند.


یک غده تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می تواند موجب گرم شدن بیش از حد بدن، تعریق بیشتر و کاهش وزن شود. همچنین، این شرایط می تواند موجب تسریع ضربان قلب شود.  


از سوی دیگر، یک غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) آثاری برعکس به همراه داشته و فرد ممکن است با احساس سرما، افزایش وزن و ضربان قلب آهسته‌تر مواجه شود.


پرکاری تیروئید می تواند به گواتر نیز منجر شود که به بزرگ شدن غده تیروئید گفته می شود و این شرایط می تواند بر ساختارهای دیگر فشار وارد کرده و تنفس و بلع را دشوار سازد.


اما نشانه های کمتر مشهودی نیز وجود دارند که می توانند به بروز مشکل در غده تیروئید اشاره داشته باشند.

نشانه های احتمالی بیماری تیروئید

مه مغزی. زمانی که تیروئید کم کار جریان عادی هورمون ها را به مغز ارسال نمی کند، ممکن است دشواری در تمرکز را تجربه کنید. حتی ممکن است در یادآوری موارد ساده نیز با دشواری مواجه شوید.


تغییرات خلقی. افسردگی اغلب نخستین نشانه از یک مشکل تیروئید است. این شرایط اغلب با کم کاری تیروئید پیوند خورده است، در شرایطی که اضطراب بیشتر با پرکاری تیروئید مرتبط است.


پف صورت. اگر صورت شما متورم و پف‌دار به نظر می رسد، این می تواند به واسطه احتباس مایع اضافه در بدن در نتیجه عملکرد نادرست غده تیروئید باشد. معمولا تورم و پف در پلک چشم ها، لب ها و زبان مشهود است.


تاری دید. گاهی اوقات مایع اضافه در بافت های اطراف چشم ها انباشته شده و می تواند عضلاتی که چشم ها را کنترل می کنند، بزرگ‌تر سازد. در نتیجه، شما ممکن است با تاری دید و دشواری در فوکوس مواجه شوید.


سندرم تونل کارپال. انباشت مایع در دست ها نیز می تواند رخ دهد. زمانی که تونل بافت نرم اطراف مچ دست به واسطه مایع بیش از حد متورم می شود، بر اعصابی که از این تونل عبور می کنند، فشار وارد می کند. این شرایط می تواند موجب بی حسی، گزگز و ضعف شود که از نشانه های سندرم تونل کارپال هستند.


کاهش میل جنسی. سوخت و ساز بدن شما اندامی هایی که هورمون های جنسی تولید می کنند را کنترل می کند. زمانی که تیروئید کم کار است، سوخت و ساز نیز افت می کند و تولید هورمون های جنسی و در نتیجه آن میلی جنسی شما نیز می تواند کاهش یابد.


ریزش مو. این شرایط معمولا تنها در موارد شدید و مداوم اختلالات تیروئید دیده می شود. اما در صورت مشاهده هر گونه تغییر در ضخامت مو یا ریزش بیشتر مو، یک اختلال تیروئید ممکن است دلیل بروز این شرای باشد.


فشار خون بالا. هم پرکاری و هم کاری تیروئید می توانند به پرفشاری خون منجر شوند اما بنابر دلایل مختلف. کم کاری تیروئید می تواند موجب کاهش انعطاف پذیری رگ های خونی شده و قلب برای ارسال خون به سراسر بدن مجبور شود سخت‌تر کار کند. پرکاری تیروئید می تواند موجب ایجاد نیرویی شود که ضربان قلب را تسریع کرده و فشار خون را افزایش دهد.


مشکلات اجابت مزاج. عملکرد پایین تیروئید می تواند موجب یبوست یا حرکات مکرر روده شود. مدفوع شل و آبکی نیز یک نشانه احتمالی است.


چگونگی محافظت از غده تیروئید

سیگار نکشید. دود سیگار حاوی سموم مختلفی بوده و ممکن است بر غده تیروئید تاثیرگذار باشد. به طور خاص، تیوسیانات موجب اختلال در جذب ید می شود که به نوبه خود می تواند تولید هورمون های تیروئید را مسدود کند.


شرایط غده تیروئید را بررسی کنید. همانند یک معاینه پستان، خودمعاینه غده تیروئید می تواند به شناسایی مشکلات بالقوه و به اشتراک گذاشتن سریع‌تر آنها با پزشک کمک کند.


با پزشک خود درباره مصرف مکمل سلنیم صحبت کنید. تیروئید دارای بیشترین تراکم سلنیم در بدن است. میزان بسیار کم سلنیم با کم کاری تیورئید و دشواری در تولید هورمون های تیروئید مرتبط است.


به سطوح پرکلرات ها توجه داشته باشید. پرکلرات ها نمک هایی بی بو و بی رنگ هستند که در آب حل می شوند و می توانند منابع آب را آلوده سازند. سطوح بالای پرکلرات ها می تواند تیروئید را از جذب ید باز دارد که برای ارائه عملکرد درست خود به آن نیاز دارد. اگر به منابع آب خوب و تصفیه شده دسترسی ندارید، آزمایش آلودگی آب به پرکلرات ها ایده خوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرحسین گیل عسگر ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام بسیار عالی و آموزنده بود به همین صورت ادامه بدید . ممنون