مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: علی‌رغم این‌که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر بوده ولی اقدامات دستگاه‌های اجرایی به‌همراه تعامل با جامعه محلی به افزایش تراز آب دریاچه نسبت به سال قبل منجر شده است.

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه علی‌رغم کاهش بارش‌ها

سلامت نیوز:مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: علی‌رغم این‌که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر بوده ولی اقدامات دستگاه‌های اجرایی به‌همراه تعامل با جامعه محلی به افزایش تراز آب دریاچه نسبت به سال قبل منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،مسعود تجریشی  در ارتباط با وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر میزان آب‌‌گیری دریاچه به بیش از یک‌هزار و ۲۷۰ متر رسیده است و می‌توان گفت در ۱۰ سال اخیر به بالاترین تراز خود رسیده است.


وی با اشاره به این مطلب که برای رسیدن به تراز اکولوژیک تا سال ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ زمان نیاز داریم، افزود: عمده پروژه‌های ما که به‌منظور احیای دریاچه ارومیه هزینه شده امسال به نتیجه می‌رسد.


مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: انتظار داریم تا با تحقق پروژه‌ها و بارندگی‌های نرمال در دی ماه وضعیت مناسب‌تری را در مقایسه با سال گذشته داشته باشیم.


تجریشی اذعان کرد: بعضاً عنوان می‌شود که عامل آب‌گیری‌های خوب امسال ناشی از بارندگی‌های امسال است ولی نکته قابل توجه این است که ما در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ بارش‌های مشابه میزان سال جاری داشتیم ولی در یکی از این سال‌ها ۵۷ و در سال دیگر ۱۳ سانتی‌متر از آب دریاچه کاهش پیدا کرد در حالی‌که امسال تراز آب دریاچه افزایش پیدا کرده است.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که براساس میزان بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته همچنان ۳۰ درصد کمتر بارش داشته‌ایم، گفت: علی‌رغم این شرایط تراز آب دریاچه بیشتر شده و این موضوع بیانگر آن است که اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های اجرایی جواب داده و انشاالله در صورت بارش مناسب و به نتیجه رسیدن برنامه‌ها دیگر شاهد وضعیت دریاچه همچون سال ۹۲ و ۹۳ نخواهیم بود.


وی در ارتباط با تعامل با جامعه محلی در بحث احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: در حال حاضر در پایاب سد بوکان و تمام سدهایی که شبکه آبیاری زهکشی داشتیم بیش از ۳۰ درصد مصرف آب کشاورزی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر تولیدات محصولات کشاورزی و در نتیجه درآمد کشاورزان افزایش یافته است.
وی افزود: در مناطقی همچون سد حسنلو میزان مصرف آب کشاورزی تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.


مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اذعان کرد: آب‌هایی که تا پیش از این رهاسازی می‌شد پس از حرکت به‌سمت جنوب در حوضه آبریز در بخش میاندوآب ریخته و در نهایت تبخیر می‌شد که همین موضوع بر شوری زمین در آن منطقه و کاهش عملکرد کشاورزان تأثیرگذار بود.


تجریشی تصریح کرد: ما در مناطقی شاهد بودیم که کشاورزان جمع شده و چاه‌هایشان را می‌بستند که مجموع این اقدامات بیانگر آن است که ما به‌لحاظ مشارکت جامعه محلی در کنار فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی موفق بوده و توانستیم هم دریاچه را حفظ کنیم و هم با کاهش مصرف آب میزان تولید در بخش کشاورزی را افزایش دهیم.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۵ رویکرد خود را معطوف به ترویج اصلاح و ساماندهی الگوی کشت کرده تا بتوانیم با کاهش مصرف آب و استفاده از مابه‌التفاوت آنچه که سهم دریاچه است تراز آن را بالا ببریم. سال گذشته این برنامه نهایی شده و در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی برای تک‌تک مناطق برنامه تهیه کرده و در حال اجرای آن است.


وی در پایان گفت:‌ هم اکنون دستگاه‌های متنوع‌تری برای کشاورزی در اختیار قرار گرفته و بیش از ۱۰ هزار هکتار کاشت گیاهان دارویی صورت گرفته که این موضوع نقش مهمی در تحقق برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha