یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 294039

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی از تاثیر مستقیم تغذیه نامناسب در ایجاد اختلال خواب خبر داد.خوابیدن بدموقع چه اثراتی بر الگوی تغذیه‌ای افراد خواهد گذاشت؟

تغذیه نامناسب علت اصلی بدخوابی

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی از تاثیر مستقیم تغذیه نامناسب در ایجاد اختلال خواب خبر داد.خوابیدن بدموقع چه اثراتی بر الگوی تغذیه‌ای افراد خواهد گذاشت؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ارتباط  خواب با تغذیه نامناسب بیان کرد: کیفیت خواب با تغذیه نامناسب موضوعی شایع است و بی‌نظمی در خواب باعث کاهش تعادل هورمونی خواهد شد.


او با اشاره به ساعت بیولوژیک بدن، تاکید کرد: در بدن به اصطلاح یک ساعت بیولوژیک وجود دارد که باعث می‌شود صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شویم، برنامه غذایی مشخصی داشته باشیم و در  ساعت مشخصی بخوابیم، این یک روش برنامه‌ای منظم برای زندگی روزمره ماست که به ساعت بیولوژیک بدن معروف است.


جوزدانی درباره عوارض بهم ریختگی ساعت بیولوژیک بدن گفت: اگر ساعت خواب تغییر یابد؛ برای مثال اگر فردی تا ساعت ۴ یا ۵ صبح بیدار بماند و بعد از آن بخوابد، به صورت طبیعی ساعت‌های اصلی غذا را از دست می‌دهد؛ در واقع بدن انسان به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و از آن جایی که بدن باید مقدار کافی انرژی را از وعده صبحانه تا ناهار دریافت کند، ساعت نامناسب خواب و صرف غذا باعث افزایش تمایل افراد به مصرف شیرینی، مواد غذایی چرب و غیر ضروری می‌شود. 


بی نظمی در خواب باعث کاهش سطح انرژی بدن می‌شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه یکی از دلایل بی‌نظمی در خواب کاهش سطح انرژی بدن است، اظهار کرد: زمان نامناسب خواب باعث می‌شود تا انرژی افراد در روز کاهش پیدا کند و بی‌کیفیتی خواب باعث می‌شود تا در ادامه روز احساس خستگی داشته باشیم؛ بنابراین برای جبران این موضوع افراد به مصرف تنقلات، شیرینی، غذا‌های چرب و غیرضروری می‌پردازند تا با این روش بتوانند انرژی روزانه خود را تامین کنند.


جوزدانی ادامه داد: خواب بی‌کیفیت باعث می‌شود تا افراد بیش از هرچیزی به مصرف شیرینی اقدام کنند؛ چرا که مصرف این ماده خوراکی باعث می‌شود تا بدن به مدت ۳۰ الی۴۰ دقیقه حالت هشیارتری داشته باشد و پس از آن انرژی بدن مجدد کاهش پیدا خواهد کرد.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بیدار ماندن‌های طولانی مدت باعث کاهش سطح فعالیت بدنی می‌شوند، بیان کرد: دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن باعث کاهش سطح انرژی، فعالیت بدنی و خستگی شده و به راحتی می‌تواند پرخوری را افزایش دهد؛  مثلا بیدار ماندن تا ساعت  ۴ یا ۵ صبح، سبب ایجاد احساس ضعف و گرسنگی شده و تمایل فرد برای صرف شام در ساعت ۱۲ شب را افزایش می‌دهد؛ این عامل باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن، دستگاه گوارش، زمان، کیفیت خواب و میزان رساندن مواد غذایی مغذی به بدن دچار اختلال شود.


جوزدانی درباره عواقب نخوابیدن‌های به موقع تصریح کرد: افرادی که معمولا تا صبح بیدار می‌مانند و زمان مشخصی برای خوابیدن ندارند، میزان زیادی مواد قندی و چربی مصرف می‌کنند که این امر سبب کاهش آب بدن و خستگی می‌شود از این رو افراد برای رفع خستگی اقدام به نوشیدن مقدار زیادی چای و قهوه می‌کنند که سبب اختلال در خواب خواهد شد، بنابراین برای رفع این اختلال توصیه می‌شود افراد هر شب ۱ الی ۲ ساعت زودتر بخوابند تا دوباره خوابشان منظم شود.


دیر خوابیدن کودکان رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: دیر خوابیدن کودکان می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود و روند رشد آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. 


جوزدانی با اشاره به اینکه چه عواملی باعث می‌شود تا زمان خواب افراد مناسب شود، اظهار کرد: اگر افراد شب‌ها یک ساعت زودتر بخوابند و صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند، ساعت خواب آن‌ها تنظیم خواهد شد، تحرک کافی در روز یا فعالیت بدنی، کاهش مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه از دیگر عوامل موثر در تنظیم خواب است.


او تاکید کرد: به آن دسته از افرادی که اختلال خواب دارند، توصیه می‌شود که از ساعت ۵ یا ۶ بعد از ظهر از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه بپرهیزند و در وعده شام حتما کاهو میل کنند؛ چرا که خواص درون کاهو به خواب بهتر و باکیفیت‌تر کمک می‌کند، مصرف دوغ و ماست در آخر شب هم از دلایل مهم برای تنظیم خواب است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان یادآور شد: مصرف مواد قندی باعث ایجاد نشاط و شادی فراوان و به دنبال آن اختلال در خواب می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود ساعت ۹ شب به بعد از مصرف مواد قندی پرهیز شود تا افراد بتوانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha