عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره نقش میکروب هایی که برای بدن و سلامت افراد مفید هستند، توضیحاتی ارائه داد.

میکروب هایی که برای سلامت بدن مفید هستند

سلامت نیوز:عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره نقش میکروب هایی که برای بدن و سلامت افراد مفید هستند، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر محمد امانی، با اشاره به قرار گرفتن در هفته سلامت گوارش(دوم تا نهم خرداد ۹۹)، و موضوعی که برای آن انتخاب شده است، به خبرنگارما گفت: موضوع «میکروبیوم و دستگاه گوارش» که برای هفته سلامت گوارش در سال ۹۹ انتخاب شده است، از اهمیت زیادی برخوردار است.


وی با عنوان این مطلب که میکروب های روده ما اکثرا مضر نیستند، افزود: این میکروب ها با ما زندگی مسالمت آمیزی دارند و سبب تولید ویتامین ها می شوند که در افزایش سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان ها و افسردگی، بیماری های تحریک پذیر روده و کبد چرب، نقش اساسی دارند و اگر ترکیب آنها به هم بخورد می تواند برای فرد مضر باشد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: به هم خوردن ترکیب میکروبیوم روده ای در افراد و ایجاد برخی از بیماری ها نقش دارد. کبد چرب که از بیماری های شایع جوامع امروز بشری است، می تواند علائم و عوارض متعددی داشته باشد و می تواند با فشار خون بالا و دیابت همراه شود، نقش میکروب روده ای ناسالم در بروز آن مشخص شده است.


وی افزود: در مورد سایر بیماری ها مانند چاقی، لاغری غیرعادی و بیماری کولیت عصبی یا روده عصبی تحریک پذیر هم این نقش کاملا چشمگیر است و امروزه داروهایی تحت عنوان «پروبیوتیک» یا محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک گاهی در درمان این بیماران استفاده می شود.


امانی، در خصوص علت تغییرات میکروبیوم طبیعی در بدن، گفت: در مورد علت تغییر میکروبیوم طبیعی افراد به سمت میکروب های مضر برای بدن تئوری های مختلفی وجود دارد، در نوزادانی که به روش سزارین به دنیا آمده اند، نوزادانی که از خوردن شیر مادر محروم مانده اند و یا در دوران کودکی و بزرگسالی برای هر بیماری استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک داشته اند، احتمال تغییر میکروبوم روده ای بالا است.


وی تاکید کرد: افرادی که در تغذیه خود از سبزیجات و میوه‌ های کمتری استفاده می کنند و تمایل به مصرف کربوهیدرات ها و نشاسته مصنوعی دارند، احتمال تغییر میکروبوم روده ای در آنان بالا بوده و این موضوع می تواند با بیماری هایی مانند کبد چرب، چاقی، سرطان، روده تحریک پذیر و نفخ روده همراه باشد.
امانی ادامه داد: مصرف سبزیجات، دوغ و ماست می تواند نقش مهمی در ایجاد ترکیب میکروبی مفید داشته باشد و بهتر است افراد از مصرف شیرینی جات مصنوعی و مواد کربوهیدرات دار و همچنین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به شدت پرهیز کنند.


عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بسیاری از افراد سالم علائم روده تحریک پذیر یا نفخ دارند که تغییرات میکروبی روده ای مفید در این افراد می تواند سبب کاهش نفخ آنان شود.


وی افزود: مطالعات نشان داده است در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، ترکیب میکروبی که حاوی میکروب های ایجاد کننده سولفور هستند، می توانند با تغییراتی که در مواد غذایی خصوصا کربوهیدرات ها ایجاد می کنند، سبب ایجاد آسیب به سلول های روده و تغییر آنها شوند.
امانی در پایان گفت: به نظر می رسد با شناسایی این میکروب ها در مدفوع افراد سالم و ایجاد تغییرات در ترکیب میکروبی روده فرد بتوان از ایجاد بیماری های گوارشی پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha