سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 294053

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اپیدمی کرونا نباید برای مردم عادی شود؛ به عبارتی، باید جلوی عادی شدن پاندمی کرونا گرفته شود و مردم همچنان توصیه­‌های مسئولان از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

کرونا نباید برای مردم عادی شود

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اپیدمی کرونا نباید برای مردم عادی شود؛ به عبارتی، باید جلوی عادی شدن پاندمی کرونا گرفته شود و مردم همچنان توصیه­‌های مسئولان از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.


به گزارذش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر فرشاد فرزادفر، اپیدمیولوژیست،  افزود: مردم باید نسبت به بیماری کرونا حساس باقی بمانند، چون در صورت حساس ماندن و رعایت کامل توصیه‌­های بهداشتی یعنی رعایت فاصله‌­گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف و سایر نکات بهداشتی توسط مردم است که می­‌توان به ادامه سیر کاهنده­ بیماری امیدوار بود.


وی ادامه داد: در صورتی که مردم توصیه‌­ها را کمتر رعایت کنند و علاوه بر آن، میزان تست­‌های تشخیصی بیماری افزایش چشمگیر پیدا نکند، دوباره شاهد افزایش بیماران خواهیم بود.


کاهش مرگ و میر، خبر خوش کرونایی
رئیس مرکز تحقیقات بیماری­ های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خبر خوش این است که تعداد مرگ­‌های ناشی از کرونا در ایران کاهش یافته است که امیدواریم این روند کماکان ادامه پیدا کند.


وی با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی در برخی از مناطق شاهد افزایش مجدد بیماری هستیم، ادامه داد: هر چند مردم باید زندگی خود را ادامه دهند و با توقف کار روزمره­ آنان موافق نیستیم اما مردم باید ابزارهای کنترل این اپیدمی را رعایت کنند چون بدون رعایت آن موارد نمی‌­توانیم این بیماری را مهار کنیم.


فرزادفر بر لزوم در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح به مردم تاکید کرد و گفت: اگر نتوانیم جلوی گسترش اطلاعات غلط را بگیریم، مردم به اشتباه، به راه­‌هایی می‌­روند که سبب افزایش مواجهه­ آنان با ویروس و در نهایت، باعث افزایش بیماری در سطح جامعه می­ شود.


وی بیان داشت: ما امیدواریم که بیماری به روند کاهشی خود ادامه دهد اما واقعیت این است که زمان برای قضاوت در مورد این موضوع زود است.
فرزادفر با اشاره به اینکه برخی از تخمین­‌های جهانی نشان می­‌دهد که تا اواخر شهریور ماه، اپیدمی در ایران به حد قابل قبولی کنترل خواهد شد، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که چه زمانی این بیماری در استان­ ها خاموش خواهد شد اما متاسفانه، برخی از استان­ ها در روزهای گذشته، شاهد افزایش مجدد بیماری بوده‌­اند.


وی ادامه داد: در هر حال، باید توجه داشت که کرونا هنوز بیماری ناشناخته‌­ای است و ما پزشکان نیز اطلاعات دقیقی نسبت به این بیماری نداریم.
تصمیم‌­گیری در مورد کرونا باید بر اساس مستندات علمی باشد


فرزادفر افزود: آنچه که من می‌­توانم به عنوان یک محقق و اپیدمیولوژیست بگویم این است که باید در مورد کرونا بر اساس مستندات علمی تصمیم بگیریم.
وی با اشاره به اینکه این مستندات هنوز آماده نشده است، گفت: علت اصلی آماده نبودن مستندات به این دلیل بوده که سرعت شیوع بیماری بسیار بالا است و این محاسبات، نیاز به بررسی‌­های زیادی دارد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: توصیه­ بنده به عنوان یک محقق به سیاستمداران این است که سعی کنند تصمیمات آنان در دور میزها صورت نگیرد چرا که اتخاذ این­گونه تصمیمات بدون توجه به مستندات علمی حتما مشکلات جدی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.
فرزادفر بر لزوم بهره­‌گیری از تکنولوژی در این شرایط تاکید کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی برای رفع مشکلات کسب و کار مردم باید یک راه حل قابل قبول برای این موضوع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha