با گذشت کمتر از ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در کشور و با نظر دولت و ستاد مقابله با کرونا از روز گذشته اماکن مذهبی از جمله حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) بازگشایی شدند و از امروز (سه شنبه ۶ خرداد) مشاغل پرخطری همچون رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی، طباخی، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی، قهوه‌خانه و چایخانه (به‌جز ارائه قلیان و بسته‌بودن سینماها و سالن‌های کنسرت) می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

بازگشایی‌ها همراه با رعایت فاصله گذاری؟‌

سلامت نیوز:با گذشت کمتر از ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در کشور و با نظر دولت و ستاد مقابله با کرونا از روز گذشته اماکن مذهبی از جمله حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) بازگشایی شدند و از امروز (سه شنبه ۶ خرداد) مشاغل پرخطری همچون رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی، طباخی، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی، قهوه‌خانه و چایخانه (به‌جز ارائه قلیان و بسته‌بودن سینماها و سالن‌های کنسرت) می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این درحالی است که از روز گذشته پنج حرم در شهرهای مشهد، قم، شهرری، شیراز و جمکران پس از ۶۹ روز تعطیلی بازگشایی شدند و از ۲۳ فروردین به تدریج فعالیت پاساژها، صنوف کم خطر، هتل‌ها، مساجد و... از سرگرفته شده بود.

همچنین مدارس نیز از ۲۷ اردیبهشت بازگشایی شدند و دانشگاه‌ها نیز از هفدهم خرداد بازگشایی خواهد شد. رویکرد تازه مسئولان ستاد مقابله با کرونا نشان می‌دهد که کشور به شرایط کاملا عادی بازگشته است، در حالی که بسیاری از کارشناسان از عادی شدن کرونا در میان مردم ابراز نگرانی شدید می‌کنند، این سوال در ذهن به‌وجود می‌آید که با پایان یافتن اکثر محدودیت‌ها در کشور آیا واقعا کرونا در کشور ریشه‌کن شده است؟‌ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت معتقد است که همه مشاغل فعلا بازگشایی نمی‌شوند.

او در عین حال تاکید کرد که سیاست‌های دولت حداکثر بازگشایی‌ها برای تامین اقتصاد و معیشت مردم است. به گفته حریرچی همه مشاغل و اصناف برای فعالیت باید به سامانه وزارت بهداشت وارد شوند و بارکد مخصوص خود را دریافت کنند.

بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان نیز از روز یکشنبه (4 خرداد) تا دوشنبه (5 خرداد) با شناسایی ۲۰۲۳ مورد جدید کووید19- در کشور، مجموع مبتلایان این ویروس به ۱۳۷هزار و ۷۲۴ نفر رسید. همچنین در این مدت ۳۴ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷‌هزار و ۴۵۱ نفر رسیده است. دو‌هزار و ۵۸۵ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

  دستور رئیس‌جمهور به وزیر

در این بین رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد با تشدید فعالیت‌ها و اعمال نظارت از سوی ستاد‌های استانی مقابله با کرونا در دو استان و چند شهری که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا رشد داشته است، برای مهار روند رشد ابتلا به ویروس در این مناطق اقدام کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی تاکید کرد: در مناطقی که این روزها به‌دلیل عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی تا حدودی شاهد رشد ابتلا هستیم، ستادهای استانی مقابله با کرونا باید با همکاری استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت خود را برای توقف رشد ویروس تشدید کنند.

روحانی با اشاره به بازگشایی مراکز پر تجمع، اماکن مقدسه و حرم‌های شریف و همچنین فعالیت ادارات با ظرفیت کامل از هفته آینده، اظهار داشت: ضروری است که با همکاری و همراهی مسئولین این مراکز، پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت شود و وزارت بهداشت نظارت دقیق و مستمر بر این امر را در دستور کار خود داشته باشد. 

استان‌های قرمز و زرد

استان‌ها و شهرهای کشور نیز از دید وزارت بهداشت و درمان به سه منطقه قرمز، زرد و سفید تقسیم بندی شده‌اند. شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) بالای سه باشد. شهرستانی در وضعیت سفید (کم‌خطر) قرار دارد که طی دو هفته اخیر هر دو شرط زیر را داشته باشد. متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) حداکثر یک باشد.

همچنین سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند. با این اوصاف تا لحظه تنظیم این گزارش و بنا به نقشه ارائه شده توسط وزارت بهداشت و درمان، شهرستان‌های قوچان، شیروان، بجنورد و شهر مشهد در استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند، وضعیت بندرترکمن در استان گلستان نیز قرمز است.

در نیمه شمالی کشور، وضعیت شهرستان سوادکوه و آستارا قرمز بوده و در استان تهران نیز وضعیت شمیرانات قرمز گزارش شده است. در نیمه غربی کشور شهرستان اهر، هوراند، خوی و ارومیه قرمز است، شهرستان‌های مهاباد، سردشت جوانرود، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و هرسین در استان کرمانشاه قرمز است. وضعیت شهرهای رومشکان و خرم آباد در استان لرستان و شهرستان دزفول در استان بوشهر، رامهرمز و کوهرنگ و شوشتر در استان خوزستان قرمز گزارش شده است.

وضعیت شهرستان بندرعباس در نیمه جنوبی کشور قرمز است، در استان سیستان و بلوچستان نیز وضعیت شهرهای چابهار و ایرانشهر قرمز شده است. بر اساس این گزارش وضعیت حدود ۹۰‌درصد شهرهای کشور زرد بوده و روند سفید شدن وضعیت شهرهای کشور رو به افزایش است. 

خوزستان در شرایط بحرانی

درحالی که بنابر اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با شناسایی ۴۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شمار بیماران مبتلا به این ویروس در خوزستان از١٠‌هزار نفر گذشته است، معاون کل‌ وزارت بهداشت در سفر به این استان گفت که مردم دو سه هفته دیگر برای کنترل کرونا به ما مهلت بدهند.

فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفته است که با شناسایی ۴۹۰ بیمار جدید با ابتلای قطعی به کرونا تا چهارم خرداد، شمار مبتلایان به کرونا در خوزستان از مرز ١٠‌هزار نفر گذشت.

این تعداد از ١٠ روز قبل نصف تعداد فعلی یعنی پنج‌هزار نفر بود. در این بین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بالاترین روند صعودی بیماری کرونا در استان خوزستان مشاهده می‌‌شود، گفت: مردم خوزستان برای کنترل کرونا به ما چند روز دیگر فرصت بدهند.

میزان بستری و مرگ‌‌ومیر 70 تا 80‌درصد نسبت به دوران اوج کرونا در کشور کاهش داشته است اما در برخی استان‌‌ها با روند صعودی مواجهیم که بالاترین صعود را در استان خوزستان مشاهده می‌‌کنیم. 

نگرانی از عادی شدن کرونا

در این بین عیسی فرهادی، فرماندار ویژه تهران نگرانی خود را از خطر عادی شدن ویروس جدید کرونا در بین مردم ابراز داشته است.او در مورد خطر بازگشت به دوران اوج این بیماری هشدار داده و شهروندان را فراخوانده است تا ویروس جدید کرونا را جدی بگیرند. فرماندار ویژه تهران بار دیگر از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، چراکه تنها راه مقابله با کرونا رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی است. او همچنین به شهروندان توصیه کرد برای تردد در خیابان از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند.

در این شرایط مهدی قاسمی، روانشناس بر این باور است که بسیاری از مردم با نگرانی و ترس از اینکه به کرونا مبتلا نشوند به مسافرت و دور شدن از خانه و کاشانه خود اقدام کرده‌اند و این در حالی است که این ویروس همه جا وجود دارد. وی همچنین افزود: اضطراب و بحران کرونا همچنان پابرجاست و ترس از آلوده‌شدن به این ویروس نگرانی زیادی را در بین بسیاری از مردم ایجاد کرده و از طرفی این اتفاق نه تنها فضای ناایمن و عدم‌ اطمینان برای اکثریت مردم به‌وجود آورده، بلکه شرایط را غیرقابل تحمل کرده است.

طی سه ماه گذشته که می‌توان نقطه ورود کرونا به کشور تلقی کرد، این شرایط بستری برای فاجعه‌سازی و فکر کردن به بدترین اتفاقات را ایجاد کرد و همانطور که مسئولان وزارت بهداشت کشور و سازمان بهداشت جهانی نیز تاکید دارند،‌ این اتفاق می‌تواند در همه سطوح خبرساز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha