مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر در ۶ استان در حال انجام است، گفت: تاکنون تست کرونای ۲۶ معتاد متجاهر در این استان‌ها مثبت اعلام شده است.

تست کرونای ۲۶ معتاد متجاهر مثبت شد/ در هیچ جای کشور مراکز توانمندسازی معتادان نباید برای نگهداری متجاهران استفاده شود

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر در ۶ استان در حال انجام است، گفت: تاکنون تست کرونای ۲۶ معتاد متجاهر در این استان‌ها مثبت اعلام شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«فرید براتی‌سده» مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره روند جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: در کشور تا جایی که ما خبر داریم تا روز چهارشنبه هفته گذشته جمع‌آوری معتادان متجاهر در ۶ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، زنجان و همدان شروع شده است.


وی ادامه داد: در این استان‌ها نزدیک به ۲۶ الی ۲۷ نفر از معتادان متجاهر دارای علائم مثبت کرونا بوده‌اند که بیشترین موارد مربوط به استان تهران بوده است. در تهران بیش از ۳ هزار نفر از معتادان متجاهر مرد جمع‌آوری و به مراکز معرفی شده‌اند که از این تعداد ۲۰ نفر دارای علائم کرونا بودند. البته ۱۵ نفر از این افراد در مرکز قرنطینه بوده‌اند و ۴ الی ۵ مورد در مرکز شفق نگهداری می‌شدند که دو مورد مشکوک بودند و ابتلای دو مورد نیز قطعی شد که به مرکز درمانی ارجاع داده شدند.


مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در استان قم فرد مبتلا به کرونا نداشتیم، در همدان براساس آخرین آماری که من از آن مطلع هستم ۴ نفر مبتلا به کرونا هستند و در خراسان رضوی ۲ نفر مبتلا بوده‌اند. از این افراد تست گرفته شده و دارای علائم بیماری کرونا هستند. ۴ نفر در تهران مشکوک بودند، که در حال حاضر پاسخ تست دو نفر از آنها اعلام شده و نتیجه تست دو نفر دیگر مانده است.


براتی‌سده درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در دیگر استان‌ها گفت: تعداد زیادی از استان‌ها در جلسات اعلام کرده‌اند که تصمیمی بر اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر برای استان‌هایشان گرفته نشده است و یا اعلام کرده‌اند که مشکلی از بابت معتادان متجاهر ندارند، برخی از استان‌ها نیز از نظر زیرساخت با مشکلاتی مواجه بوده‌اند که در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستند، البته این آماده‌سازی با مشکلاتی نیز همراه است.


وی با اشاره به جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان گیلان تصریح کرد: به طور مثال در استان گیلان آنطور که شنید‌ه‌ایم، مصوب شده است که برای جمع‌آوری معتادان تقاضای افزایش ظرفیت داشتند، یعنی بالاتر از ظرفیتی که به ستاد مواد مخدر اعلام کرده‌اند، می‌خواهند جمع‌آوری کنند و گویا معتادان متجاهر بیشتری دارند که البته این موضوع از نظر ما قابل قبول نیست، چراکه افزایش ظرفیت باید مبتنی بر بررسی‌ها و اعلام و توافق دستگاه‌های مختلف و مبتنی بر تحقیق باشد.


مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اینکه استانی مانند گیلان که در مجموع ۷۰ معتاد متجاهر از ابتدا برای آن تخمین زده شده بود، الان اعلام کند ۳۵۰ معتاد متجاهر دارد، نشان می‌دهد که این نظر براساس کار کارشناسی شده نیست، ضمن اینکه خبردار شدیم که در جلساتی استاندار اعلام کرده‌اند که مراکز بهزیستی را برای این کار تخصیص دهند که عمدتا مراکز تی‌سی، واحد اشتغال و مرکز توانمندسازی ما بوده که این نقض غرض است، یعنی ما برای معتاد متجاهر که می‌دانیم درمان درباره او به راحتی جواب نمی‌دهد، مرکز توانمندسازی و مرکز اشتغال را در یک استان از بین ببریم یا مرکز تی سی که در استان گیلان جزو مراکز خوب ما و مراکز نمونه کشوری هستند را برای معتادان متجاهر اختصاص دهند که این در مجموع نقض غرض و نشان دهنده این است که کار کارشناسی در این زمینه صورت نگرفته است.


براتی‌سده خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم استان کار جمع‌آوری معتادان متجاهر را شروع نکند، اما باید برای ایجاد زیرساخت‌ها از دستگاه‌های دیگر نیز کمک بگیرند. خواهش می‌کنیم در این زمینه استان‌ها عاقلانه‌تر تصمیم‌گیری کنند، چراکه در هیچ جای کشور اینگونه نبوده است که یک مرکز ماده ۱۵ آن هم مرکز اشتغال و توانمندسازی را تعطیل کنند، برای اینکه می‌خواهند معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنند و این اقدامی که استان گیلان می‌خواهد انجام دهد، در هیچ جای کشور اتفاق نیفتاده است.


وی درباره افزایش ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در استان گیلان نیز گفت: برای افزایش ظرفیت نیز باید براساس مستندات علمی کار صورت بگیرد و در کمیته کشوری ماده ۱۶ مصوب شود و بعد ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس نظر این کمیته کشوری منابع لازم را برای آن در نظر بگیرد، اگر ما ببینیم که اینگونه به اداره کل بهزیستی استان فشار می‌آورند، ممکن است ما هم تصمیمات دیگری بگیریم و اصلا هم قبول نمی‌کنیم و این خلاف مصوبات و مقررات کشوری از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر است، چراکه در قانون مبارزه با موادمخدر اولویت به درمان معتادان ماده ۱۵ داده شده است نه معتادان ماده ۱۶. بنابراین این یک تخلف و  خلاف مقررات است که در گیلان در آستانه وقوع است و ما در مقابل تغییر کاربری مراکزمان خواهیم ایستاد.


مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اگر مراکز اشتغال ما در سطح استان تعطیل شود، بحث بازتوانی معتادان در استان گیلان ضربه شدیدی خواهد خورد و استاندار و مسئولان استانی در این زمینه تجدیدنظر کنند. افزایش ظرفیت آن هم در این حد وقتی به یکباره از سوی استان اعلام شود، قابل پذیرش نیست.


براتی‌سده با اشاره به استان‌هایی که برنامه‌ای برای جمع‌آوری معتادان متجاهر ندارند، گفت: ۱۰ الی ۱۲ استان نیز اعلام کرده‌اند که نیازی به جمع‌آوری ندارند مانند استان البرز، قزوین، یزد، سمنان و این استان‌ها عمدتا اعلام کرده‌اند که نیازی ندارند، البته یک موضوع مهم وجود دارد آن هم اینکه تامین این زیرساخت‌ها برای استان‌ها سخت است و تا این زیرساخت‌ها آماده شود، کار به صورت کامل انجام نمی‌شود و اگر کار به صورت کامل انجام نشود و ناقص باشد، ممکن است بعدها مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود. براساس دستورالعمل وزیر بهداشت و کمیته درمان ستاد باید در خصوص اجرای جمع‌آوری معتادان دستورالعمل به صورت کامل انجام شود. البته این مشکل عمدتا در تهران بوده است. خراسان رضوی بعد از تهران مهم است، اما از نظر ما عدم شروع جمع‌آوری برخی از استان‌ها معقول است.


مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره تحویل مراکز بهاران به بهزیستی گفت: این موضوع باید از طریق ستاد مبارزه با موادمخدر پیگیری شود. مراکز توانمندسازی ما در حال فعالیت هستند و حدود هزار نفر تحت پوشش دارند، اما درباره فعالیت شهرداری و وظایف آن اطلاعات چندانی ندارم، اما در استانداری مقرر شده بود، شهرداری ظرفیت ۲ هزار نفری را برای توانمندسازی آماده کنند. در جمع‌آوری معتادان تاکنون نیازی به کمک شهرداری نبوده است، البته آنها گرمخانه‌هایشان را آماده دارند و قرار بود ظرفیتی را نیز در این خصوص اختصاص دهند که تاکنون نیازی به این ظرفیت نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha