حال ناخوش جنگل‌‌های زاگرس و رنج بلوطستان دیگر بر کسی پوشیده نیست‌. صرف نظر از مجموعه عوامل غیرزنده مانند خشکسالی، آفت و بیماری، گردوغبار و‌. ‌. ‌. که باعث خسارت به این پهنه سرسبز شده، عوامل و خطاهای انسانی امان درختان زاگرس را بریده است‌.

زاگرس در محاصره آتش

سلامت نیوز:حال ناخوش جنگل‌‌های زاگرس و رنج بلوطستان دیگر بر کسی پوشیده نیست‌. صرف نظر از مجموعه عوامل غیرزنده مانند خشکسالی، آفت و بیماری، گردوغبار و‌. ‌. ‌. که باعث خسارت به این پهنه سرسبز شده، عوامل و خطاهای انسانی امان درختان زاگرس را بریده است‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،علاوه بر طمع قاچاقچیان چوب که به خاطر مشتی اسکناس درختان تنومند بلوط را یکی پس از دیگری به خاک می‌اندازند و قلع و قمع می‌کنند، شعله‌‌های آتش بر پیکره درختان غم گرفته جنگل‌‌های زاگرس زخم دیگری بر تن رنجور بلوطستان است‌.در ادامه سلسله اتفاقات و حوادث ناخوشایند برای جنگل‌‌های زاگرس که به ریه زمین مشهور است، این بار نوبت به درختان بلوط گچساران رسید تا در پنجمین روز آتش‌سوزی،مرگ خود را به تماشا بنشینند‌.

از چند روز گذشته آتش به جان بلوطستان گچساران افتاد، اما چون هیچ مقاومتی جدی در مقابل خود ندید به‌‍شدت پیشروی کرد و به قلمرو خود افزود، اکنون و با گذشت پنج روز، هنوز مهار نشده است و کماکان زبانه می‌کشد و درختان را یکی پس از دیگری می‌بلعد و به خاکستر تبدیل می‌کند‌.

در این آتش‌سوزی تاکنون بیش از 150 هکتار از مراتع کوه‌های گچساران در آتش سوخته است و آتش هر بار با مهار‌‌‌اندکی دوباره جان گرفته و جان بلوط‌‌ها را می‌گیرد و می‌سوزاند‌.در جریان آتش‌سوزی جنگل‌‌های گچساران که ویدیوهای آن در شبکه‌‌های اجتماعی به دست به دست می‌شود، سازمان‌‌های مسئول مثل همیشه از مردم جاماندند و باز این مردم محلی و بومی بودند که در غیاب و غفلت مسئولین با دستان خالی و با استفاده از شاخ و برگ درختان برای مهار آتش‌سوزی به میدان آمدند‌.

بعد از گذشت ۴ روز از آتش‌سوزی ظهر دوشنبه (دیروز) وحید محمدی تبار، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از حضور ۵ هواپیما و بالگرد برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع کوه خامی گچساران خبر داد‌.وی گفت: هم اکنون بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران در حال هلی‌برن نیروها به ارتفاعات خنگ بنار است و تا ساعاتی دیگر ۲ فروند بالگرد ۲۱۴ هوانیروز برای هلی‌برن تعدادی دیگر از نیروها وارد فرودگاه گچساران می‌شوند‌.

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد افزود: یک فروند میل آب‌پاش ۱۷۱ با ظرفیت ۴ تن تا ظهر دیروز در منطقه حضور پیدا خواهد کرد و پیگیر حضور یک فروند دیگر آبپاش در منطقه هستیم تا با این امکانات و حضور نیروها بتوانیم آتش را کاملا مهار و خاموش کنیم‌.

همدستی آتش، زلزله و باد برای آتش جنگل‌‌های گچساران

جواد حیدریان، خبرنگاری که به صورت ویژه وقایع و اتفاقات آتش‌سوزی جنگل‌‌های گچساران را پوشش می‌دهد و سهم زیادی در رسانه‌ای کردن این ماجرا داشت  با اشاره به نقش فعالان اجتماعی و علاقمندان به محیط زیست در اطلاع رسانی وقوع این آتش‌سوزی به کمبود امکانات برای مهار آتش اشاره کرد و به گفت: بعد از این که خبر آتش‌سوزی از سوی این افراد اعلام شد‌‌.

عده‌ای از مردم بومی برای مهار آتش اقدام کردند، اما قاعدتا با کمبود امکانات مواجه شدند‌.وی افزود: کمبود امکانات در مناطق زاگرسی بیداد می‌کند، البته کمبود امکانات در همه جای ایران وجود دارد، اما در این مناطق بیشتر احساس می‌شود، به ویژه در شهر نفت‌خیزی مثل گچساران که یک سوم نفت ایران را دارا است‌‌. با این حال حتی تجهیزات ابتدایی برای مهار آتش در اختیار ندارند‌. در این آتش‌سوزی نیز مردم با دست خالی برای مهار آتش اقدام کردند سعی داشتند با امکاناتی که در دسترس آنها بود مانند شاخه درختان به مهار آتش بپردازند‌.

در این شرایط سه روز طول کشید که آنها با امکانات محدود خود، تقریبا و تا حدودی آتش را مهار کنند، اما به طور قطعی خاموش نشده بود که زلزله‌ای در آن منطقه به وقوع پیوست‌.وی افزود:زلزله که آمد چند اتفاق دیگر را با خودش آورد، بخشی از کوهستان ریزش کرد و آتش را از جای به جایی دیگر منتقل کرد‌. در این شرایط عده‌ای که به صورت خودجوش برای مهار آتش به دل جنگل زده بودند، از ترس جانشان به ناچار منطقه را ترک کردند‌. بنابراین ساعاتی بعد آتش مجددا شعله ور شد‌. همزمان با این زنجیره اتفاقات بادی با سرعت ۶۰ کیلومتر شروع به وزیدن کرد و جنگل را دوباره مشتعل کرد‌.

البته من این را نقل قول می‌کنم از آقای حکمتیار، مدیرکل منابع طبیعی استان که در گفت و گو با من بیان کرد‌. وی گفت: با توجه از اطلاعاتی که از نیروهای خود دریافت کرده‌‌‌اند آتش تقریبا مهار شده بود، اما وقوع زلزله و وزش باد منجر به افزایش آتش‌سوزی شده است که هنوز ادامه دارد‌.

بودجه برای تجهیزات اطفای حریق نیست

این خبرنگار با اشاره به گفت و گوی خود با نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت:در گفت و گویی با غلامرضا تاجگردون داشتم از وی پرسیدم چرا شهری مثل گچساران و منطقه زاگرس حتی یک هواپیما برای اطفای حریق جنگل‌‌ها ندارد؟ وی در پاسخ گفت تمام تلاس‌شان برای این موضوع در طول این سالیان انجام دادند، اما بنا به دلایلی - که توضیح ندادند به چه دلیل یا دلایلی_ موفق نشدند که بودجه‌ای برای تجهیزاتی مثل اطفای حریق بگیرند‌.

اما گفت دیروز (دوشنبه) ارتش و وزارت دفاع تلاش کردند برای خاموش کردن آتش وارد شوند‌.حیدریان به استراتژیک بودن شهر گچساران اشاره کرد و گفت: گچساران منطقه نفتی است‌. اگر آتش‌سوزی به همین شکل ادامه و گسترش پیدا کند می‌تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد‌. در عین حال گچساران یک منطقه گرمسیری است که همان حداقل جنگل‌‌ها کمک می‌کند برای زیستی بهتر، اگر آن اکوسیستم با این آتش‌سوزی اگر از بین برود، مطلقا غیر قابل زیست می‌شود‌.

آتش‌سوزی گچساران قابل پیش‌بینی بود

جواد حیدریان با اشاره به قابل پیش‌بینی بودن این آتش‌سوزی تصریح کرد: این آتش‌سوزی با توجه به بارش‌‌های بسبار خوبی که در دو سال گذشته اتفاق افتاد قابل پیش‌بینی بود‌. به خاطر این بارش‌‌ها زیرش‌کوب جنگل و علفزارهای طبیعی رویش بسیار متفاوتی داشتند، به خصوص امسال به‌خاطر کرونا که رفت و آمد کم شده بود، طبیعت خوب رشد کرده بود‌.

بنابراین ‌‌‌پیش‌بینی می‌شد که با گرم شدن هوا و احتمالا فروکش کردن بیماری رفت و آمد به جنگل‌‌ها و مراتع زیاد می‌شود و احتمالا برخی از مردم با بی‌مسئولیتی آتش روشن می‌کنند و ته سیگار خود را روشن رها می‌کنند، همین اقدامات احتمال آتش‌سوزی را بالا می‌برد که لازم است در مورد این موضوع به مردم هشدار داده شود‌.وی افزود:

آتش‌سوزی جنگل‌‌های گچساران تشان می‌دهد حتی با وجود ‌‌‌پیش‌بینی‌‌ها اما باز کوچکترین مدیریتی وجود ندارد یعنی امکاتاتی وجود ندارد که بتوان از جنگل‌‌ها محافطت شود‌. اگر هشدارها جدی گرفته نشود، این آتش‌سوزی‌‌ها به یک منطقه محدود نمی‌شود، امروز گچساران فردا یاسوج پس فردا ایلام بعد کرمانشاه و همین گونه ادامه پیدا می‌کند تا جنگل‌‌ها پشت سر هم نابود شوتد‌. این خبرنگار گفت:

مردم فراموش نکنند که در دو سال گذشته بهار ویژه‌ای داشتیم، بارندگی زیاد بوده، بنابراین زیرش‌کوب جنگل بسیار پر پشت است و این زیرش‌کوب می‌تواند مثل انبار باروت عمل می‌کند اگر مردم رعایت نکنند و مقامات اگر جدی نگیرند با بحران آتش‌سوزی جنگل‌‌های زاگرس مواجه خواهیم بود که یک ظلم تاریخی و مضاعف خواهد بود‌.

تن بلوطستان با شراره‌‌های آتش بیگانه نیست، آن گونه که مسئولان کشور خود به آن اقرار دارند سالانه ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های ایران در آتش می‌سوزد‌. بدون تردید آتش‌سوزی بلوط‌‌های گچساران همان گونه که اولین آتش‌سوزی جنگل‌‌های زاگرس نیست، آحرین آن نیز نخواهد بود‌. با شروع فصل گرما در روزها و هفته‌‌های آینده خبر آتش‌سوزی‌‌های بیشتری را خواهیم شنید‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha