بیش‌از نیمی از اتوبوس‌های تهران فرسوده است. روزانه حداقل ٣٠٠ دستگاه اتوبوس برای تعمیر به تعمیرگاه‌ها اعزام می‌شوند و این درحالی است که سهم جابه‌جایی مسافران با اتوبوس در کلانشهر تهران ١٦ درصد و در حدود نیم میلیون نفر است.

6 هزار اتوبوس جدید پشت چراغ قرمز خود رو سازان!

سلامت نیوز:بیش‌از نیمی از اتوبوس‌های تهران فرسوده است. روزانه حداقل ٣٠٠ دستگاه اتوبوس برای تعمیر به تعمیرگاه‌ها اعزام می‌شوند و این درحالی است که سهم جابه‌جایی مسافران با اتوبوس در کلانشهر تهران ١٦ درصد و در حدود نیم میلیون نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،تهران بنا به‌ گفته آمارها با کمبود شدید اتوبوس مواجه است، البته هراز گاهی خبر تزریق اتوبوس‌های جدید اعلام می‌شود اما در نهایت خبری از اتوبوس‌های نو در خیابان‌ها نیست؟ محمود ترفع، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران به این سؤال که چرا با وجود وعده‌های بسیار، همچنان آمار اتوبوس‌های فرسوده با نو در پایتخت برابری می‌کند، پاسخ می‌دهد که در زیر می‌خوانید.


 در سال‌های اخیر با توجه به نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی چند دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران تزریق شده است؟
از سال ٨٩ تقریباً هیچ دستگاه اتوبوسی به سازمان اتوبوسرانی اختصاص نیافته است. قبل از این سال، تعدادی اتوبوس هرساله نه تنها به تهران که به همه شهرهای کشور اختصاص می یافت، اما از حدود ١٠ سال پیش خیر!


‌ یعنی کمک‌های دولتی کاهش پیدا کرده یا اینکه حمایت‌های دولت از طریق دیگری جبران شده است؟
دولت طی این سال‌ها به جای کمک مستقیم بخشنامه‌هایی صادر کرده که بر مبنای آن، سازمان اتوبوسرانی می‌تواند با استفاده از تسهیلات دولتی، اتوبوس خریداری کند. به این صورت که در ازای خرید هر دستگاه اتوبوس، یارانه دریافت می‌کند. به‌عبارتی دولت در تأمین اتوبوس مشارکت خود را اعلام کرده اما مشکل در بخش‌هایی است که باید آن را اجرا یی کنند.


‌ براساس این بخشنامه‌ها تاکنون چند دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل تزریق شده است؟
این بخشنامه‌ها هیچ کدام به خرید اتوبوس منتهی نشده است، از یک طرف برخی از بانک‌ها با آن همکاری نکرده و در اعطای تسهیلات اقدامی نکرده‌اند، از طرفی هم برخی خودروسازها با آن مشکل داشتند و در نهایت قابلیت اجرا پیدا نکرد.


‌ بخشنامه دولت مبنی بر اختصاص اتوبوس‌ها به تهران در اواخر سال گذشته به کجا رسید؟
دولت طی بخشنامه ای اعلام کرد که اگر تا پایان اردیبهشت ماه قراردادی منعقد شد و اتوبوسی خریداری و تحویل گردید، قسط اول آن  از سوی  دولت پرداخت می‌شود، که این حرکت بسیار مثبت و امیدوار کننده بود اما  چون خرید و تحویل اتوبوس پروسه‌ای زمانبر است و نمی‌شود در طول یکی دو ماه که البته زمان آن هم تمام شده، اقدامی انجام داد، به هرحال برگزاری مناقصه و بستن قرارداد با خودروساز و تحویل خودرو هر کدام مراحل زمانبری است و این موضوع به همراهی و مشارکت خودروسازان بستگی دارد.


در حوزه واردات چطور؟ آیا امکان ثبت سفارش وجود ندارد؟
در مجموع برای حمایت از تولید داخل واردات اتوبوس‌های گازسوز (دیزل) ممنوع شده و واردات اتوبوس‌های دسته دوم هم که در گذشته اتفاق می‌افتاد، غیرقانونی است، در نتیجه باید به خودرو ملی تکیه کرد، خب کارخانجات داخلی هم با مشکل تأمین قطعه به علت تحریم‌ها مواجه هستند.

ما در اسفندماه برای تأمین ٢٠٠ دستگاه اتوبوس گازسوز و ٦٠ دستگاه اتوبوس برقی مناقصه برگزار کردیم اما متأسفانه هیچ کدام از خودروسازها در این مناقصه شرکت نکردند، حتی قبل از دستور رئیس جمهوری هم دو مناقصه جداگانه برگزار کردیم بازهم خودروسازها نیامدند. در یک مناقصه هم که تنها برای ١٣ دستگاه برگزار شد، هیچ کس شرکت نکرد. تاکنون ما ٤ مناقصه برگزار کرده‌ایم حتی اعلام کردیم به‌صورت تهاتر با املاک شهرداری پول را پرداخت می‌کنیم اما اتفاقی نیفتاد.


علت چیست؟
این را باید از وزارت صمت بپرسید. ما در شهرداری به وظیفه خود که برگزاری مناقصه بود عمل کردیم، اما متقاضی برای تأمین اتوبوس نیست، البته ما بازهم مناقصه برگزار می‌کنیم اما تا خودروساز شرکت نکند، نمی‌توانیم به نتایج مطلوبی برسیم.


چه تعداد از اتوبوس‌های تهران هم‌اکنون نیاز به نوسازی دارد؟
از ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران ۵۴ درصد فرسوده است و به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰ تعمیرگاه درحال تعمیرند، این درحالی است که براساس طرح جامع حمل و نقل، تهران به ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد، بنابراین تهران در مجموع ٦ هزار اتوبوس نو می‌خواهد.


حجم جابه‌جایی مسافران اتوبوس در تهران چقدر است؟
 گزارش‌ها نشان می‌دهد که روزانه حدوداً ٥٠٠ هزار نفردر پایتخت با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند. و با توجه به جمعیت شهروندان و مسافرانی که از اتوبوس برای حمل‌ونقل استفاده می‌کنند ضروری است هرچه زودتردستگاه‌های ذیربط با برداشتن مشکلات و موانع پیش رو زمینه ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان اتوبوسرانی را فراهم کنند، چرا که اتوبوس با توجه به اینکه در جابه‌جایی مسافر و پایین بودن هزینه تردد جزء اصلی‌ترین وسایط حمل‌ونقل عمومی است که توسعه آن در شهر 10 میلیون نفری تهران ضروری است.

از ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران ۵۴ درصد فرسوده است و به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰ تعمیرگاه درحال تعمیرند، این درحالی است که براساس طرح جامع حمل و نقل، تهران به ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد، بنابراین تهران در مجموع ٦ هزار اتوبوس نو می‌خواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha