سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 294080

در پی افزایش جمعیت نوعی از سوسک‌های سیاه از خانواده کارابیده، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: این سوسک‌ها هیچگونه خطر و مضراتی ندارند بنابراین مردم به هیچ وجه نگران حضور و افزایش جمعیت آن‌ها نباشند.

سوسک‌های سیاه کارابیده هیچ خطری ندارد

سلامت نیوز:در پی افزایش جمعیت نوعی از سوسک‌های سیاه از خانواده کارابیده، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: این سوسک‌ها هیچگونه خطر و مضراتی ندارند بنابراین مردم به هیچ وجه نگران حضور و افزایش جمعیت آن‌ها نباشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، محمد مدادی افزود: این سوسک‌ها شکارگر هستند و از تخم ، لارو و حشرات بالغ کوچک جثه و حتی گاهی سایر بی‌مهره‌ها استفاده می‌کنند و به هیچ وجه برای انسان خطری ندارند. دلیلی برای نگرانی از حضور آن‌ها حتی در منازل وجود ندارد زیرا نه می‌گزند و نه ناقل آلودگی و یا بیماری خاصی هستند و حتی شبیه «سوسری»ها (سوسک حمام) در فاضلاب زندگی نمی‌کنند تا ناقل آلودگی باشند.


وی در ادامه گفت: این حشرات به دلیل استفاده و تغذیه از سایر حشراتی که جذب نور می شوند به سمت مکان‌های روشن هدایت می‌شوند و تجمع می کنند. لذا بهترین و سالم‌ترین روش دفع آن‌ها از محیط مسکونی، تاریک نگه داشتن حاشیه منازل برای مدت کوتاهی است.


مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اضافه کرد: با توجه به این که این حشرات برای دفع آفات بسیار مفید هستند و از طرفی هیچگونه مضراتی ندارند استفاده از مواد شیمیایی و سموم دفع آفات برای حذف آن‌ها توصیه نمی شود و به طور طبیعی پس از مدت کوتاهی به دلیل کاهش منابع غذایی، جمعیت آن‌ها کاهش خواهد یافت.


علیرضا نادری - کارشناس و حشره شناس دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی - درباره علت افزایش جمعیت این سوسک‌ها گفت: بارش های اخیر و تغییرات آب و هوایی موقتی که بر اثر چرخش سامانه چرخشی اقیانوس اطلس شمالی با نام NAO  به سوی جنوب در سه سال اخیر رخ داده است و به اصطلاح نائوی منفی رخ داده است موجب افزایش بارندگی ها در نوار بیابانی نیمکره شمالی به‌ویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه شده است.


وی اضافه کرد: از آنجایی‌که در این مناطق در سال‌های گذشته خشکسالی گسترده‌ای حکمفرما بوده است و از طرف دیگر تخریب‌های وسیعی بر اثر چرای بی‌رویه دام و فرسایش پوشش گیاهی و خاک صورت گرفته است ، تعادل اکولوژیک در این پهنه بر هم خورده و اکنون با افزایش رطوبت و متعاقبا افزایش پوشش گیاهی برخی از جاندارانی که قبلا با سایر گونه‌ها در تعادل به سر می بردند به دلیل خلا وجود شکارگران و گونه‌های رقیب ناگهان انفجار جمعیت پیدا کرده‌اند.


این حشره شناس در ادامه گفت: در روزهای گذشته اخبار متعددی از هجوم حشرات مختلف به مناطقی از کشور به دست می رسد که بررسی‌ها نشان می دهد که عوامل ذکر شده بالا موجب این موج شده است. از جمله این حشرات می توان به سوسک‌های سیاه‌رنگی از خانواده Carabidae اشاره کرد که در زبان انگلیسی به سوسک‌های زمینی یا (Ground Beetle)  معروف هستند. وجود این سوسک‌ها برای کنترل سایر حشرات به‌ویژه انواع آفت بسیار ضروری است. دلیل افزایش جمعیت این سوسک‌ها احتمالا به وفور منابع غذایی آن‌ها - که همان حشرات کوچکتر هستند- مربوط می‌شود.


وی اضافه کرد: از طرفی کاهش جمعیت شکارگرهای آن‌ها مانند عقرب‌ها که در سال‌های اخیر به تعداد زیادی به‌صورت غیر قانونی جمع آوری شده‌اند می‌تواند دلیل دیگری بر افزایش جمعیت سوسک‌ها به‌ویژه در نواحی دشتی و گرمسیری کشور باشد. عقرب‌ها از جمله شکارگرهای مهم این سوسک‌ها و لاروهای آن‌ها هستند و هر عقرب در شبانه‌روز می تواند از چندین سوسک یا لارو آن‌ها تغذیه کند.


این حشره‌شناس تاکیدکرد: این سوسک‌ها با حشراتی که از قدیم در داخل منازل به نام سوسک می‌شناختیم ولی در حال حاضر با نام «سوسری» شناخته می‌شوند، کاملا متفاوت هستند و در راسته‌ای جدا به نام قاب بالان با حدود 400 هزار گونه جهانی شناخته شده قرار می‌گیرند. ولی سوسری ها که مردم معمولا آنها را در اطراف فاضلاب می بینند فقط در جهان حدود  4000 گونه دارند و هیچ وقت به این تعداد در مناطق باز دیده نمی‌شوند.


وی اضافه کرد: در سال گذشته نیز شاهد افزایش تعداد گونه‌ای پروانه با نام Vanessa cardui  بودیم که با به تعادل رسیدن با شرایط اکولوژیک از جمله زنبورهای پارازیتوئید و... امسال کاهش جمعیت شدیدی داشتند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نادری در پایان گفت: در پارک پردیسان با افزایش جمعیت انواع دیگری از سوسک‌های کوچک جثه از خانواده Chrysomelidae و انواعی از بیدهای خانواده Noctuidae روبرو هستیم که همه نشانه‌هایی از بر هم خوردن اکوسیستم به دلیل توسعه شهری است ولی با حضور این حشرات حضور پرندگان نیز در این فضا افزایش یافته است و به‌زودی به تعادل نسبی خواهند رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha