سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 294095

3روز از سوختن بخشی از جنگل‌های زاگرسی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و تازه عصر دیروز بالگردهای ارتش و سپاه برای اطفای هوایی حریق جنگل‌های زاگرسی آن استان عازم گچساران شدند.

نوشدارو برای جنگل‌های ‌سوخته گچساران

سلامت نیوز:3روز از سوختن بخشی از جنگل‌های زاگرسی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و تازه عصر دیروز بالگردهای ارتش و سپاه برای اطفای هوایی حریق جنگل‌های زاگرسی آن استان عازم گچساران شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،جنگل‌های کشور 3سال است که پاسوز پرداخت‌نشدن مطالبات وزارت دفاع از سازمان برنامه و بودجه شده و این مشکل در سال‌جاری نیز جنگل‌های کشور را بیش از گذشته تهدید می‌کند. شهرستان گچساران واقع در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد 415هزارهکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد و بخشی از جنگل‌های زاگرسی را شامل می‌شود. تابستان گذشته در مجموع 350هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان دچار آتش‌سوزی شدند؛ اتفاقی که هر سال با گرم‌شدن هوا در جنگل‌های زاگرسی رخ می‌دهد.

اما ابتدای سال‌جاری که بارش‌ها با شدت و فراوانی همراه بود، وقوع زودهنگام و گسترده آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرسی پیش‌بینی می‌شد.هادی کیادلیری، استاد دانشگاه و دانش‌آموخته دکتری جنگل در همین رابطه به همشهری گفته بود، بارش باران موجب رشد گیاهان علفی می‌شود، عمر این گیاهان حدود 2‌ماه است و به سرعت خشک می‌شوند و با گرم‌شدن هوا گیاهان علفی خشک مستعد آتش‌سوزی در جنگل‌ها هستند که با کوچک‌ترین اتفاق، آتش آنها به سرعت پراکنده می‌شود.

جنگل‌های زاگرسی در تابستان و با گرم‌شدن هوا و جنگل‌های هیرکانی در پاییز و با کاهش رطوبت، دچار حریق می‌شوند. سال گذشته نیز به‌دلیل بارش قابل‌توجه باران در ابتدای سال، وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌ها پیش‌بینی می‌شد.


مطالبات وزارت دفاع را نمی‌دهند

بخشی از امکانات مورد نیاز و بسیار ضروری، تامین بالگرد برای اطفای حریق هوایی جنگل‌های ایران است که براساس توافقات انجام‌شده، وزارت دفاع، مسئول تامین و اعزام بالگرد به مناطق آتش‌گرفته جنگلی است. اما از 2سال گذشته تاکنون بالگردها بسیار دیر به جنگل‌های آتش‌گرفته اعزام می‌شوند.

دلیل این تأخیر آن است که سازمان برنامه و بودجه مطالبات وزارت دفاع برای تامین سوخت و تجهیزات پروازی را به‌منظور اعزام بالگردها برای اطفای حریق جنگل‌ها نمی‌دهد.سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به همشهری می‌گوید: «وزارت دفاع به‌عنوان هماهنگ‌کننده ارتش، هلال احمر، وزارت نفت و... برای اطفای حریق هوایی و ارسال بالگرد به جنگل‌های آتش‌گرفته حدود 30میلیارد تومان از اواخر سال‌96 تاکنون طلب دارد که همین مسئله موجب عدم‌همکاری یا همکاری کند آن وزارتخانه در اطفای حریق و اعزام بالگرد به مناطق جنگلی درگیر آتش‌سوزی است.»سال گذشته در فصل پاییز و پس از اتمام حریق‌های تابستانی جنگل‌ها، دولت تصویب کرد که سازمان برنامه و بودجه 20میلیارد تومان از معوقات وزارت دفاع را پرداخت کند.

اما به گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان برنامه و بودجه تنها 5میلیارد تومان از 20میلیارد تومان مصوب‌شده را آن هم در قالب اوراق بهادار سال‌1400 تامین کرد و وزارت دفاع عملا بودجه‌ای دریافت نکرد.»سرهنگ عباس‌نژاد می‌گوید: «جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور هر سال با بحران آتش‌سوزی مواجه و متحمل خسارت می‌‌شوند. این در حالی است که برای موضوعات دیگر بودجه صرف می‌شود، اما عمدی یا غیرعمدی، توجهی به حفظ منابع طبیعی کشور نمی‌شود.»


چانه‌زنی شخصی برای تأمین بالگرد

براساس گزارش‌های رسمی 150هکتار و براساس آمار غیررسمی حدود 200هکتار از جنگل‌ها و مراتع گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در 3روز آتش‌سوزی نابود و طعمه حریق شدند. اما پس از 3روز آتش‌سوزی جنگل و مراتع گچساران، نوشداروی اطفای حریق آن‌هم با واسطه از سوی ارتش به مناطق صعب‌العبور درگیر آتش اعزام شدند.بالگردهایی که در نهایت بعد از 3روز برای اطفای حریق به گچساران اعزام شدند، به‌دلیل تماس‌ها و پیگیری‌های شخصی مسئولان سازمان جنگل‌ها به منطقه رفتند. درحالی‌که ستاد مدیریت بحران کشور مسئول اصلی پیگیری معوقات و اعزام بالگرد به مناطق جنگلی درگیر آتش‌سوزی است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مکاتباتی با ستاد مدیریت بحران کشور صورت گرفته است تا هرچه زودتر مطالبات معوق وزارت دفاع برای تامین بالگردهای اطفای حریق برای مناطق جنگلی تامین شوند.سرهنگ عباس‌نژاد می‌گوید: «اگر نیروها و سازمان‌های محلی نبودند و مشارکت بسیج در کار نباشد، دست سازمان جنگل‌ها برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور خالی است و این سازمان هم‌اکنون از کمک‌های ملی برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع استفاده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha