با گذشت 160 روز از شیوع ویروس كرونا در جهان، در حالی كه مسوولان نهادهای بین‌المللی امیدوار بودند با فرا رسیدن موج گرما در دو نیمكره جنوبی و شمالی، از شدت فعالیت ویروس كرونا كاسته شده و همه‌گیری فروكش كند، دیروز سازمان جهانی بهداشت درباره ورود موج دوم كووید 19 هشدار داد.

فقر ناشی از كووید 19 در جهان تشدید می‌شود

سلامت نیوز: با گذشت 160 روز از شیوع ویروس كرونا در جهان، در حالی كه مسوولان نهادهای بین‌المللی امیدوار بودند با فرا رسیدن موج گرما در دو نیمكره جنوبی و شمالی، از شدت فعالیت ویروس كرونا كاسته شده و همه‌گیری فروكش كند، دیروز سازمان جهانی بهداشت درباره ورود موج دوم كووید 19 هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این هشدار توسط مایك رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت اعلام شد و این مقام مسوول با اشاره به اینكه جهان در حال حاضر در میانه موج اول شیوع ویروس است، هشدار داد كه موج دوم بیماری هم در اواخر سال جاری (میلادی) فرا خواهد رسید.  بنا به تاكید رایان، همه‌گیری‌ها اغلب چند موج دارد و بنابراین، اگر برخی كشورها، حالا با كاهش آمار ابتلا مواجه هستند، باید خود را برای موج دوم همه‌گیری آماده كنند و البته حذف زودهنگام محدودیت‌ها می‌تواند فرا رسیدن موج دوم را سرعت بخشد.

به دنبال این اعلام، سعید نمكی؛ وزیر بهداشت هم از موضع سه ماهه «كرونا را شكست می‌دهیم» كه حالا برای جامعه درمانگران حاضر در بیمارستان‌های محل بستری و پذیرش مبتلایان كووید 19 به یك شعار و تبلیغ تصویری در فضای مجازی تبدیل شده، عقب‌نشینی كرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «تا پیروزی نهایی فاصله داریم.»

رهاورد ویروس كرونا ظرف 5 ماه گذشته، برای تمام كشورهای جهان، مشكلات و چالش‌های عمیق اقتصادی بوده است؛ ورشكستگی صنعت و تجارت به دلیل تعطیلی‌های كوتاه‌مدت اما پرهزینه خطوط تولید و خدمات، زمینگیری نیروی كار و سرمایه، دامنه رو به گسترش بیكاری‌ها و حتی توقف روابط اقتصادی كشورها، حالا اولین نمودهای حاصل از شیوع این ویروس است و هنوز نهادهای بین‌المللی جرات برآوردهای دقیق از میزان خسارت اقتصادی به دنبال انتشار ویروس كرونا را ندارند و صرفا به تخمین‌های اولیه با مشاهده همان نمودهای ظاهری در تابلوهای چشم‌انداز اقتصادی كشورها اكتفا كرده‌اند.

واقعیتی كه حالا در 5 ماهگی این ویروس می‌توان گفت، این است كه آسیب اقتصادی شیوع این ویروس، برای كشورهای با نظام سرمایه‌داری، به مراتب سنگین‌تر و شدیدتر از كشورهای با نظام سوسیالیستی بوده است چرا كه در كشورهای سرمایه‌داری كه حیات اقتصادشان را به پویایی فرهنگ مصرف‌گرایی گره زده‌اند، دلبستگی كاذب و رویایی دولت‌ها به حیات ابدی قدرت خرید شهروندان و چرخش دائمی چرخ تولید و مصرف در تمام این دهه‌ها باعث شده كه عمق چاله فقدان نظام‌های حمایتی، عمیق‌تر و عمیق‌تر شود در حالی كه در سوی مقابل، نظام‌های سوسیالیستی، با آن آینده‌نگری نهادینه در تفكر سیاسی و اجتماعی، قائل به ضرورت حمایت از اقشار متوسط و كم‌درآمد جامعه به عنوان حامیان دوام این نظام هستند.

ظرف 5 ماه گذشته، تاثیر این تفاوت كاركرد نظام‌های اقتصادی، در لحظه لحظه زندگی شهروندان ساكن در هر كشور تابع این نظام‌ها، علنی شد و حالا به مراحل پیش از خط پایان رسیده‌ایم؛ به پوچ بودن شعارهایی كه حامیان تفكر سرمایه‌داری و زندگی وابسته به موجودی كارت‌های اعتباری در بهتر بودن و اولی‌تر بودن این نظام نسبت به دیگر روش‌های اقتصادمداری سر داده‌اند.

واقعیتی كه جهان حالا به آن معترف است، ناتوانی و تسلیم نظام سرمایه‌داری در مقابل قدرت نمایی ویروسی با ابعاد 125 نانومیكرون است. علاوه بر این، در جدیدترین تخمین نهادهای اقتصادی بین‌المللی از تبعات شیوع كووید 19 تاكید شده است كه:«به دنبال كاهش 3 چهارم درصدی تولید ناخالص داخلی در تمام كشورها، بزرگ‌ترین ركود اقتصادی ظرف 90 سال اخیر، در راه است. سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌كند كه وضعیت فقر روزانه تشدید خواهد شد و برای این پیش‌بینی، سه مدل فرضی در نظر گرفته شده؛ فرض اول، افزایش ۱۲۴ میلیون نفر بر تعداد فقرای جهان است. در فرض دوم، تعداد فقرای جدید ۲۴۹ میلیون نفر و در فرض سوم، تعداد فقرای جدید بیش از 523 میلیون نفر برآورد شده است. این پیش‌بینی‌ها، بر افزایش نگران‌كننده تعداد افراد دچار فقر شدید تاكید دارد.

افراد دچار فقر شدید در محاسبات نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد، كسانی هستند كه كمتر از ۱.۹ دلار در روز درآمد دارند. پیش‌بینی‌ها می‌گوید كه شیوع كووید 19 در جهان، باعث می‌شود تعداد این افراد، حدود ۴۱۹ میلیون نفر افزایش یابد و تعداد كل فقیرترین فقرای جهان به بیش از یك میلیارد و ۱۷۸ میلیون نفر برسد.

در سایر گزارش‌های نهادهای بین‌المللی از تبعات شیوع كووید 19 بر زندگی شهروندان ۱۰۱ كشور – كه جمعیتی حدود 5 میلیارد و 700 میلیون نفر را در خود جا داده -  این هشدار مطرح  شده كه از یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت فقیر ساكن در این كشورها، ۴۷۲ میلیون نفر از دسترسی به آب آشامیدنی سالم، هوای سالم و غذای كافی محروم هستند.

در این گزارش‌ها این هشدار مطرح شده كه بیشترین جمعیت محروم از آب آشامیدنی سالم، هوای سالم و غذای كافی در كشورهای هند (۶۰ میلیون نفر)، نیجریه (۳۹ میلیون نفر)، اتیوپی (۳۸ میلیون نفر)، جمهوری دموكراتیك كنگو (۳۲ میلیون نفر)، چین (۱۶ میلیون نفر)، تانزانیا (۱۲میلیون نفر)، اندونزی (۱۱ میلیون نفر)، پاكستان (۱۰میلیون نفر)، افغانستان (۱۰ میلیون نفر) و اوگاندا (۹ میلیون نفر) ساكن هستند. 

این گزارش‌ها همچنین هشدار داده كه یك میلیارد و 300 میلیون نفر ساكن در آسیای جنوب شرقی، ۵۴۰ میلیون نفر ساكن در جنوب آسیا و ۵۷۰ میلیون نفر در جنوب آفریقا كه دچار فقر چندبعدی هستند، به دنبال شیوع ویروس كرونا دچار شرایط وخیم‌تری از بابت سلامت یا حتی بقای عمر خواهند بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha